avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 558 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Recuperări de creanţe, datorii, ... Procedura refuz de plata de pe card credit
Discuție deschisă în Recuperări de creanţe, datorii, Probleme cu băncile

Procedura refuz de plata de pe card credit

Buna ziua,
Problema este cam complicata si o redau mai jos cu lux de amanunte, in caz ca aveti rabdare sa o cititi. Multumesc anticipat celor care o vor face. Pot furniza si informatii suplimentare daca mai sunt necesare.

La inceputul lunii martie, in vederea unei calatorii in Belgia, am rezervat / inchiriat pentru o perioada de sase zile, printr-un dealer online, un autoturism, pt. a-l avea disponibil la data sosirii langa aeroportul de destinatie. Plata inchirierii s-a efectuat integral in avans, in contul dealerului respectiv, la momentul efectuarii rezervarii online, folosind un card de credit Mastercard. In conditiile generale de inchiriere pe site-ul dealerului, este specificat faptul ca desi plata se efectueaza integral in avans, este totusi obligatorie prezentarea aceluiasi card la comerciant, in momentul preluarii autoturismului. Nu sunt specificate exact motivele pentru care este necesar acest lucru, doar se precizeaza faptul ca este posibil refuzul comerciantului de a pune autoturismul la dispozitie, in caz ca beneficiarul nu prezinta cardul respectiv.

La momentul prezentarii la comerciantul belgian, acesta a solicitat intr-adevar cardul de pe care s-a efectuat plata inchirierii si mi-a facut cunoscut faptul ca pentru a-mi pune la dispozitie autoturismul, trebuie sa fiu de acord cu blocarea de pe card a sumei de 500 euro, reprezentand o garantie numita in engleza "excess insurance", retinuta pt. eventualitatea unor "evenimente de mica importanta", ca de exemplu o zgarietura pe masina, spargerea unei oglinzi etc. Mi s-a mai spus ca asigurarea obligatorie de care este insotita inchirierea, acopera doar evenimentele majore - accidente serioase, deces etc. Am fost cu buna credinta de acord cu retinerea acestei garantii si am semnat pentru acest lucru un document intr-un singur exemplar, suma urmand sa fie eliberata in ziua predarii / inapoierii autoturismului catre comerciant. Imediat dupa ce am preluat masina, am primit un SMS de la banca emitenta a cardului, confirmand tranzactia in valoare de xxxx RON, echivalenta a 500 euro.

La data la care inchirierea a expirat, am ajuns la biroul comerciantului la ora 7:30 dimineata, insa acolo nu era nimeni. Am sunat la numarul de asistenta (helpdesk) pus la dispozitie de comerciant pt. orice tip de evenimente, iar consultantul cu care am vorbit mi-a spus ca exista o procedura standard pt. aceste situatii - se lasa documentele masinii in torpedo, iar cheile masinii se introduc in cutia metalica prevazuta pt. astfel de situatii, aflata in exteriorul biroului comerciantului. Am procedat intocmai si dupa aprox. o ora am parasit Belgia cu destinatia Bucuresti.

La aterizare, dupa deschiderea telefonului, am primit din nou un SMS de la banca al carei client sunt, in care eram instiintat de exact acelasi lucru, efectuarea tranzactiei de xxxx RON, echivalenta a 500 euro. Am sunat imediat la banca pentru a afla despre ce este vorba, iar functionara cu care am vorbit mi-a spus ca in cursul diminetii s-au efectuat 2 tranzactii: una in care suma de 500 de euro a fost deblocata, si a doua, la foarte scurt timp, prin care exact aceeasi suma a fost blocata din nou de catre comerciantul respectiv. Neavand cum sa stie exact despre ce este vorba, functionara mi-a sugerat sa sun la comerciant pentru alte lamuriri. Am sunat la biroul comerciantului, iar functionarul care mi-a raspuns mi-a spus ca suma a fost blocata pentru ca pe portiera de la sofer exista "o adancitura" ("a dent", in engleza). I-am spus ca acest lucru nu este posibil, pt. ca la momentul parcarii / predarii autoturismului, am inspectat masina si am constatat ca totul era absolut in regula. Acesta mi-a spus ca ar fi trebuit sa predau masina cuiva, iar eu i-am replicat ca nu aveam cum sa astept, fiind obligat sa ma prezint in aeroport pana la o anumita ora limita. Acesta a spus ca nu este problema lui, "ca se pot trimite poze daca solicit acest lucru", dar ca trebuie sa iau legatura cu seful biroului. Mi-a oferit o adresa de mail a acestuia. A doua zi (luni) la prima ora i-am trimis acestuia un mail in care i-am solicitat explicatii concrete in legatura cu asa zisa adancitura de pe portiera, insa nu am primit nici un raspuns. Dupa doua zile i-am trimis inca un mail, in care i-am specificat ca voi initia un refuz de plata, daca nu imi prezinta dovezi care sa justifice retinerea sumelor. In aceeasi zi, suma care fusese pana atunci doar blocata, a fost debitata. Tot in aceeasi zi m-am prezentat la una din sucursalele bancii al carei client sunt si, dupa ce am povestit cu lux de amanunte ce s-a intamplat, am initiat procedura de refuz de plata. Functionara care a preluat cererea ne-a comunicat ca exista un termen de maximum 45 de zile in care aceasta cerere trebuie solutionata intr-un fel sau altul. Am intrebat ce se intampla dupa cele 45 de zile, daca nu se primeste nici un raspuns de la banca comerciantului care a retinut abuziv suma. Mi s-a spus ca in acest caz, cererea noastra se va solutiona automat favorbail si ca vom primi inapoi banii in cont.

Pe parcursul acestor 45 de zile am mai sunat de cateva ori la linia de suport a bancii, intreband care este stadiul investigatiei declansata de banca, inceputa la data initierii refuzului de plata. Mi s-a spus de fiecare data ca inca nu s-a solutionat si am fost rugat sa am rabdare. Dupa 50 de zile am sunat din nou la banca, spunand ca termenul de 45 de zile a expirat si nu avem inca nici un raspuns. Mai mult decat atat, am intrebat ce se intampla in continuare, dat fiind ca dupa 48 de zile a expirat si perioada de gratie a sumei "utilizate", aceasta incepand sa fie purtatoare de dobanda (aprox 30% pe an pt sumele utilizate de pe carduri de credit, la banca in cauza). Functionarul cu care am vorbit mi-a spus ca banca comerciantului nu a dat nici un raspuns explicit, si ca in in aceste conditii a fost initiata o alta procedura, in care este implicat emitentul cardului, anume Mastercard, pentru ca acesta are, citez, "mai multa putere decat banca noastra". In legatura cu dobanda, mi-a spus ca aceasta "va fi acoperita de catre banca, dupa ce cererea de refuz de plata se va solutiona favorabil". I-am replicat ca nu inteleg de ce trebuie sa mai astept, de vreme ce a expirat termenul de 45 de zile mentionat chiar de catre banca la initierea procedurii de refuz de plata, iar functionarul a spus ca aceasta noua procedura mai necesita un termen suplimentar, mai exact pana la 3 iunie - adica 72 de zile de la initierea refuzului de plata.

Acum doua zile am primit iarasi de la banca un SMS, prin care mi se aduce la cunostinta ca a fost blocat cardul de credit, pentru depasirea termenului de plata a ratei datorate. In acest interval am incercat din nou sa aflu date concrete de la banca, insa am fost pur si simplu dus cu zaharelul. Mai mult decat atat, functionara cu care am vorbit azi mi-a spus ca exista un termen de 90 de zile pt. solutionarea acestui tip de situatii, nu 45 de zile. Am intrebat in baza carui act se poate dovedi acest lucru, si mi s-a spus ca in conditiile generale de afaceri. Ei bine, in ultimele 2 ore am citit integral toate documentele disponibile pe site (4 pdf-uri), si in nici unul dintre acestea nu este specificat acest termen. Intr-un singur document se spune ca dupa initierea unei "cereri de rambursare", clientul este obligat ca in maxim 8 saptamani,sa puna la dispozitia bancii toate documentele cerute de catre aceasta. Mai mult decat atat, se specifica faptul ca dupa maximum 10 zile de la efectuarea acestei solicitari, banca trebuie fie sa returneze suma, fie, citez, "va justifica refuzul sau de a rambursa suma". In nici unul dintre documente nu este pomenita procedura de initiere a refuzului de plata, asa ca am presupus ca aceasta "cerere de rambursare" acopera si problema pe care o am eu.

Ideea este ca dupa toate cele intamplate nu mai am incredere in aceasta banca nici macar atata cata aveam si as vrea sa stiu ce trebuie sa fac in continuare, pentru a obliga banca fie la solutionarea in favoarea mea a cererii initiale, fie de a justifica in scris de ce nu a facut-o pana acum, si in baza carei conditii din contractul existent intre mine si banca, se sustrage de la obligatia de a solutiona aceasta cerere.

Inutil sa va mai spun ca in acest interval de timp am citit pe net despre multiplele 'tzepe' pe care le trag acesti comercianti care se ocupa cu inchirierea masinilor. Sunt sute si sute de cazuri. Din pacate am aflat ca tzeapa este aproape un standard in domeniul asta.

Pe de alta parte problema mea in acest moment este cu banca al carei client sunt, care pare a fi interesata mai degraba in a ma socoti rau platnic decat sa imi rezolve problema, si ma gandesc daca nu cumva o sa ajung cu ocazia asta intr-o baza de date a rau-platnicilor, pentru ca nu platesc rata pt. o suma care mi-a fost retinuta abuziv de pe card.
Ultima modificare: Joi, 19 Mai 2011
cga43, utilizator
Cel mai recent răspuns: cga43 , utilizator 18:38, 8 Noiembrie 2011
In caz ca se mai loveste cineva de o situatie similara, poate ii va fi de folos epilogul situatiei de mai sus - banii de la comerciantul tzepar belgian au fost returnati (Budget se numeste compania), iar banca romaneasca al carei client sunt a eliminat dobanda pe care a calculat-o abuziv.

In concluzie - nu va lasati pacaliti.
Ultima modificare: Vineri, 1 Iulie 2011
cga43, utilizator
Salutare!

Ma bucur ca ai reusit sa iti rezolvi aceasta situatie favorabil si sa recuperezi banii.
Iata ca acum sunt si eu intr-o situatie similara, cei de la rent-a-car nu raspund la mail si am initiat procedura de refuz de plata. Insa am senzatia ca si cei de la banca vor sa scape cat mai simplu si repede de cazul meu, mi-au spus ca din punctul lor de vedere toata povestea e ok, ca cei de la rent-a-car au voie sa retraga bani ulterior din cont.
Voi insista cu refuzul platii si sper sa reusesc sa recuperez banii. Va tin la curent.
ecrx a scris:

Salutare!

[...] cei de la rent-a-car nu raspund la mail si am initiat procedura de refuz de plata. Insa am senzatia ca si cei de la banca vor sa scape cat mai simplu si repede de cazul meu, mi-au spus ca din punctul lor de vedere toata povestea e ok, ca cei de la rent-a-car au voie sa retraga bani ulterior din cont.
[...]


Comerciantul nu are nici un interes sa raspunda la solicitari. Si-a incasat banii, nu? E inutil sa contactati compania respectiva.

Functionarul bancii care sustine ca respectiva companie "are dreptul" sa retraga bani bate campii, adica fie este incompetent, fie nu ii pasa, fie aplica politica bancii. Compania de inchirieri are dreptul sa retina garantia partial sau total (banuiesc ca este vorba de acelasi "excess insurance" ca si in cazul meu) doar in conditiile in care justifica acest lucru.

Cereti bancii documente justificative detaliate pentru respectiva tranzactie (masina a suferit o avarie? unde, de ce tip, cat a costat reparatia?) - daca nu va putea produce aceste documente, se cheama ca incearca sa musamalizeze o frauda.
Ultima modificare: Marți, 25 Octombrie 2011
cga43, utilizator
Multam inca o data pentru comentariu, voi actualiza topicul pe masura ce mai am noutati. Ieri am trimis o sesizare si la OPC, poate vor lua ei legatura cu OPC ES sa le semnaleze cazul sau imi dau alta sugestie.
Nu stiu daca din pdv legal ANPC are competenta de a va apara in exteriorul tarii -- chiar daca e vorba de teritoriul UE. Banuiala mea este ca nu. Insa va poate sustine, probabil, in demersurile pe care le faceti catre banca al carei client sunteti, daca formulati corect plangerea Dvs, si evident daca va raspunde / actiona in timp util. In ce ma priveste, mi s-a parut o speta prea complexa pentru a-i 'solicita' excesiv pe inspectorii ANPC si iata ca am reusit sa rezolv fara a contacta aceasta institutie.

Alte discuții în legătură

Comanda online anulata. bani nereturnati de catre banca. chillzilla chillzilla Buna ziua, Am facut o comanda online de pe un site cu profil sportiv. Am achitat suma online cu cardul si am primit E-Mail de confirmare plata, inclusiv SMS ... (vezi toată discuția)
Buna ziua! am fost victima unei fraude bancara de tip phishing. ... Laura.ioana11 Laura.ioana11 Buna ziua! Am fost victima unei fraude bancara de tip phishing. Am primit un e-mail in care mi se cerea actualizarea datelor de către banca (e-mail nu era ... (vezi toată discuția)
Plata nedatorata inchiriere autoturism Mihaigrecu2001 Mihaigrecu2001 In decembrie2014 am facut o rezervare pentru inchirierea unui autoturism in Bucuresti printr-un website international specializat, costul estimat al ... (vezi toată discuția)