avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 215 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Să schimbăm împreună legea Poate fi un articol de lege echivoc?
Discuție deschisă în Să schimbăm împreună legea

Poate fi un articol de lege echivoc?


Buna ziua si va salut cu respect.Vreau sa va prezint un articol de care m-am lovit in relatia cu
societatea de asigurari. Articolul este din Ordin 8/2008 pentru punerea in aplicare a legii 136/1995.

Art. 53. - Prin valoarea de nou a vehiculelor se intelege:
a) pentru vehiculele de productie romaneasca, pretul de comercializare de nou la data producerii accidentului, conform:
- facturilor de achizitie sau facturilor pro forma de leasing, in cazul vehiculelor achizitionate de nou de catre proprietar;
- listelor de preturi de la unitati de specialitate din Romania;
b) pentru vehiculele de productie straina, pretul de comercializare de nou la data producerii accidentului, conform:
- facturilor de achizitie sau facturilor pro forma de leasing in cazul vehiculelor achizitionate de nou de catre proprietar de la unitati de specialitate din Romania;
- listelor de preturi de la unitati de specialitate din Romania; sau, in lipsa acestora,
- pe baza cataloagelor de specialitate, echivalat in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data producerii accidentului;
c) pentru tipurile de vehicule la care nu exista preturi stabilite sau pentru tipuri ori modele care nu se mai fabrica, ultimul pret de comercializare (de nou) al acelui tip/model de vehicul, comunicat de producator, sau valoarea stabilita prin asimilare cu pretul de vanzare de nou al unor vehicule care au aspect si caracteristici tehnice similare, din productia interna ori externa.

.
Am citit de multe ori art.53 din ordin 8/2008 al c.s.a.,si in comparatie cu textul de la literele a) si b) care este
precis, la litera c) exista de doua ori cuvintul "sau" ceea ce lasa loc interpretarilor,dovada cele 2 evaluari
de pana acum(gresite).:
"c) pentru tipurile de vehicule la care nu exista preturi stabilite sau pentru tipuri ori modele care nu se mai fabrica, ultimul pret de comercializare (de nou) al acelui tip/model de vehicul, comunicat de producator, sau valoarea stabilita prin asimilare cu pretul de vanzare de nou al unor vehicule care au aspect si caracteristici tehnice similare, din productia interna ori externa."
Eu personal vad acest articol astfel : datorita primului "sau" exista 2 categorii de vehicule

1)...la care nu exista preturi stabilite (probabil cele artizanale)
2) pentru tipuri ori modele care nu se mai fabrica

si evaluarea se face astfel :

a) ultimul pret de comercializare(de nou) al acelui tip/ model,comunicat de producator
b)valoarea stabilita prin asimilare cu pretul de vanzare de nou al unor vehicule care
au aspect si caracteristic itehnice similare, din productia interna ori externa

datorita urmatorului "sau" exista 4 variante :

1)a) si 1)b)
2)a) si 2)b)

dar varianta 1)a) nu are logica,deci ramane 1)b) si ca art. sa nu aiba echivoc
ramane 2)a)

Credeti ca rationamentul meu este bun ?
Da ca da ce se poate face
Va multumesc.






Cel mai recent răspuns: Ion Gabriel Anghelus , Avocat 21:12, 26 Septembrie 2008
Cred ca interesul legiuitorului a fost sa cuprinda toate ipostazele in acre se poate afla un vehicul, printre cele de la ipoteza 1 a putind fi si cele care fabricare pe comanda ( nu de serie) sau prototipuri, astfel ca o logica exista
VA multumesc pentru raspuns,dar vreau sa punem in discutie si efectul pe care il poate genera :
un vehicul poate fi evaluat diferit,diferentele fiind foarte mari.
Daca ar fi sa evaluati un vehicul din 1983 care din fabrica a avut un motor de 3800cc,iar in momentul de fata
are unul de 3000cc cum ati proceda ?
Nu mai filosofati pe tema definitiilor "valoarea de nou" a autoturismului pe care legiuitorul le-a introdus in lege pentru a acoperi marea varietate a productiei auto !
Daca aveti probleme la serviciul daune al asiguratorului, chemati societatea de asigurari in judecata, angajati un avocat specialist si in timpul procesului o sa va dumiriti cum se aplica legea, in baza unor detalii tehnice servite instantei de catre expert si de catre avocatul dvs !
O masina veche nu intra in categoria " nou" !
Va doresc succes !

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Despagubire dauna totala allexerf allexerf am o masina cumparata pe 29,06,2008, dauna totala, 35558km la bord, cei de la asigurari mi-au calculat un grad de uzura de 32% valoarea de nou a fost de ... (vezi toată discuția)
Cum se afla valoarea de nou pentru o masina veche? Pancovici Pancovici Buna ziua. Am avut un accident cu masina mea, un Mercedes E320 din 1993.Vinovat a fost un vw passat si am deschis dosar de dauna pe RCA.Pt a se calcula ... (vezi toată discuția)
Rca dauna totala/valoare de nou auto/intrerpretare ordin csa 14/2011 isva1001 isva1001 Buna seara Sunt implicat intr-o speta de dauna totala cu o firma de RCA f cunoscuta. Am un VW Passat din 1994 1.9 TD 55KW si au spus ca nu pot ... (vezi toată discuția)