avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 552 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... un sfat si pentru noi seful nu vrea sa imi dea somaj
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

un sfat si pentru noi seful nu vrea sa imi dea somaj

Probabil ca mai exista topicuri cu astfel de intrebari, insa sunt asa de abatuta incat nu am rabdarea necesara sa caut.
Problema noastra este urmatoarea : prietenul meu s-a angajat in noiembrie anul trecut la o firma cu un salar de 700 lei brut . De o sapt, angajatorul, ma rog sefii , l-au anuntat ca de la 1 ianuarie firma se va desfiinta , asa ca sa isi caute de lucru.
Problema este ca nu vor sa ii dea somaj. Eu lucrez ca si economist , si nu sunt straina de unele lucruri , nu am in schimb o experienta mare in ceea ce priveste personalul.... de aceea am apelat la dvs.
Eu stiu ca daca firma se desfiinteaza are dreptul la somaj, pentru ca, practic i se desfiinteaza postul ..... si atunci de ce nu ii da.... ??? pai cred ca raspunsul e ff simplu, nu ii da deoarece firma nu se desfiinteaza, iar ea daca il da in soamj, nu are dreptul sa angajeze personal 6 luni parca.
Problema e ca nu vrea sa ii dea nici concediu ( are ramase 14 zile de concediu de odihna neefectuate) , el ar trebui sa isi caute loc de munca..... , si mai are de sustinut in curand si examenul de licenta ...

Asa ca i-am facut o cerere de concediu pe zilele ramase... si i-am spus sa mearga sa i-o inmaneze si sa ceara nr de inregistrare pe ea.... lucru care dansa la refuzat...
Deasemenea stiu ca cei care sunt studenti au dreptul la concediu fara plata ( de studii) 30 de zile pe an.... asa ca am facut si o astfel de cerere , si nici asta nu vrea sa o aprobe...

Situatia sta in felul urmator.. loc de munca nu isi poate cauta deoarece refuza sa i se dea concediu , iar dupa 1 i se desface contractul de munca , fara a primi somaj.... pentru ca asa vrea doamna respectiva. Dupa ce un an intreg a cotizat la somaj , acum i se refuza practic acest drept, ramanad practic pe drumuri... cu banci si alte cele..

Intrebarea noastra este ce putem face?

Va multumesc...
Cel mai recent răspuns: Valeriu TUDOR , Consultant resurse umane 12:28, 9 Decembrie 2008
Angajatorul poate decide concedierea salariatului în situaţia în care locul de muncă ocupat este desfiinţat din unul sau mai multe motive fără legătură cu persoana acestuia.
Salariaţii aflaţi în această situaţie beneficiază de măsuri active de combatere a şomajului şi pot beneficia de compensaţii în condiţiile prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil.
La incetarea contractului individual de munca din motive ce nu tin de persoana salariatului, angajatorii vor acorda acestuia o compensatie de cel putin un salariu lunar, in afara drepturilor cuvenite la zi.

CO neefectuat se com penseaza in bani la incetarea c.i.m.
Prin urmare, avand in vedere situatia expusa va sfatuiesc sa depuneti o sesizare la ITM in a carei raza isi are sediul angajatorul si prin care le comunicati toate neregulile savarsite de catre angajator.

Trebuie spus ca nu anjatorul este cel care da somaj. Angajatorul este cel care are obligatia de a imana salariatului un preaviz de 20 zile lucratoare in care il instimteaza cu privire la desfintarea postului, preaviz scris pe care salariatul il ia la cunostinta. In perioada preavizului salariatul are dreptul sa lucreze 4 ore si sa fie platit 8 ore in vederea cautarii unui loc de munca, acest drept poate fi acordat si cumulat daca angajatorul este de acord. Concediu de odihna neefectuat este compensat la incetarea CIM. Cererea pentru compensarea co poate fi depusa de salariat si cu scrisoare cu confirmare de primire cu continut declarat.
La incetarea CIM din motive neimputabile salariatului, acesta solicita angajatorului o adeverinta tip cu stagiul de cotizare din ultimele 12 luni anterioare desfacerii CIM ( adeverinta ce poate fi ceruta prin cerere trimisa cu confirmare de primire) , dosarul de somaj este intocmit si depus personal de catre salariat la ALOFM. Acesta se depune in termen de 30 zile de la data incetarii CIM pentru a benefiacia de somaj cu data desfacrii CIM si de continuitate in vechime. Este bine sa nu asteptati pasivi si sa aratati angajatorului ca va cunosteti drepturile legale pe care acesta este obligat sa le acorde. Deasemenea salariatul mai beneficiaza si de un salariu compensatoriu pe care este bine sa il solicite tot printr-o cerere.
Din modul in care ati prezentat situatia am inteles ca anuntul a fost verbal nu prin imanarea preavizului, astfel ca il sfatuiesc pe prietenul dvs. sa nu depuna cerere de incetare CIM , sau demisie pentru ca astfel nu beneficiaza de somaj. Deci daca societatea nu mai doreste colaborarea sa desfinteze postul si sa dea preaviz salariatului.
Buna ziua,

Va multumesc mult pentru raspunsurile date . Situatia nu s-a schimbat, desi am amenintat ca vom merge la ITM , pt a depune o sesizare. Totusi aufost "binevoitori" acordandu-i totusi concediul de odihna , la care evea dreptul, pt a-si sustine examenul de licenta.
Noi avem o firma.. care momentan nu are activitate , mostenita din parinti . Oricum vrem sa ii dam drumul, gandindu-ne ca ar fi bine totusi sa incepem sa lucram pt noi . Si ne-am gandit sa se angajaze la firma noastra si sa isi plateasca contributiile la bugetul de stat din mana.

Intrebarea mea este urmatoarea. dupa cat timp poate iesi in somaj? el a cotizat la somaj in ultimele 12 consecutiv , fiind angajat , iar CIM la firma noastra il voi face imediat cand va semna incetarea celuilalt. Poate iesi si dupa o luna ? Eu asa am citit ca se poate , insa doresc si o parere avizata.

Va multumesc
Avand o vechime in munca de 1-5 ani benefiziaza de indemnizatie de somaj timp de 6 luni.
Daca depune dosarul la ALOFM intermen de 30 de zile de la data concedierii primeste indemnizatie de la data incetarii CIM iar daca il depune mai tarziu o primeste de la data depunerii.
Daca in perioada de somaj isi gaseste de lucru va mai primi 30% din indemnizatie pana la expirarea celor 6 luni.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Vreau sa stiu ce pot face in cazul in care un angajator ma obliga sa imi dau demisia dezuku dezuku Buna-sera , am si eu o intrebare de altfel se pare ca aceasta intrebare din pacate am mai auzit-o si la alte persoane. Ce se intimpla in cazul in care ... (vezi toată discuția)
Incetare cim conf. art.55-lit b) ana_abo ana_abo Incetarea CIM cu art. 55 lit-b) (acordul partilor) se poate face fara ca salariatul sa aiba preaviz de 20 zile? Adica sa renunte angajatorul la preaviz si in ... (vezi toată discuția)
Desfiintarea postului,concedierea lory98 lory98 Sunt chemata la servici pentru a-mi semna demisia din partea angajatorului pe motiv ca se desfiinteaza postul.Momentan sunt in concediu de odihna trimisa ... (vezi toată discuția)