avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 165 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Garantii prestari servicii
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Garantii prestari servicii

situatie: se emite factura pentru prestari servicii 1000 ron + 240 ron TVA
Conform contractului , la efectuarea platii, se retine garantie 10% din valoarea neta(100 ron), care se returneaza in 12 luni ,daca nu sunt probleme
Care sunt inregistrarile corecte?Suma oprita trebuie sa apara ca si garantie retinuta , nu rest de plata al facturii respective.
Cum se inregistreaza suma aferenta garantiei in cazul in care aceasta din motive intemeiate (legate de serviciul prestat-neconform)nu se mai returneaza?
Cel mai recent răspuns: azteka , utilizator 12:44, 3 Iulie 2013
eu am intalnit o astfel de situatie la o firma de constructii unde se retinea garantie pe un termen mai mare de un an si o inregistram in 2678.
in cazul acesta eu as inregistra tot pe 2678 suma de 100 lei iar in bilant se vor evidentia la creante sub 1 an.
in ceea ce priveste intocmirea facturii se vor trece serviciile prestate si tva-ul aferent iar pe o pozitie separat Garantia de 10 % la baza cu minus( tva trebuie colectat integral nu se va storna)
inregistrarea factura:
411 = % 1240
4427 240
704 1000
2678 = 411 100 garantie 10 %
total factura de incasat 1140
baza 1000
tva 240
in cazul in care garantia nu se mai incaseaza, pe baza uni proces verbal se inregistreaza ch. cu penalitati deductibile
6581=2678 100
scuze: baza 900
Din punctul meu de vedere aceasta varianta nu este chiar cea mai potrivita din doua motive:
1. 2678 - \"Creante imobilizate\", chiar daca cu ajutorul lui se tine evidenta garantiilor, denumirea lui specifica foarte clar ca poate fi vorba doar de garantii legate de imobilizari.
2. Fiind vorba de prestari de servicii/tranzactii dese si de valori nu extrem de mari, mi se pare incomod ca garantiile sa fie evidentiate in facturi. Acest lucru ar insemna ca, in situatia in care garantia va fi achitata de client (pentru buna executare a serviciilor), ar trebui sa se revina cu stornarea pe factura a garantiilor (practic, pentru fiecare serviciu prestat bine, incasarea garantiei se face in urma stornarii ei printr-o alta factura catre client - mi se pare incorect sa existe o facturare de 1140 lei catre client, cu o incasare la un moment dat de 1240 lei).

Cred ca se poate face si astfel:
-prestare serviciu
411=% 1240
704 1000
4427 240
Incasare factura:
5121=411 1140
Inregistrare garantie conform contract:
471=411 100

a) Garantia ramane fara obiect, se incaseaza diferenta:
471=411 -100
5121 = 411 100

b) Garantia se concretizeaza intr-o cheltuiala, caz in care diferenta nu se mai incaseaza:
6xx = 471 100


Ultima modificare: Marți, 12 Martie 2013
Mirela Durnea - Expert contabil, Contabil
Cu respect, la fel de nepotrivita mi se pare si inregistrarea in 471 daca ne uitam la functiunea contului iar in bilant consider garantia ca este un element ce tine de Activele circulante si nu de Cheltuieli in avans.( in bilant contul 267 este prevazut si la lit. B. Active circulante)
In ceea ce priveste incasarea garantiei nu vad de ce ar trbui sa se emita o factura de storno (5121=2678 analitice pt fiecare client)
evidentierea in factura a garantiei consider ca este obligatorie daca este specificat in contract acest lucru
felul in care este intocmita factura cu baza 900 si tva 240 iar total de plata 1140 s-ar putea sa fie o problema desi am avut control de fond si nu s-au legat de aceasta speta (intr-adevar controlul a fost acum 3 sau 4 ani)


Ultima modificare: Marți, 12 Martie 2013
radumuresan, utilizator
Da, stiu ca 471 este utilizat cumva fortat - eu il folosesc pentru garantii la piese auto achizitionate pentru vanzare, si il inchid la finalizarea termenului de garantie, in functie de caz. O varianta ar mai fi fost, dupa parerea mea 461, insa conform O 3055 nu exista o corespondenta intre acestea doua.
Pentru mine, tot ce inseamna clasa 2 din planul de conturi, imi indreapta gandirea catre imobilizari. Chiar daca 267 este prevazut si la active circulante, zic ca are legatura cu termenul, ca perioada mai mica de 1 an - pentru ca vorbim de creante legate de imobilizari care pot avea termen de rambursare/finalizare mai mare sau mic de 1 an. Aceasta e parerea mea.
Apoi, mi se pare anormal sa facturezi unui client 1140 lei si sa incasezi de la el 1240, dintre care valoarea de 1140 este aferenta facturii si 100 lei este aferenta....unui proces verbal? Mi se pare cumva ilogic.
Ultima modificare: Marți, 12 Martie 2013
Mirela Durnea - Expert contabil, Contabil

Alte discuții în legătură

Garantie buna executie Lizuca12 Lizuca12 Buna ziua, Va rog ajutati-ma cu inregistrarea pentru garantia de buna executie care este trecuta cu semnul minus pe factura Nu stiu exact daca asa se ... (vezi toată discuția)
Garantie buna executie cateldestept cateldestept Am deschis un cont de garantii de buna executie, la dispozitia clientului, care va fi alimentat prin retineri succesive din facturi. Sunt corecte ... (vezi toată discuția)
Garanție de participare și garanție de bună execuție: care este diferența dintre ele și care sunt operațiile contabile care se fac la plata din cont? ionela11 ionela11 Buna ziua, Care este diferenta intre garantia de participare la o licitatie si garantia de buna executie? Care sunt operatiile contabile care se fac la ... (vezi toată discuția)