avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1713 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Obligativitatea platii unei taxe
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Obligativitatea platii unei taxe

Buna ziua. V-as ruga daca se poate sa ma ajutati cu o problema. In scara unde locuiesc a fost sistat curentul pe scara pentru neplata(mai anul trecut). Nici in ziua de azi nu avem curent pe scara pentru ca trebuia platite facturile restante plus taxa de reziliere contract-280 lei. Ideea e ca s-a schimbat administratia si ne-a amenintat ca ne face proces verbal si ne da in judecata ,pe 2 familii , ca nu vrem sa platim, sa contribuim la acea taxa de reconectare,reziliere,ma rog. Ideea e ca noi nu am fost restantieri(cele 2 familii, noi si inca o familie) deloc la bloc. Vroiam sa va intreb,poate administratia sa ne dea in judecata?Noi atata am zis ca familiile care erau restante la data respectiva cand s-a intrerup curentul, cat si pe perioada cand nu s-au platit facturile la electrica, sa plateasca aceasta taxa, . Nu ni se pare normal sa fii la zi cu toate si tot noi sa platim pentru altii. Va multumesc anticipat.
Cel mai recent răspuns: ionela77 , utilizator 11:02, 25 Iulie 2013
As mai avea o intrebare. Tot anul trecut, din cauza ca s-a infundat o teava de pe coloana principala, eu stand la parter, toata mizeria mi-a iesit mie la bucatarie ,probabil unde a putut apa sa isi 'gaseasca ' loc sa iasa. Ideea e ca eu am sunat la administratie sa vad ce sa fac si administratorul mi-a zis ca nu are sa-mi dea bani pentru ca nu avem bani in fondul de rulment. Am zis ca o sa pun eu de la mine si dupa aceea o sa recuperam de la vecini. Eu am chemat instalator, s-a facut lucrarea de schimbare de teava care duce in canal, lucrare care a costat lei,cu tot cu manopera,tevarie...Problema e ca eu ,neinteresandu-ma in momentul acela, preocupata fiind de rezolvarea prolemei din casa..am pus factura pe numele meu..nu pe al administratiei. Factura am dus-o la administratie ,iar administratorul a impartit suma la 5 persoane cat suntem pe coloana, si a pus-o in consum. Problema e ca o vecina cu care eu am ceva divergente, nu a vrut sa-mi plateasca din cauza ca nu a fost facuta pe administratie factura. Am si martor pe unul din vecini care a fost aici cand am platit cei 350 lei. Cum as putea sa o fac pe doamna x sa imi plateasca partea care i se cuvine,bani pe care i-am pus tot eu pentru ea. Va multumesc.
Pai nu ati zis ca ati dus factura la asociatie si administratorul a inclus-o in Lista de plata? Vecina nu trebuie sa va plateasca dvs. nimic, problema recuperarii sumei este intre dvs. si asociatie, unde chiar ati gasit intelegere, pentru ca mai sunt unii mai gomoși, care cica nu accepta astfel de procedee...
Si pentru ca pe viitor sa nu se mai intample o astfel de ”minune”, mergeti la magazinul de instalatii si cumparati-va un dispozitiv care se cheama supapa de sens . Mai bine vorbiti cu acel instalator, el stie ce trebuie sa cumpere, o monteaza pe conducta de golire si nu o sa mai primiti asemenea cadouri. Daca vecina X locuieste deasupra dvs., s-ar putea sa aiba o bucurie, cand nici nu se asteapta...
ionela77 a scris:
... eu am sunat la administratie sa vad ce sa fac si administratorul mi-a zis ca nu are sa-mi dea bani...

Poate avea banane sau lapte daca nu bani. Pai dumneavoastra i-ati spus ca e o avarie iar el a raspuns ca nu are bani?
Cum as putea sa o fac pe doamna x sa imi plateasca partea care i se cuvine,bani pe care i-am pus tot eu pentru ea.

Asa cum s-a spus si mai sus, presupun ca administratorul s-a ocupat, daca nu de reparatie, macar de repartizarea si incasarea sumei cheltuita pentru aceasta lucrare si nu ati mers dumneavoastra din usa in usa sa cereti banii. Asa ca tot administratorul trebuie sa incaseze, sa recupereze si de la aceasta vecina. Vecina nu trebuie sa va plateasca dumneavoastra ci la asociatie.

Acea supapa de sens unic de care spunea dl. Grecu, e foarte buna pentru a afecta apartamentul de deasupra dumneavoastra, din care apoi va patrunde prin tavan, pe langa conducte, prin aerisire..., in apartamentul dumneavoastra si o sa fie cheltuiala chiar mai mare dar prezinta avantajul ca o sa fiti inundata cateva ore mai tarziu dacat fara aceasta supapa si apoi nu o sa fiti singura afectata ci si vecinul de deasupra.
Asa ca solutia este inlocuirea coloanelor de scurgere vechi cu altele noi si de grosime (diametru) mai mare.

Acum solicitati administratorului sa compenseze suma ce va revine de la aceasta reparatie cu cea necesara pentru deschiderea energiei electrice, la valoarea cea mai mica.



ionela77 a scris:

As mai avea o intrebare. Tot anul trecut, din cauza ca s-a infundat o teava de pe coloana principala, eu stand la parter, toata mizeria mi-a iesit mie la bucatarie ,probabil unde a putut apa sa isi 'gaseasca ' loc sa iasa. Ideea e ca eu am sunat la administratie sa vad ce sa fac si administratorul mi-a zis ca nu are sa-mi dea bani pentru ca nu avem bani in fondul de rulment. Am zis ca o sa pun eu de la mine si dupa aceea o sa recuperam de la vecini. Eu am chemat instalator, s-a facut lucrarea de schimbare de teava care duce in canal, lucrare care a costat lei,cu tot cu manopera,tevarie...Problema e ca eu ,neinteresandu-ma in momentul acela, preocupata fiind de rezolvarea prolemei din casa..am pus factura pe numele meu..nu pe al administratiei. Factura am dus-o la administratie ,iar administratorul a impartit suma la 5 persoane cat suntem pe coloana, si a pus-o in consum. Problema e ca o vecina cu care eu am ceva divergente, nu a vrut sa-mi plateasca din cauza ca nu a fost facuta pe administratie factura. Am si martor pe unul din vecini care a fost aici cand am platit cei 350 lei. Cum as putea sa o fac pe doamna x sa imi plateasca partea care i se cuvine,bani pe care i-am pus tot eu pentru ea. Va multumesc.

1-Fondul de rulment are utilizare stricta conform
L nr 230/2007 Art. 24
(1) In scopul asigurarii fondurilor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietari stabileste cuantumul si cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De regula, fondul de rulment se dimensioneaza astfel incat sa poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesara pentru acoperirea cheltuielilor lunare inregistrate de asociatia de proprietari in anul expirat, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflatiei, iar in cazurile asociatiilor de proprietari nou-infiintate, prin constatarea si insusirea experientei in domeniu a unor asociatii de proprietari echivalente ca marime.
(2) Fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, iar reintregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata. Pentru incasarea fondului de rulment, casierul asociatiei de proprietari elibereaza chitanta personalizata separata.

.
Pentru plata reparatii/interventii urgente exista fondul de reparatii sau fondul la dispozitia comitetului executiv
(5) Asociatia de proprietari va constitui un fond pentru repararea partilor de constructii/instalatii aflate in proprietate comuna, fond cu perioada de folosire limitata, care va fi depus in contul asociatiei de proprietari si nu va putea fi folosit decat cu acordul adunarii generale a asociatiei de proprietari, in conformitate cu bugetul de venituri si cheltuieli.

Avand in vedere ca evenimentul s-a datorat defectiunii la instalatia parte comuna,
contravaloare reparatii urmeaza sa fie recuperata de la toti proprietarii care utilizeaza respectiva coloana
Daca vecina refuza sa achite sumele impuse in lista de intretinere,asociatia de proprietari,are dreptul sa aplice disp
L nr 230/2007
ART. 46
Toţi proprietarii au obligaţia să plătească lunar, conform listei de plată a
cheltuielilor asociaţiei de proprietari, în avans sau pe baza facturilor emise de
furnizori, cota de contribuţie ce le revine la cheltuielile asociaţiei de proprietari,
inclusiv cele aferente fondurilor din asociaţia de proprietari.

ART. 49
(1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru
orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai
mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de
30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să
poată depăşi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de
proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile
calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul
fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata
penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu
reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.
ART. 50
(1) Asociaţia de proprietari are dreptul de a acţiona în justiţie pe orice
proprietar care se face vinovat de neplata cotelor de contribuţie la cheltuielile
asociaţiei de proprietari mai mult de 90 de zile de la termenul stabilit.

(2) Acţiunea asociaţiei de proprietari este scutită de taxă de timbru.
(3) Sentinţa dată în favoarea asociaţiei de proprietari, pentru sumele datorate de
oricare proprietar, poate fi pusă în aplicare pentru acoperirea datoriilor prin orice
modalitate permisă de Codul de procedură civilă.
ART. 51
(1) Asociaţia de proprietari are un privilegiu imobiliar cu rang prioritar asupra
apartamentelor şi altor spaţii proprietăţi individuale ale proprietarilor din
condominiu, precum şi un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru
sumele datorate cu titlu de cotă de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de
proprietari, după cheltuielile de judecată datorate tuturor creditorilor în interesul
cărora au fost făcute.
(2) Privilegiul se înscrie în registrul de publicitate imobiliară al judecătoriei,
la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari, pe baza extraselor de pe ultima
listă lunară de plată a cotelor de contribuţie din care rezultă suma datorată cu titlu
de restanţă. Privilegiul se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari
sau a proprietarului, pe baza chitanţei ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă
plata sumei datorate.
(3) Operaţiunile de publicitate imobiliară privitoare la privilegiul prevăzut la
alin. (1) şi (2) sunt scutite de taxă de timbru.
@ynocenta

Din fondul de rulment se pot plati cheltuieli care apar lunar, inclusiv o reparatie aparuta deodata la o parte a instalatiei comune . Acest fond se reintregeste lunar.

Alte discuții în legătură

Fond reparatii la bloc Volentir Mircea Volentir Mircea Cand in listele de plata lunare sunt prevazute sume si pentru fondul de reparatii, in chitantele ce se elibereaza proprietarilor trebuie sa se specifice in ... (vezi toată discuția)
Tabelul cu cotele de intretinere - rubrici separate pentru fondul de reparatii si rulment ? Lidia2012 Lidia2012 Buna ziua. V-as ruga sa ma lamuriti daca tabelul cotelor la intretinere trebuie sa aiba coloane separte pentru fondul de rulment, respectiv de intretinere. De ... (vezi toată discuția)
Pot folosi fondul de rulment la reparatii capitale ?? iulian odob iulian odob Buna ziua .Ma poate ajuta cineva referitor la fondul de rulment .?? Pot scoate din fondul de rulment bani sa repar subsolul blocului ??Stiu problema cu ... (vezi toată discuția)