avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 147 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Contencios administrativ sau ... Consilier Local amenintat de conducerea primariei
Discuție deschisă în Contencios administrativ sau probleme juridice cu autorităţile, contravenţii

Consilier Local amenintat de conducerea primariei

Sunt consilier local in cadrul consiliului local al comunei X şi am nevoie de ajutor de la un specialist la urmatoarea problema.
In calitate de consilier local, am primit mai multe sesizari facute de catre unii angajati ai primariei cu privire la utilizarea banilor publici in scop personal de catre conducerea primariei impreuna cu personalul din serviciul contabilitate.
In urma acestor sesizari am cerut explicatii conducerii primariei care nu a oferit un raspuns clar legat de utilizarea acestor sume mari de bani,ceea ce m-a determinat sa pun aceasta problema in discutie in urmatoarea sedinta a consiliului local.
Indrazneala mea de a pune intrebari legate de cum au fost cheltuiţi banii publici a avut consecinte grave :jigniri,amenintari,calomnii, şi la un pas de a fi lovit de un angajat ,chiar in cadrul sedintel consiliului.
Mentionez ca nu am cerut niciodata nici un favor conducerii,nu am ,şi nu am avut afaceri cu cei din administratia locala, nu m-a interesat obtinerea de bunuri sau servicii ,sunt un simplu consilier care are obligatia de a veghea la binele comunitatii in care am ales sa traiesc.Mai trebuie sa dau un indiciu .
Deoarece colegii mei consilieri, majoritatea , au diferite interese:( legate de paduri,sau presteaza servicii fara autorizatii,sau au un mic chiosc,sau vand diferite produse fara acte in regula), sau sunt total dezinteresati de ceea ce se intampla in comunitate,situatia dificila in care se afla i-au impiedicat sa ma sustina in cadrul sedintei,unde doar 3 colegi consilieri au luat cuvantul si au cerut de asemenea explicatii.
Ca si consilieri locali, desi legea ne permite ,nu avem acces la informatii care ar fi trebuit sa fie publice, conducerea afirmand ca nu e de competenta noastra,astfel accesul consilierilor la informatii fiind complet restrictionat.
Va rog sa ne spuneti cum putem stopa aceste ilegalitati,care sunt pasii de urmat ,unde sau cui trebuie sa ne adresam,cu speranta de a nu fi totul poate prea tarziu.
Va multumim si asteptam un raspuns din partea dumneavoastra.
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 18:02, 2 Septembrie 2013
veitina a scris:


Ca si consilieri locali, desi legea ne permite ,nu avem acces la informatii care ar fi trebuit sa fie publice, conducerea afirmand ca nu e de competenta noastra,astfel accesul consilierilor la informatii fiind complet restrictionat.



Pe ce lege se bazeaza conducerea cand afirma ca nu e de competenta d-stra a consilierilor la informatii ?

Iata ce spune insa Constitutia Romaniei.

Dreptul la informatii din Constitutia Romaniei

ARTICOLUL 31
(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.

(3) Dreptul la informaţie nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecţie a tinerilor sau securitatea naţională.

(4) Mijloacele de informare în masă, publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.

(5) Serviciile publice de radio şi de televiziune sunt autonome. Ele trebuie să garanteze grupurilor sociale şi politice importante exercitarea dreptului la antenă. Organizarea acestor servicii şi controlul parlamentar asupra activităţii lor se reglementează prin lege organică.

Vedeti si Legea 544/2001privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicata in Monitorul Oficial nr. 663 din 23 octombrie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5
(1) Fiecare autoritate sau instituţie publică are obligaţia să comunice din oficiu următoarele informaţii de interes public:
a) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice;
b) structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare, programul de audienţe al autorităţii sau instituţiei publice;
c) numele şi prenumele persoanelor din conducerea autorităţii sau a instituţiei publice şi ale funcţionarului responsabil cu difuzarea informaţiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autorităţii sau instituţiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail şi adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil;
f) programele şi strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalităţile de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice în situaţia în care persoana se consideră vătămată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate.

(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să publice şi să actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informaţiile prevăzute la alin. (1).

(3) Autorităţile publice sunt obligate să dea din oficiu publicităţii un raport periodic de activitate, cel puţin anual, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

(4) Accesul la informaţiile prevăzute la alin. (1) se realizează prin:
a) afişare la sediul autorităţii sau al instituţiei publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, în publicaţii proprii, precum şi în pagina de Internet proprie;
b) consultarea lor la sediul autorităţii sau al instituţiei publice, în spaţii special destinate acestui scop.

(5) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să pună la dispoziţia persoanelor interesate contractele de privatizare încheiate după intrarea în vigoare a prezentei legi, prin consultarea la sediul acestora. Prevederile de mai sus nu se aplică în cazul contractelor de privatizare care se încadrează în sfera de aplicare a dispoziţiilor art. 12 alin. (1).
Si totusi intrebarea mea este cum putem stopa aceste ilegalitati,care sunt pasii de urmat ,unde sau cui trebuie sa ne adresam,?
Imi amintesc de vremurile cand nu aveai voie sa pui intrebari,sa comentezi sau sa raspunzi fara a fi intrebat,fiind redusi la tacere, traim oare aceleasi vremuri?
cel mai bine este sa sesizati presa,probabil ca prin difuzarea stirei din presa,institutiile statului superioare celei inferioare vor vedea ce se spune in presa si astfel vor face ei cercetari.
Se poate actiona in contencios administrativ.

ART. 22 din Legea nr.544/2001:
(1) În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii ori al instituţiei publice. Plângerea se face în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la art. 7.
(2) Instanţa poate obliga autoritatea sau instituţia publică să furnizeze informaţiile de interes public solicitate şi să plătească daune morale şi/sau patrimoniale.
8
(3) Hotărârea tribunalului este supusa recursului.
(4) Decizia Curţii de apel este definitivă şi irevocabilă.
(5) Atât plângerea, cât şi recursul se judecă în instanţă, în procedură de urgenţă, şi sunt scutite de taxă de timbru.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Caracterul public al unor documente Madalina81 Madalina81 Anumite documente ale unei autoritati publice ,de exemplu balanta de verificare, contractele de inchiriere, facturile si documentele de plata ale ... (vezi toată discuția)
Bună ziua, am posibilitatea, legal, să verific bugetul unei ... Lorand 80 Lorand 80 Bună ziua, am posibilitatea, legal, să verific bugetul unei primării? Mă gândesc să candidez în 2024 și să fac un program, dar dacă nu am informații ... (vezi toată discuția)
Daca o firma a angajat sau nu 4% pers cu handicap este informatie de interes public? ContSters62173 ContSters62173 Daca fac o petitie catre ministerul de finante,prin care vreau sa aflu daca o firma, societate comerciala, institutie, etc, care are cel putin 50 angajati, a ... (vezi toată discuția)