Pierderile de apa sau, mai bine zis,
diferentele de consum se constata prin scaderea din consumul facturat de furnizor si consumul declarat (estimat) al locatarilor de catre administrator care primeste si factura de la furnizor, dar centralizeaza si consumurile venite de la locatari.
Consumul facturat este evidentiat pe factura, consumul locatarilor este constatat de administrator cand face pentru fiecare apartament diferenta intre indecsii de luna trecuta si luna curenta. Adunand aceste consumuri individuale rezulta un
total declarat pe scara sau pe bloc.
Furnizorii citesc consumul pe care il factureaza pe
contorul de bransament care pentru AR se afla in proximitatea cladirii (pe trotuar sau in spatiul verde din jurul blocului), iar cel de AC in subsolul scarii, contoare care au o clasa de precizie superioara (C) fata de contoarele de apartament cu un grad de precizie inferior (A sau B).
Aceste diferente de consum, zise si
pierderi de apa au mai multe cauze:
- diferenta intre gradul de precizie al contorului de bransament si gradul de precizie a apometrelor individuale; Vicierea inregistrarii consumurilor individuale este sporita o data cu trecerea timpului si
expirarea garantiei metrologice a acestora.
- data si ora diferite intre citirea contorului de bransament care se face de catre operatorii furnizorilor si citirea apometrelor care se face de catre fiecare locatar in parte dupa cum il taie capul;
- modul de montare a apometrelor. Fiecare producator de apometre are indicatii de montare a acestora pe instalatie. Daca pozitia montarii lor, uneori si din cauze obiective pentru a putea fi citite in spatii inchise si inghesuite, nu este cea recomandata de producator, atunci masurarea consumului este putin viciata.
- la citirea apometrelor pot fi erori de citire sau notare, nu intotdeauna se declara si zecimalele
- nu toti locatarii declara consumul si atunci trebuie sa li se estimeze, acesta nefiind in fond cel real.
- furtul de apa, desigilarea apometrelor si manevrarea lor manuala, instalarea unor consumatori inainte de apometre etc.
- pierdere de apa in subsol sau pe conductele verticale comune vechi, ruginite, cu fisuri, chiar avarii ocazionale.
Toate aceste cauze, cele mai multe de necontrolat duc la asemenea diferente. De exemplu nu poti sa-i faci pe toti proprietarii sa citeasca in acelasi timp cu operatorul furnizorului apometrele personale, sa ai control asupra a ceea ce citesc sau noteaza sau cum noteaza.
Nu poti impune proprietarilor sa-si monteze apometre de clasa de precizie C deoarece sunt foarte scumpe.
Nu poti sa determini schimbarea pozitiei apometrelor pe instalatie, o data montate, cu atat mai mult daca nu exista apoi posibilitatea de a fi citite.... etc
Asadar, inregistrarea acestor diferente este un fapt obiectiv.
Decizia de a repartiza aceste diferente dupa un anumit criteriu nu apartine AG, ci comitetului executiv, conform HG 1588/2007 cu normele de aplicare a Legii 230/2007 care spune:
Art. 17. - (1) Comitetul executiv al asociatiei de proprietari are urmatoarele atributii:
.............
d) reglementeaza folosirea, intretinerea, repararea, inlocuirea si modificarea partilor proprietatii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietatii comune, in conformitate cu actele normative in vigoare;
Diferentele de consum sunt considerate consumuri aferente proprietatii comune deoarece ele nu pot fi identificate ca fiind ale unuia sau altuia dintre proprietari.
Criteriile de repartizare sunt mai multe din care fiecare asociatie poate opta pentru unul sau o combinatie de 2 sau mai multe:
- dupa cota-parte indiviza;
- dupa consum;
- dupa numar de persoane;
- egal tuturor apartamentelor.
Atunci cand se ia aceasta decizie in comitet, ea este, obiectiv privind lucrurile, arbitrara pentru ca nu se pot identifica sursele reale ale crearii acestor diferente si atunci se opteaza pur si simplu pentru un criteriu, in cazul dv. dupa
numarul de persoane.