avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 255 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general SRL vs PFA
Discuție deschisă în Contabilitate în general

SRL vs PFA

Detin in SRL si activitatea principala pe care o desfasor acuma este de inchirieri. M-am gandit sa devin PFA insa am unele nelamuriri, printre care:
-Pe SRL am si o masina in leasing. Intrebarea ar fi daca se poate transfera contractul pe PFA din punct de vedere contabil. Stiu ca pentru asta trebuie sa fie de acord si firma de lesing dar ma intereseaza ce se intampla din punct de vedere contabil, cum ramane cu avansul si ratele achitate pana acuma, pot cesiona contractul PFA-ului pentru o suma de bani sau pur si simplu se face doar transferul. Si ce se intampla mai departe, ratele la leasing vor vi cheltuieli deductibile sau nu?
-De asemenea mai am unele obiecte de inventar, casa de marcat, aceeasi intrebare le pot transfera sau vinde PFA-ului sau care ar fi procedura?

-Mai departe intrebarea ar fi de contabilitatea PFA-ului, pot sa ma descurc singura sau este nevoie in continuare de contabil?
-Am inteles ca se depune o singura declaratie pe an, este adevarat sau nu?

-Daca suspend activitatea pe SRL, asta inseamna ca nu se mai poate desfasura nici un fel de activitate? Mai trebuie depuse declaratii la Finante sau nimic?

-Daca obtez sa fiu platitor de TVA, atunci cum va fi cu declaratiile se depun tot lunar, trimestrial sau doar odata pe an? De asemenea cum va fi cu TVA de plata, deductibil, de rambursat?

-Am inteles ca impozitul este tot 16% dar din care suma? Din incasari sau tot ca si la SRL, din profit? Si cum va fi situatia cu cheltuieli deductibile, nedeductibile, tot ca si la SRL?

-De asemenea am auzit ca se plateste contributia la sanatate dar iarasi din care suma ? Din incasari sau din profit? Si daca nu o sa fie profit nu se plateste nimic sau este o suma fixa?


-Dar in cazul in care daca ma incadrez la norme de venit, iarasi cum o sa fie cu masina in leasing, cu TVA , cu bonuri fiscale, cu facturile, fiindca o sa am nevoie de facturi si/sau bonuri sa emit clientilor. Sau la norme de venit nu se mai emit facturi, chitante? Sau daca vreau sa emit facturi, chitante nu voi putea fi la norme de venit? Sau cum este fiindca nu inteleg? Inteleg ce sunt normele de venit adica se plateste un impozit fix anual dar atunci ce rost mai au facturile, ce se intampla cu ele, cum se contabilizeaza?


Va rog daca aveti si alte idei, sfaturi pentru aceasta situatie.
Ultima modificare: Duminică, 7 Iunie 2009
alina240, utilizator
Cel mai recent răspuns: Daniela Vorovenci , Consultant fiscal 10:16, 8 Iunie 2009
Detin in SRL si activitatea principala pe care o desfasor acuma este de inchirieri. M-am gandit sa devin PFA insa am unele nelamuriri, printre care:
-Pe SRL am si o masina in leasing. Intrebarea ar fi daca se poate transfera contractul pe PFA din punct de vedere contabil. Stiu ca pentru asta trebuie sa fie de acord si firma de lesing dar ma intereseaza ce se intampla din punct de vedere contabil, cum ramane cu avansul si ratele achitate pana acuma, pot cesiona contractul PFA-ului pentru o suma de bani sau pur si simplu se face doar transferul. Si ce se intampla mai departe, ratele la leasing vor vi cheltuieli deductibile sau nu?


Poti cesiona contractul de leasing pentru un anume pret. Firma de leasing trebuie sa fie de acord iar suma platita de PFA va fi trecuta la cheltuiala ... iar suma va fi trecuta la venit pentru SRL.
Sau poti cesiona contractul gratuit. Ratele de leasing sunt deductibile. Se aplica aceleasi reguli de deductibilitate ca la SRL.

-De asemenea mai am unele obiecte de inventar, casa de marcat, aceeasi intrebare le pot transfera sau vinde PFA-ului sau care ar fi procedura?


Le poti vinde si pe acestea. Faci un contract de vinzare cumparare la valoarea contabila.

-Mai departe intrebarea ar fi de contabilitatea PFA-ului, pot sa ma descurc singura sau este nevoie in continuare de contabil?


Sincer, eu cred ca nu te vei descurca singura. Contabilitatea la leasing este foarte complicata iar daca mai platesti si TVA ... nu mai vorbesc.

-Am inteles ca se depune o singura declaratie pe an, este adevarat sau nu?


TVA-ul se plateste trimestrial (sau uneori lunar) daca esti platitoare de TVA.
Este adevarat ca depui o singura declaratie, dar contabilitatea trebuie sa o tii in fiecare luna.

-Daca suspend activitatea pe SRL, asta inseamna ca nu se mai poate desfasura nici un fel de activitate? Mai trebuie depuse declaratii la Finante sau nimic?


Suspendarea inseamna ca nu mai platesti forfetar.
Daca nu vrei sa mai depui declaratii ... trebuie sa nu ai salariati, cont in banca, datorii la stat de nici un fel ... etc.
Sunt mai multe conditii pentru obtinerea regimului derogatoriu de declarare.
Chiar si asa, trebuie sa depui situatiile financiare semestriale si anuale.
Iar inactivitatea nu poate dura mai mult de 3 ani.

-Daca obtez sa fiu platitor de TVA, atunci cum va fi cu declaratiile se depun tot lunar, trimestrial sau doar odata pe an? De asemenea cum va fi cu TVA de plata, deductibil, de rambursat?


Se depun trimestrial dar daca ai achizitii intracomunitare se depun lunar.
Da, va fi TVA colectat, deductibil si de plata. (De rambursat daca ai noroc).

-Am inteles ca impozitul este tot 16% dar din care suma? Din incasari sau tot ca si la SRL, din profit? Si cum va fi situatia cu cheltuieli deductibile, nedeductibile, tot ca si la SRL?


Este vorba de impozit pe VENIT net (nu pe cifra de afaceri ca la microintreprinderi). Venitul se calculeaza ca diferenta intre incasari si cheltuieli (simplist spus).
Ca la SRL, doar ca nu e profit, ci se cheama venit impozabil.

-De asemenea am auzit ca se plateste contributia la sanatate dar iarasi din care suma ? Din incasari sau din profit? Si daca nu o sa fie profit nu se plateste nimic sau este o suma fixa?


Contributia la sanatate : cota de 6,5 % se aplica la venitul net realizat sau la norma de venit, dar nu mai putin de
un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.

Daca ai venit net ZERO, tot platesti la salariu minim.

Pai in cazul asta, ai cazut din lac in put. Ai fugit sa nu platesti forfetarul ... si ai dat de contributia la sanatate.

-Dar in cazul in care daca ma incadrez la norme de venit, iarasi cum o sa fie cu cheltuieli deductibile, nedeductibile, TVA ?


Activitatea de inchiriere NU se incadreaza la impozitarea pe baza de norme de venit. Nu este continuta in lista ANAF.

Alberto Kurtyan
Ultima modificare: Duminică, 7 Iunie 2009
ContSters51068, utilizator
"Pai in cazul asta, ai cazut din lac in put. Ai fugit sa nu platesti forfetarul ... si ai dat de contributia la sanatate."



Deocamdata nu caut neaparat sa "fug" de forfetar fiindca si acum platesc impozit pe profit si de asemenea si contributia la sanatate dar pe viitor s-ar putea.
Dar mie mi se pare " discriminatoriu" acest impozit forfetar, e o discriminare intre SRL-uri si PFA-uri si ce mi se pare si mai exagerat e faptul ca impozitul forfetar se raporteaza la veniturile realizate anul trecut ori stim cu totii ca anul acesta pe timp de criza veniturile au scazut. Si daca voi ajunge in situatia de a nu mai avea venituri o vreme(fiindca poate sta imobilul neinchiriat cu lunile, sigur pe timp de iarna) atunci desigur voi cauta sa " fug" de forfetar fiindca va trebui sa il platesc si daca nu voi avea venituri.
Dar pe langa acest forfetar care deocamdata nu ma afecteaza dar pe viitor s-ar putea, mai sunt si alte cheltuieli de care speram sa scap. De ex. contabilul, care am sau nu venituri tot trebuie platit, tot trebuie facute drumuri pe la institutiile statului, etc.

Deci caut o modalitate de a reduce cheltuielile, de a restrange activitatea si deocamdata asta e ideea care mi-a venit si anume sa suspend activitatea pe SRL si sa merg mai departe pe PFA dar s-ar putea sa aveti dreptate si " sa cad din lac in put".
Ultima modificare: Duminică, 7 Iunie 2009
alina240, utilizator
Din cate se zvoneste se pare ca acest impozit forfetar din toamna sa va abroga.Cu totii stim ca acest impozit forfetar este discriminator , doar ca daca-i lege nu-i tocmeala.Aveti o alternativa.Va ganditi bine si alegeti ceea ce va avantajeaza.
Mult succes ,
Daca vreti sa stiti parerea mea despre forfetar ...

Iata ce scriam in 11 mai...

Instituirea impozitului forfetar este o greseala serioasa.

S-au grabit sa colecteze niste sume mici de la multe firme (asa numita
impozitare capilara) (si vampirii sug singele tot din capilare) si au omis
sa se gindeasca la faptul ca omoara initiativa privata.
Se bareaza accesul micilor si foarte micilor intreprinzatori la organizarea
afacerilor sub forma societatilor comerciale.
Nu au prevazut faptul ca multe IMM-uri au multi angajati, desi nu sunt
profitabile sau au profit foarte mic.
Aceste firme, care jongleaza deja pe buza prapastiei economice vor fi
impinse in groapa cu siguranta.
Multe societati sunt, de fapt, institutii de protectie sociala, ele nefacind
profit, ci asigura exact veniturile unei familii sau unui numar mic de
salariati.

In plus, fiind calculate la o baza de venituri obtinute in perioada de boom
economic si percepute pe timp de recesiune profunda, se confera senzatia de
necinste si inechitate fiscala din partea legiuitorului.
Pe de alta parte, firmele care sunt pe pierdere, au impresia ca li se
impoziteaza pierderea, adica sunt pedepsiti deoarece nu au rezultate
economice bune.

Este vorba de o sufocare a creativitatii in afaceri deoarece o firma
reprezinta o potentialitate, o speranta, un posibil inceput pentru multi
oameni.

Si asa in Romania, numarul de societati/cap de locuitor este foarte mic in
comparatie cu numarul de societati existente in societatile occidentale,
capitaliste si cu economie de piata veche.

Prevad un reviriment al PFA-urilor, intreprinderilor familiale si
individuale, societatilor cooperative si al *asociatiilor non profit* (care
au o scutire pentru activitati economice de orice fel de pina la 15.000
EURO, dar nu mai mult de 10% din venituri). Acestea nu platesc forfetarul.

Greseala mare de strategie fiscala si antreprenoriala.
Am inteles ca specialistii din Ministerul Finantelor in frunte cu Gratiela
Iordache si Excelenta sa Pogea nu au experienta cu micii antreprenori, nu
stiu ce inseamna micile afaceri si riscul urias pe care si-l iau oamenii.
De asemenea, nu exista programe de instruire a patronilor care nu stiu nici
macar diferenta dintre TVA colectat si TVA deductibil, clauzele minimale ale
unui contract de vinzare si nu stiu sa faca diferenta dintre buzunarul
propriu si casieria firmei.
Ar trebui sa cheltuie mai mult pe simplificarea fiscalitatii si a
formularisticii si pe educatie antreprenoriala.

Mi se pare destul de cinic sa spui "cine nu are profit, sa inchida firma".
Exista si alte impozite dincolo de profit. De exemplu, contributiile de pe
statul de salarii ... sunt uriase.

Sa speram ca forfetarul va deveni un vis urit din care ne vom trezi in
curind.

In studiul finantelor publice nu exista nici un grafic mai important decit
curba lui Laffer care spune ca scaderea taxelor poate aduce mai multe
venituri la buget.
Peste o anumita cota a taxelor, evaziunea fiscala explodeaza.
Cezar Augustus a inteles acum 2000 de ani. Napoleon a inteles acum 200 de
ani.
Nici in prezent Excelenta SA Pogea nu intelege acest lucru.


Alberto Kurtyan


Domnule Alberto Kurtyan aveti foarte mare dreptate. De micii si foarte mici intreprinzatori uita toata lumea.
Si intr-adevar ne lipsesc foarte tare niste programe de instruire a micilor intreprinzatori. Dupa parerea mea aceste programe de instruire ar trebui sa fie obligatorii inainte de infiintarea unei firme, astfel s-ar evita multe greseli facute de micii intreprinzatori.


Referitor la situatia mea SRL vs PFA, am mai citit pe forum ca exista si varianta AF sau II. Acum as reveni cu intrebarea care varianta m-ar avantaja pe mine? As prefera cea mai simpla varianta, fara contabil, fara multe declaratii, fara angajati, varianta in care pot sa ma descurc singura. Deci PFA, II sau AF fiindca SRL stiu cum este.


Asa cum spuneam mai sus caut cea mai simpla si mai stabila varianta fiindca acuma nu mai am timp sa muncesc ca trebuie sa stau tot timpul pe internet sa vad ce s-a mai schimbat, ce a aparut nou in legislatie si oricum de cele mai multe ori nu pricep nimic. Si nu putem avea pretentia de la contabili sa ne informeze in permanenta fiindca de cele mai multe ori si ei sunt in ceata.

Va rog frumos daca ma puteti ajuta

Va multumesc
Ultima modificare: Duminică, 7 Iunie 2009
alina240, utilizator

Alte discuții în legătură

Infiintare pfa - datorii fiscale cristi100 cristi100 Buna ziua, am si eu o mica nelamurire. In momentul de fata sunt asociat intr-un SRL ce are datorii la stat. Doresc sa imi deschid PFA si vreau sa stiu daca ... (vezi toată discuția)
Traducãtor autorizat - care este cea mai buna forma de organizare? pfa? cristinacdt cristinacdt Buna tuturor, Sunt Trad autorizat de MJ. Vreau sa infiintez o firma pt ca am un contract cu o alta firma din afara pt prestari serv de traduceri si trebuie ... (vezi toată discuția)