Trei institutii publice, "A", "B" si "C" au depus mai multe documente la o alta institutie publica "D". Documentele respective contin informatii de interes public, prin urmare pot fi cerute copii dupa acestea, in baza legii 544/2001. Pe baza informatiilor din aceste documente, institutia "D" a emis un alt act, tot de interes public.
Din diverse cauze, obtinerea documentelor, separat, de la institutiile emitente ("A", "B" si "C") este aproape imposibila. Motiv pentru care am facut o cerere la institutia publica "D", in baza legii 544/2001, ca sa primesc toate documentele mentionate, pentru ca acestea se afla deja in posesia lor si sint de interes public. Institutia "D", insa, a refuzat si mi s-a spus ca trebuie sa cer documentele de la institutiile emitente, fara nicio alta explicatie. I-am intrebat daca refuzul lor are o baza legala, daca imi pot da un articol de lege care le interzice sa faca publice documente emise de alte institutii, dar nu au putut sa ofere niciun argument de natura juridica.
Asadar, intrebarea ar fi: exista o baza legala (text de lege, concret) care sa impiedice o institutie sa faca publice niste documente emise de o alta institutie, desi documentele se afla in posesia ambelor institutii?
Dupa cum am spus, toate institutiile implicate sint institutii publice, iar toate documentele sint de interes public.
Institutia "D" este Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, care a emis un aviz conform, prin care isi da acordul ca in curtea unei scoli generale sa se construiasca doua blocuri. Practic, au schimbat destinatia a aproape 2000 mp din curtea scolii, ca sa se poata construi acele blocuri. Avizul conform a fost emis in baza unor documente depuse de primaria din orasul meu, prin care se cere eliberarea acestui aviz. Terenul face parte din domeniul public.
Din moment ce eliberarea avizului conform priveste direct activitatea ministerului, am considerat ca si documentele care au stat la baza eliberarii acestuia privesc activitatea ministerului si ar trebui ca procesul decizional, prin care ei au dat aviz pozitiv, ar trebui sa fie transparent.
Exista suspiciunea ca unele din informatiile continute in documentele cerute de mine ar fi neconforme cu realitatea, iar din acest motiv, primaria va face tot posibilul sa nu imi dea nimic. De aceea le-am cerut direct de la minister, pentru ca ministerul le are deja pe toate intr-un singur dosar.
Voi incerca si la Biroul teritorial al Avocatului Poporului. Din ce inteleg, as mai avea aproape 2 saptamini la dispozitie pentru o actiune in instanta, termenul fiind de 30 de zile de la formularea refuzului.
Solicitați Primăriei
-copii după Autorizația de construire și certificatul de urbanism care au fost emise în vederea construirii celor 2 clădiri.
-solicitați copii după documentele care au stat la baza emiterii actelor administrative de mai sus.
-solicitați copie după Hotărârea consiliului local de trecere a terenului din domeniul public în domeniul privat al primăriei.
Toate acestea le solicitați printr-o cerere adresată primăriei având temei de drept L. 544/2001,art. 2, lit. b, art.7 și 8, art. 13 art. 7 al L.50/1991, CONSTITUȚIA ROMÂNIEI art. 31 alin.1, Constituția României art.51-52.
Art.13 al L.544/2001 se referă în mod special la eventuala acoperire a unei ilegalități prin refuzul de acces la informații.informațiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o instituție publică nu pot fi incluse în categoria informațiilor clasificate și constituie informații de interes public
Aveți dreptul să solicitați și daune.
Lăsați Avocatul poporului. Ministerul Educației are dreptate iar avizul acestuia nu dă dreptul de a construi în lipsa AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE. Acest aviz se va regăsi în documentația anexă a autorizașiei. Neapărat solicitați și Certificatul de urbanism .Sunt obligați ca în termen de maxim 30 zile să vă răspundă iar dacă nu, aveți dreptul să solicitați la TRIBUNAL( și va merge rapid), în contencios administrativ , aceste documente, inclusiv daune morale pentru faptul că ați fost nevoit să apelați la justiţie, pentru a vi se recunoaşte un drept, stabilit prin lege.
Acțiunea este scutită de taxe.
Din pacate, primaria nu va face public niciun act, cu atit mai mult cu cit blocurile respective sint facute chiar de ei, ilegal, pe bani publici. Ilegal pentru ca, in momentul de fata, se lucreaza fara autorizatii de construire. In plus, datele inscrise in proiectul initial (suprafata terenului, de exemplu), proiect in baza caruia s-au atribuit contractele prin licitatii, au fost modificate intre timp. Mai mult de atit, licitatiile au fost cistigate de doua SRL-uri, dar pe santier lucreaza trei SRL-uri, a treia firma avind-o printre asociati chiar pe sotia primarului. In aceste conditii, nu am cum sa ma duc sa cer ceva de la primarie, pentru ca sigur nu imi vor da nimic si s-ar putea sa am si probleme din cauza asta. Iar la tribunalul de pe plan local, primaria nu prea are cum sa piarda un proces, chiar si in acele situatii in care legea este clar impotriva lor, deci este practic inutil sa ii dai in judecata.
Hotarirea consiliului local, de trecere a terenului din domeniul public in domeniul privat, o am, insa intre timp a fost anulata, pentru ca si-au dat seama ca era ilegala. Asta pentru ca o astfel de trecere nu se poate face fara acel aviz de la Ministerul Educatiei, conform art. 112, alin. (6) din Legea Educatiei nr. 1/2011, care spune asa:
"Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar de stat se poate face de catre autoritatile administratiei publice locale, numai cu avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului. In caz contrar, actele de schimbare a destinatiei bazei materiale sunt nule de drept, iar fapta constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale."
Deci fara aviz nu se putea construi in curtea scolii, este un act esential pentru ce se intimpla acolo. Intre timp au primit avizul de la minister, dar terenul a ramas in domeniul public. Avizul propriu-zis l-am primit si eu de la minister, in baza legii 544, dar este plin de afirmatii ciudate, cum ar fi faptul ca, in tot orasul, primaria nu putut gasi niciun teren disponibil, singurul loc unde se mai puteau construi blocuri fiind curtea scolii! Iar pe aviz, in locul in care ar fi trebuit sa semneze ministrul educatiei, apare semnatura unei alte persoane. Ceea ce iarasi e ciudat.
Ceea ce incercam sa determin din documentele pe care le-am cerut de la minister era daca ministerul a dat acel aviz in cunostinta de cauza sau pentru ca a fost dezinformat de autoritatile locale.
Daca ministerul are dreptate atunci cind refuza sa imi dea acele documente, mi s-ar parea, totusi, normal sa existe macar un articol de lege prin care sa isi poata justifica acest refuz. Atunci cind refuzi sa dai niste informatii de interes public, pe care cu siguranta le ai, trebuie sa poti sustine acest refuz cu argumente de natura juridica, la modul concret, altfel orice institutie publica poate refuza orice astfel de cerere, oricind.
Atâta timp cât nu doriți să folosiți calea legală indicată de mine, degeaba vă lamentați că este ciudat un lucru sau altul. Doar având în față toate documentele(pe care cu siguranță le veți dobândi prin acțiunea indicată- respectiv L.544/2001- introdusă la Tribunal -secția contencios administrativ) veți putea să le combateți în sensul că puteți solicita anularea Autorizației de construire -.
Avizul conform dat de Minister nu este un act administrativ, juridic, el fiind doar o operațiune procedurală anterioară emiterii actului administrativ(care este autorizația de construire)și nu poate constitui obiectul verificării în contencios doar per ansamblu- având Autorizația de construire. aceasta va putea fi atacată . Degeaba vă lamentați pe forum în loc să acționați conform dreptului dat de lege.