avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 718 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Concediu de maternitate
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Concediu de maternitate

Buna ziua. Am si eu cateva intrebari si as fi recunoscatoare daca m-ati putea lamuri. Sunt insarcinata, data probabila a nasterii este 5 martie 2016. Momentan sunt rezidenta angajata la spitalul clinic Cluj Napoca, contractul de munca incheindu-se pe 31.12.2015. In paralel am activitate pe un Cmi la care eu sunt medicuL titular. Cand pot sa intru in prenatal? Legal, 30 de sapt de sarcina as avea in 25 decembrie, cand as putea sa intru in prenatal incat sa imi ramana fara emotii cele 42 de zile de postnatal obligatorii. Trebuie si pot sa intru pana se incheie contractul de munca sau pot de exemplu in ianuarie de pe Cmi? Si daca pot sa intru de la locul de munca unde am contract, nu este nici o problema ca intru la sfarsitul lui decembrie si mie mi se incheie contractul de munca in 31.12? La spitalul angajator am vorbit si mi s-a comunicat ca daca intru in decembrie in prenatal, trebuie sa fac o cerere la ministerul sanatatii si mi se intrerupe rezidentiatul, urmand ca dupa concediu de maternitate si de crestere a copilului sa trebuiasca sa imi continui pregatirea. Dar pot sa il intrerup cand mai am 1 sapt de munca sau pot sa ies in ianuarie de pe cmi in maternitate si apoi in concediu de crestere copil sa nu ma mai complic? Va multumesc frumos
Cel mai recent răspuns: Valeriu TUDOR , Consultant resurse umane 13:03, 25 Noiembrie 2015
1. - Puteti intra in concediu de maternitate si dupa CMI dar numai daca platiti cota de contributie de de 0,85% pentru concedii si indemnizatii.
- Aceasta cota o puteti plati prin incheierea unui contract de asigurare pentru concedii si indemnizatii cu Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate (CJAS).
- Luati legatura cu CJAS a va spuna cum sa procedati.


2. Din OUG 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate:

Art. 23.
(1) Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcinã şi lãuzie, pe o perioadã de 126 de zile calendaristice, perioadã în care beneficiazã de indemnizaţie de maternitate.

(2) De aceleaşi drepturi beneficiazã şi femeile care nu se mai aflã, din motive neimputabile lor, în una dintre situaţiile prevãzute la art. 1 alin. (1), dacã nasc în termen de 9 luni de la data pierderii calitãţii de asigurat. Faptul cã pierderea calitãţii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile persoanei în cauzã se dovedeşte cu acte oficiale eliberate de cãtre angajatori sau asimilaţii acestora.

(3) În situaţiile prevãzute la alin. (2), baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate se constituie din media veniturilor lunare pe baza cãrora s-a calculat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii, din ultimele 6 luni anterioare datei pierderii calitãţii de asigurat, cu respectarea prevederilor art. 10.

Art. 24.
(1) Concediul pentru sarcinã se acordã pe o perioadã de 63 de zile înainte de naştere, iar concediul pentru lãuzie pe o perioadã de 63 de zile dupã naştere.

(2) Concediile pentru sarcinã şi lãuzie se pot compensa între ele, în funcţie de recomandarea medicului şi de opţiunea persoanei beneficiare, în aşa fel încât durata minimã obligatorie a concediului de lãuzie sã fie de 42 de zile calendaristice.
...


3. - Puteti sa intrati in concediu de maternitate si de la locul de munca, inainte de a inceta contractul individual de munca (CIM).
- In aceasta situatie veti depune certificatele medicale la CJAS care vi le va plati.

4. Daca vreti sa evitati problema cu continuarea pregatirii rezidentiatului atunci intrati in concediu de maternitate cu 1 ianuarie, depuneti certificatele medicale la CJAS, apoi, dupa incetarea concediului de maternitate, veti putea beneficia de indemnizatie pentru concediu crestere copil (CCC).

Multumesc pentru raspuns. Am fost si m-am interesat la casa de sanatate si mi s-au comunicat urmatoarele: de pe cmi pot sa intru in prenatal insa avand in vedere ca am un venit estimat f mic nu e rentabil. Si trebuie sa ies la sfarsitul lui decembrie( cel putin 2 zile sa am prenatal pe contractul de munca) ca apoi sa ma poata prelua casa de sanatate. Eu stiam ca pot intra si cu data de 1 ianuarie chiar daca s-a incheiat contractul de munca dar se pare ca nu e asa. Si la indemninatia de maternitate au zis ca nu se ia cumulat toate veniturile obtinute in ultimele 6 luni, ci doar de la 1 loc de munca. doar la indemnizatia pt cresterea copilului se iau in considerare toate veniturile obtinute anterior nasterii
Am o singura obiectiune la ce vi s-a spus de la CJAS: indemnizatia pentru concediul de maternitate se plateste de catre fiecare angajator (sursa de venituri) dacafiecare dintre ei a platit cota de contributie de 0,85% pentru concedii si indemnizatii.
Da.dar daca intru cu data de 1 ianuarie, avand in vedere ca in 31.12 mi se incheie contractul pe perioada determinata, nu se mai iau in calcul veniturile realizate la celalalt loc de munca.asa mi s-a spus. Pot intra in ianuarie de pe Cmi insa se ia in calcul doar venitul estimat si decizia de impunere pentru cmi. Unde sa ma mai interesez?
Cereti lamuriri de la CJAS.

Alte discuții în legătură

Indemnizatie pentru crestere copil maria_pop maria_pop buna ziua.am o intrebare,sunt insarcinata in 27 sapt,iar firma la care lucrez intra in faliment iar in concediu prenatal nu pot sa intru numai din 15 ... (vezi toată discuția)
Indemnizatie crestere copil bianchina18 bianchina18 Buna ziua! As avea nevoie de o lamurire, situatia sta in felul urmator: incepand cu 1 septembrie 2015, am inceput un contract de munca pe perioada determinata ... (vezi toată discuția)
Legislatia mamicilor-contract de munca pe perioada determinata laurasari_bv laurasari_bv Buna ziua,am si eu o intrebare la care nu stiu ce sa fac...anul trecut pe 25 iunie ma-m angajat ca si crupier cu contract pe perioada determinata...prima data ... (vezi toată discuția)