avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 666 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Achiziţii publice Oferta mea a depasit bugetul - ce se intampla?
Discuție deschisă în Achiziţii publice

Oferta mea a depasit bugetul - ce se intampla?

Buna ziua,

Am participat la o lictatie unde bugetul estimat in SEAP pentru acea procedura era de 1 mil de lei.

AM fost doua firme participante. Firma mea a ofertat 1.2 mil lei (cu 200 de mii de lei peste bugetul declarat in SEAP) si o a doua firma care a ofertat 600 de mii de lei.

Ce se intampla cu oferta mea? Ce articol din cadrul legislatie de achizitii publice ma descalifica deoarece am depasit bugetul?

P.S: Eu am cautat in OG 34 si in 925 dar nu am gasit nici un articol care se refera la depasirea bugetului.


Pun aceasta intrebare deoarece consider ca oferta de 600.000 de lei este neserioasa si lucrarea nu poatea sa se faca in acei bani mai ales ca s-au dat liste de cantitati care trebuie respectate.

Daca oferta lor este considerata neserioasa e posibil ca licitatia se se anuleze deoarece nici o oferta nu a fost eligibila?

Astept raspunsul DVS
Cel mai recent răspuns: Valentina - Diana Gheoca , Consilier juridic 16:32, 13 August 2009
Autoritatea contractanta are obligatia de a estima valoarea contractului, aceasta fiind precizata in anuntul de participare si in caietul de sarcini.
Totodata, autoritatea contractanta stabileste si criteriul de atribuire a contractului, respectiv oferta cea mai avantajoasa dpdv economic sau pretul cel mai scazut, care presupun ca a fost criteriul utilizat si in cazul descris de dvs.. Asa fiind, chiar si daca intre oferta dvs. si cea a unui concurent era o diferenta mult mai mica, tot nu ati fi castigat licitatia.
Nu stiu daca sunteti in masura sa apreciati ca oferta concurentului dvs. este neserioasa, nu puteti sti ce contracte au ei cu furnizorii de materiale/bunuri, de ce discounturi beneficiaza etc.
Totusi, OUG 34/2006 prevede ca:
"Art. 202. - (1) În cazul unei oferte care are un preţ aparent neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat, autoritatea contractantă are obligaţia de a solicita ofertantului, în scris şi înainte de a lua o decizie de respingere a acelei oferte, detalii şi precizări pe care le consideră semnificative cu privire la ofertă, precum şi de a verifica răspunsurile care justifică preţul respectiv.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a lua în considerare justificările primite de la ofertant, în condiţiile alin. (1), îndeosebi cele care se referă la:
a) fundamentarea economică a modului de formare a preţului, aferent metodelor de execuţie utilizate, procesului de producţie sau serviciilor prestate;
b) soluţiile tehnice adoptate şi/sau orice condiţii deosebit de favorabile de care beneficiază ofertantul pentru executarea lucrărilor, pentru furnizarea produselor sau prestarea serviciilor;
c) originalitatea ofertei din punct de vedere al îndeplinirii tuturor cerinţelor prevăzute în caietul de sarcini;
d) respectarea dispoziţiilor privind protecţia muncii şi condiţiile de lucru aplicabile pentru executarea lucrării, prestarea serviciului sau furnizarea produselor;
e) posibilitatea ca ofertantul să beneficieze de un ajutor de stat. "
Multumesc mult de raspuns.

Am inteles ideea cu oferta neserioasa insa cum as putea eu sa contest ca bugetul lor e insuficient.

E vreun articol in legislatie care sa spuna ca daca am depasit bugetul oferta mea este descalificata?
Dumneavoastra nu veti putea contesta faptul ca bugetul autoritatii contractante este insificient! Nu aveti acest drept de a contesta bugetul unei institutii. Am mai auzit si variante prin care se urmarea contestarea faptului ca autoritatea contractanta a estimat in mod eronat valoarea achizitiei respective. Pentru moment te gandesti ca s-ar putea contesat acest lucru, dar nu este asa, si voi explica in continuare de ce. Conform prevederilor art.25 din cadrul  Secţiunii a 2-a “Reguli de estimare a valorii contractului de achiziţie publică” din OUG nr. 34/2006 autoritatea contractantă are obligaţia de a estima valoarea contractului de achiziţie publică pe baza calculării şi însumării tuturor sumelor plătibile pentru îndeplinirea contractului respectiv, fără taxa pe valoarea adăugată, luând în considerare orice forme de opţiuni şi, în măsura în care acestea pot fi anticipate la momentul estimării, orice eventuale suplimentări sau majorări ale valorii contractului.
Prin urmare valoarea estimată a contractului de achiziţie publică trebuie să fie determinată înainte de iniţierea procedurii de atribuire a contractului respectiv. Această valoare trebuie să fie valabilă la momentul transmiterii spre publicare a anunţului de participare. Această modalitate de analizare a preţurilor produsului se realizează prin solicitarea adresată mai multor operatori de pe piaţă. Prin această adresă autoritatea nu face o oferta de contractare şi nici nu îşi manifestă intenţia de atribuire a contractului de furnizare (sub forma unei invitaţii de participare) ci doar se informează asupra valorii reale a produsului pentru o justă estimare a valorii contractului
Sondajul de piaţă nu este o procedură prevăzută expres de legislaţie însă în condiţiile în care autoritatea contractantă are obligaţia de a estima valoarea contractului, implicit îi revine şi obligaţia de a depune toate diligenţele pentru identificarea preţului produsului ce se doreşte a fi achiziţionat. Având cunoştinţă de preţul final al produsului, valorea estimată a contractului este maximală şi corespunde prevederilor legii, fiind “luate în considerare orice forme de opţiuni”..
În aceste condiţii culpa pentru calcularea incorectă a valorii estimate a contractului îi revine integral autorităţii contractante, însă în acest mod nu sunt încălcate principiile care stau la baza legislaţiei achiziţiilor publice, fondurile fiind folosite în mod eficient.
Considerăm că ofertele nu pot fi catalogate ca inacceptabile sau neconforme în condiţiile în care autoritatea a subevaluat în mod nejustificat preţul estimativ al contractelor
, luând ca referinţă un alt preţ al produselor decât cel utilizat pe piaţă.
În ceea ce priveşte abaterile de la prevederile legislative, evaluarea incorectă a valorii contractului nu considerăm că intră în această categorie. Singura abatere identificată de lege, şi care constituie contravenţie, în ceea ce priveşte evaluarea valorii contractului, este prevăzută de art. 293 lit. a şi priveşte subevaluarea valorii contractelor în scopul evitării organizării unei proceduri de achiziţie publică. Nici acest caz nu este aplicabil în speţă
.
Iar la a doua intrebare raspunsul este urmatorul: Problematica valorii estimate se relevă în momentul lecturării normelor de aplicare ale OUG 34/2006. Astfel, art. 36 alin. 1 lit. e din HG 925/2006 prevede că oferta operatorului economic este considerată inacceptabilă dacă preţul inclus în propunerea financiară depăşeşte valoarea fondurilor care pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv
. Având în vedere acest text normativ, se naşte următoarea întrebare – valoarea estimată este totuna cu valoarea fondurilor ce pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv? Altfel spus, oferta financiară care depăşeşte valoarea estimată este inadmisibilă? Si de aici se naste o alta discutie...





Lucrez in achizitii publice si trebuie sa va fac precizarea ca nu puteti contesta decizia unei Comisii de evaluare pe considerentele pe care le-ati expus dumneavoastra. Potrivit art. 36 alin. 1 lit.e din HG 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG 34/2006, oferta dumneavoastra este considerata INACCEPTABILA pentru ca "pretul inclus in propunerea financiara depaseste valoarea fondurilor care pot fi disponibilizate pentru indeplinirea contractului de achizitie publica respectiv", iar art. 34 alin 4 prevede ca " Propunerea financiara trebuie sa se incadreze in limita fondurilor care pot fi disponobilizate pentru indeplinirea contractului de achizitie publica respectiv". In baza acestor articole nu s-a atribuit contractul firmei dumneavoastra. Cat priveste celalalt aspect prezentat de dumneavoastra, cum ca firma declarata castigatoare a ofertat sub valoarea bugetata, acesta este de fapt motivul atribuirii contractului daca s-a mers pe criteriul "pretul cel mai scazut". Oricum, autoritatea contractanta, in cazul in care constata ca pretul ofertat este neobisnuit de scazut, va solicita clarificari firmei respective, iar aceasta este obligata sa raspunda la clarificari si sa justifice pretul respectiv. Mult succes la alte licitatii !
Parerea mea este ca nu trebuie sa confundam valoarea estimata a contractului de achizitie publica cu valoarea fondurilor care pot fi disponibilizate pentru indeplinirea contractului respectiv. In acest sens aduc argumentul contractelor finantate din fonduri europene unde vorbim de confinantari, in diferite procente - bugetul AC si programul X. Ceea ce inseamna ca de fapt, AC nu are la dispozitie si nu va disponibiliza decat partial fondurile necesare pentru indeplinirea contractului.
Mai exista si discutia acordurilor - cadrul, unde se precizeaza, prin anuntul de participare, o valoare estimativa a acestora pentru 3-4 ani de zile, dar in fapt, valoarea contractelor subsecvente fluctueaza fct. de valoarea fondurilor ce pot fi disponibilizate pentru fiecare exercitiu bugetar..
Ultima modificare: Joi, 13 August 2009
Valentina - Diana Gheoca, Consilier juridic

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Achizitii publice -oferte peste valoarea estimata paula manta paula manta Buna ziua, Cum procedez în situaţia în care valoarea propusă de toţi ofertantii pentru un contract furnizare este mai mare decât valoarea estimată de ... (vezi toată discuția)
Cumparare directa pe oug 34/2006-contract cu neplatitori de tva SimanSimona SimanSimona Buna ziua, Am o nelamurire legata de achizitiile directe pe oug 34/2006. Primaria, in cadrul unui proiect posdru, achizitioneaza direct servicii si produse ... (vezi toată discuția)
Licitaþie Katri Katri Am participat la o licitaţie publică – cerere de ofertă - unde criteriul de atribuire era preţul cel mai scăzut. Licitaţia a fost câştigată de ... (vezi toată discuția)