Intervin si eu, deoarece este cam aceeasi situatie. Sunt absolvent al Facultatii de Drept, specializare Administratie Publica. Totusi, am putut sa sustin admitere la Master in cadrul UBB la Facultatea de Drept, deoarece am absolvit la Sibiu, unde Sectia de Drept Administrativ (redenumita ulterior Administratie Publica) este asimilata Facultatii de Drept.
Ne putem prevala si de Decizia 45/2005 a Curtii Constitutionale, care stipuleaza ca În legătură cu neconstituţionalitatea dispoziţiilor art.9 lit.b) şi ale art.14 alin.2 lit.b),
formulată de Curtea Supremă de Justiţie, pe motivul că instituie o discriminare nejustificată a
licenţiaţilor Facultăţii de Drept, specializaţi în ,,drept economic şi administrativ“, întrucât nu li
se permite exercitarea profesiei de avocat, se constată că obiecţia este fundamentată.
Aşa cum rezultă din dispoziţiile legale în materie, profilul pregătirii celor specializaţi în
cele două secţii ale facultăţii de drept este acelaşi. De aceea vocaţia lor pentru exercitarea
profesiei de avocat nu poate fi diferită. Ca atare, excluderea absolvenţilor specializaţi în drept economic şi administrativ de la statutul de avocat, deşi au o pregătire juridică universitară,
constituie o discriminare. Evident că, în situaţii diferite, norma juridică nu poate fi aceeaşi. În
cazul de faţă, însă, pregătirea pentru materiile de bază de care depinde exercitarea profesiei
de avocat fiind în esenţă aceeaşi, nu se poate justifica o diferenţă de tratament care ar avea
semnificaţia unei măsuri juridice diferite pentru situaţii identice. Absolventul unei specializări
de drept economic şi administrativ, potrivit practicilor actuale, poate îndeplini funcţii de
consilier juridic, notar în administraţia publică, în arbitraj etc., profesii care toate implică
vocaţia sa de a soluţiona, în interesul structurilor în care este încadrat, cât şi al cetăţenilor,
probleme juridice similare şi, câteodată, chiar identice cu cele cu care se confruntă un avocat.
Nu poate fi acceptat ca un jurist care apără, de exemplu, interesele patrimoniale şi
nepatrimoniale ale unei societăţi comerciale sau regii autonome în faţa instanţelor
judecătoreşti, a altor jurisdicţii naţionale, străine sau internaţionale, să fie, ope legis, eliminat
de la posibilitatea de a apăra aceleaşi interese sau interese similare ale cetăţenilor ori ale
persoanelor juridice, ca avocat, mai ales că, în concepţia noii reglementări, avocatura
cuprinde şi activitatea de consultanţă juridică, nu numai de reprezentare. Aceasta cu atât mai
mult cu cât avocatul poate selecta cauzele, pe câtă vreme consilierul juridic este obligat să
dea asistenţă juridică şi să pledeze în orice fel de cauză cu care este confruntat.
Deci discriminarea prevăzută în art.9 lit.b) şi în art.14 alin.2 lit.b), potrivit cărora numai
licenţiaţii Facultăţii de Drept, specializarea ,,drept“, pot fi avocaţi, este nejustificată, atât în
funcţie de faptul că licenţiaţii acestei facultăţi, specializarea ,,drept economic şi administrativ“,
au acelaşi profil de pregătire juridică superioară, cât şi în funcţie de activităţile similare sau
identice cu ale profesiei de avocat pe care aceşti din urmă absolvenţi le pot îndeplini,
îndeosebi în calitate de consilieri juridici, notari sau arbitri. De principiu, specializarea nu
poate înlătura profilul pregătirii, iar vocaţia comună a licenţiaţilor celor două specializări de a
îndeplini anumite activităţi, ce se regăsesc şi în problematica generală a profesiei de avocat,
impune acelaşi regim juridic.
În consecinţă, dispoziţiile art.9 lit.b) şi ale art.14 alin.2 lit.b) din Legea pentru organizarea
şi exercitarea profesiei de avocat contravin prevederilor art.16 alin.(1) din Constituţie, potrivit
cărora cetăţenii sunt egali în faţa legii, fără discriminări.
Cu privire la art.12 alin.1 lit.a), Curtea Supremă de Justiţie apreciază că, stabilind
incompatibilitatea exercitării profesiei de avocat cu activitatea salarizată în cadrul altor
profesii, textul contravine prevederilor art.1 alin.(3), art.16 alin.(1), art. 38 alin.(1) şi art.49
alin.(1) din Constituţie.
Deci, cum ramane pana la urma? Stiu, veti obiecta ca s-a schimbat legea de atunci. Aveti dreptate, insa principiul legii? Facultatea a fost aceeasi, cursurile cca la fel. In momentul in care s-a creat o sectie separata de Drept si una separata de Administratie Publica da, nu mai comentam.