avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 501 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Functionare asociatie de proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Functionare asociatie de proprietari


La data de 01.12.2013, proprietarii a trei blocuri noi situate pe aceeasi strada au constituit o asociatie in conditiile Legii nr. 230/2007, iar cu aceasta ocazie adunarea generala a ales organele de conducere si comisia de cenzori, iar in aceeasi sedinta a hotarat afilierea la o asociatie de cartier constituita in anul 2012, care are incheiat un contract de administrare cu o societate de profil.
In aceeasi situatie se mai afla inca 5 asociatii noi.
Asociatiile nou infiintate nu au fost desfiintate, dar nici nu a fost constituita o Uniune de Asociatii de Proprietari.
In luna iulie a.c., proprietarii care fac parte din asociatia de cartier au reales organele de conducere si comisia de cenzori, fara ca la adunarea generala sa fie convocati si reprezentanti asociatiilor afiliate;
De la infiintarea asociatiei si pana in prezent, nu a fost convocata niciodata adunarea generala a proprietarilor din asociatiile afiliate, dar nici adunarea generala a proprietarilor din cartier.
Asociatia mare este condusa de presedinte (ales de proprietarii asociatiei de cartier) si de membri Comitetelor Executive reunite.
Mentionez ca asociatiile afiliate au cate un reprezentant care participa la sedintele Comitetelor Executive reunite si cate un cenzor de bloc/asociatie.
Rog respectuos sa faceti aprecieri referitor la modul de functionare a asociatiilor si legalitatea hotararilor luate de Adunarea generala a asociatiei de cartier din luna iulie.
Cu multumiri.



.

Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 22:33, 27 Octombrie 2016
Presedintele se prevaleaza de faptul ca a incheiat un contract cu o societate de profil, care se ocupa de administrarea tehnica, de contabilitate si casierie.
Societatea elaboreaza listele cu cotele de intretinere la toate blocurile, iar verificarea documentelor se face, lunar, de cenzorii alesi de asociatii.
Cenzorii nu au un presedinte ales, nu intocmesc si nu prezinta anual, adunarii generale, raportul de activitate
Comitetele executive reunite nu au mai tinut o sedinta de aproape 2 ani!
Adriantot a scris:

Conform legii 230/2007, de exemplu, se pot infiinta asociatii de proprietari pe fiecare scara de bloc chiar daca blocul are 2 sau 10 scari. Dar legea prevede ca daca exista ceva comun, instaltii, terase, subsol.. intre acestea (si adesea exista) atunci se incheie protocoale intre aceste asociatii pentru gestionare acelor instalatii in proprietate conuma sau in utilizare comuna.


Adriantot, care este legea la care faceti referire? In 230/2007 nu am gasit nicio mentiune la astfel de protocoale.

Locuiesc intr-un bloc cu 3 scari in care exista o singura asociatie. Motivul pentru care cele trei scari nu s-au separat in asociatii diferite a fost chiar existenta unei astfel de instalatii comune si imposibilitatea legala de a separa asociatiile in situatia aceasta. Daca nu este asa, as vrea sa aduc la cunostinta presedintelui asociatiei posibilitatea separarii.

Multumesc.

civilu a scris:
Locuiesc intr-un bloc cu 3 scari in care exista o singura asociatie. Motivul pentru care cele trei scari nu s-au separat in asociatii diferite a fost chiar existenta unei astfel de instalatii comune si imposibilitatea legala de a separa asociatiile in situatia aceasta. Daca nu este asa, as vrea sa aduc la cunostinta presedintelui asociatiei posibilitatea separarii.

Lasati-o asa ca e bine. Nu imbunatatiti cu nimic situatia daca va despartiti in trei asociatii. O sa aveti 3 presedinti, 3 comitete, 3 comisii de cenzori, 3 administratori, 3 sedii, 3 casieri; O sa faceti 3 situatii contabile, de 3 ori mai multe declaratii la finante, cate 3 contracte cu fiecare furnizor; o sa aveti fond de rulment de 3 ori mai mic, fond de reparatii de 3 ori mai mic, adica posibilitati si putere de gestionare de 3 ori mai mica.

Legea 230/2007 exista si asa cum spune presedintele dumneavoastra, are dreptate (cititi art. 5(2) dar daca tineti sa va faceti rau cititi si art 5(3):
Art. 5. -
(2) În clădirile de locuinţe cu mai multe tronsoane sau scări se pot constitui asociaţii de proprietari pe fiecare tronson ori scară în parte numai în condiţiile în care nu există o proprietate comună aferentă tronsoanelor sau scărilor care nu poate fi delimitată.
(3) Dacă este cazul, asociaţiile de proprietari înfiinţate pe scări sau tronsoane de clădire îşi reglementează între ele raporturile juridice cu privire la aspectele tehnice comune acestora, printr-o anexă la acordul de asociere.

La aceasta ultima prevedere ma refeream ca acolo unde exista proprietate comuna intre mai multe asociatii, modul de gestionare a acesteia se face prin intelegere scrisa intre asociatii.
In acelsi scop, cititi si HG 1588/2007 din care redau:
Art. 5. - (1) In clădirile de locuinţe cu mai multe tronsoane sau scări se pot constitui asociaţii de proprietari pe fiecare tronson ori scară în parte numai în condiţiile în care nu există o proprietate comună aferentă tronsoanelor sau scărilor care nu poate fi delimitată.
(2) Asociaţiile de proprietari la nivel de scări sau tronsoane de clădire se pot constitui prin hotărâre a adunării generale şi cu acordul expres al coproprietarilor cu privire la delimitarea efectivă a părţilor de proprietate comună care se preiau în administrare de respectiva asociaţie de proprietari şi cu privire la obligaţiile şi drepturile legale care vor continua să rămână în sarcina tuturor coproprietarilor.
(3) Prin acordul de asociere pe scară sau tronson se reglementează şi raporturile cu celelalte asociaţii de proprietari constituite în clădire, pe scară sau tronson, cu privire la posibilitatea defalcării tehnice a consumurilor şi repartizarea cheltuielilor comune, precum şi la modalitatea acestei defalcări/repartizări. Dacă este necesar, se solicită avizul furnizorilor de servicii implicaţi cu privire la posibilităţile tehnice de furnizare independentă a utilităţilor pe tronsoane sau pe scări, precum şi pentru realizarea branşamentelor.

Asadar se poate oricum dar cu intelegere, acorduri, asumari...

La noi a fost o perioada cand fiecare scara, bloc voia sa se separe si s-au tot separat pe parcurs. Apoi au vazut ca e greu, ca au in comun multe parti (subsol, terase, curte interioara, trotuare, pereti, instalatii...), greu de gestionat. De cativa ani au inceput sa-si revina si sa ceara unificarea. Am realizat o unificare acum 2 ani. O asociatie mai mica ce avea o ora de incasari pe saptamana acum beneficiaza de 14 ore de incasari distribuite in 5 zile pe saptamana, la aceeasi cheltuiala. Avea un fond de rulment mic, un fond de reparatii la fel de mic, asa cum are un bloc mic. In asociatia mare aceste fonduri sunt mult mai mari si oricand se pot folosi pentru acoperirea temporara a unei cheltuieli neplanificate (o avarie, de exemplu). Adica nu stam sa adunam bani 7 luni ca sa facem hidroizolatia unei terase, sau alte 7 luni ca sa zugravim o scara de bloc. Este suficient sa fie nevoie si sa se ia hotararea sau decizia de a face. Sunt bani in fondul de reparatii al asociatiei, se plateste de acolo si banii se aduna mereu completand fondurile.


~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Refuz de a convoca adunarea generala ContSters134265 ContSters134265 Presedintele unei asociatii de proprietari al unui cartier rezidential, care are afiliate pentru administrare toate asociatiile din zona, a refuzat sa convoace ... (vezi toată discuția)
Statut asociatie proprietari M. Gradinaru M. Gradinaru Multe dintre asociatiile de proprietari s-au constituit inainte de anul 2007 prin transformarea fostelor asociatii de locatari in temeiul Legii locuintei ... (vezi toată discuția)
Este necesar ca presedintele asociatiei de proprietari sa locuiasca in blocul asociatiei? alertbrain alertbrain Presedintele asociatiei de proprietari nu mai locuieste in bloc de mai bine de 4 ani. [b]Este legal sa mai detina aceasta functie?[/b] Precizez ca nu se ... (vezi toată discuția)