avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 622 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Taxa pe Valoarea Adaugată - TVA Plata TVA pentru achizitii intracomunitare
Discuție deschisă în Taxa pe Valoarea Adaugată - TVA

Plata TVA pentru achizitii intracomunitare

Buna ziua.
Pe scurt, un PF a achizitionat din Austria in mai 2007,niste utilaje agricole de aproximativ 42.000 euro,in cadrul unui program Sapard.Pe linga acesti bani a mai achitat si suma de 27.000 RON catre furnizorul din Austria reprezentind TVA aferenta facturilor cu utilaje.La acea vreme PF nu era platitor de TVA. Ceea ce este important este faptul ca furnizorul din Austria a avut reprezentant fiscal in Romania, cu cod RO si care a evidentiat in decontul de TVA la TVA colectata, suma de 27.000 RON care a fost achitata de PF catre furnizorul din Austria.Mentionez si faptul ca utilajele au fost livrate din Romania,respectiv Bucuresti catre PF.( probabil ca le avea pe stoc reprezentantul fiscal), dar nu am nici un document care sa ateste acest fapt.Am certificat EUR 1, am proces verbal de predare - primire, dar semnat de furnizorul din Austria.
Problema e ca, ulterior PF a devenit platitor de TVA, si eu ca orice economist am procedat la ajustarea TVA, si am depus o cerere de rambursare de TVA.Urmare acestui fapt, organul de control constata niste lucruri total anapoda,in sensul ca imi pune la plata si suma de 27.000 RON si penalitati de intirziere de la data cind PF trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare.Acum stau si ma intreb : daca eu am achitat statului roman TVA ( chiar si prin intermediar - in speta REPREZENTANTUL FISCAL ) de ce sa fiu pus in postura sa mi se calculeze si TVA de plata si penalitati de intirziere ?Inteleg sa fiu amendat ca nu m-am inregistrat in scopuri de TVA, dar sa fiu pus la plata mi se pare aiurea.Va rog sa ma ajutati cu ceva care sa pot contracara aiurelile organului de control
Multumesc.
Cel mai recent răspuns: t.simona , utilizator 12:17, 8 Septembrie 2009
ION RUCSANDESCU a scris:

Pe scurt, un PF a achizitionat din Austria in mai 2007,niste utilaje agricole de aproximativ 42.000 euro,in cadrul unui program Sapard.Pe linga acesti bani a mai achitat si suma de 27.000 RON catre furnizorul din Austria reprezentind TVA aferenta facturilor cu utilaje.La acea vreme PF nu era platitor de TVA. Ceea ce este important este faptul ca furnizorul din Austria a avut reprezentant fiscal in Romania, cu cod RO si care a evidentiat in decontul de TVA la TVA colectata, suma de 27.000 RON care a fost achitata de PF catre furnizorul din Austria.Mentionez si faptul ca utilajele au fost livrate din Romania,respectiv Bucuresti catre PF.( probabil ca le avea pe stoc reprezentantul fiscal), dar nu am nici un document care sa ateste acest fapt.Am certificat EUR 1, am proces verbal de predare - primire, dar semnat de furnizorul din Austria. ...................................


Buna ziua.

Povestea Dvs. este complexa si incomplet relatata. Luaţi in seama urmatoarele:

Consideratii teoretice
1.
In mod curent, la intrarea in tara de marfuri si servici, Statul Roman incaseaza TVA in vama la import pe baza facturii externe, prin formularul DVI;
2.
Daca importul echipamentelor in speţă s-ar fi făcut direct de catre PF, acesta ar fi făcut propria declatie DVI pe baza facturii externe emise de furnizorul din Austria si in consecinţă ar fi platit TVA in vama catre Statul Roman; ar fi avut deci si factura externa si DVI-ul corespunzator;

Premizele cazului:
3.
Din moment ce Reprezentanţa din Romania a firmei austriece a livrat echipamentele din stoc, înseamnă ca ea le-a introdus cândva in ţară, a avut atunci o factură externă pe baza careia a făcut DVI in vamă si a platit TVA in vamă catre Statul Roman;
4.
Din moment ce Reprezentanţa din Romania a firmei austriece a încasat de la PF 27.000 lei, înseamnă ca ea a înscris aceasta sumă in decontul ei de TVA, la TVA colectat, in baza unei facturi fiscale aferente;
5.
In momentul de faţă, se pare ca PF nu are un document legal valabil pentru certificarea datei si a modului de introducere in ţară a echipamentelor (aceasta este cred si opinia organului de control).

Concluzii preliminare.
6.
Furnizaţi-ne date cât mai complete;
7.
Opinia mea, elaborată numai pe baza datelor furnizate de Dvs. până in prezent, este ca Reprezentanţa din Romania a firmei austriece, care a încasat de la PF 27.000 lei, cu titlu de TVA, trebuie sa va dea si factura fiscala corespunzatoare, calculata in lei, chiar daca plata bazei s-a facut in Austria, in Euro.

Cu stima,
Practician in insolventa Eugen MARCOV
E interpretabila speta, probabil faptul ca rebuia sa depuneti declaratia de TVA, precum si decontul justificativ privind TVA-ul de la data la care ar fi trebuit sa va inregistrati ca platitor de TVA., in acest context vi se calculeaza accesoriile la acea suma.

Cat despre DVI, importul din austria nu e relevant, intrucat in context e dat "reprezentantul fiscal" din Romania al firmei din Austria si nu "Reprezentanta" firmei din Austria.
Buna ziua,

Speta nu este complet documentata.
1.
PF, la data cand era neplatitot de TVA, nu avea de face declaratie si decont de TVA;
2.
cand a devenit platitor, pe ce baza sa faca declaratiile ?? nu avea o factura cu TVA clar si corect intocmita si nu avea documentul de introducere in tara a marfurilor.
3.
este drept ca in context este scris "reprezentant fisca" dar am facut ipoteza ca este o eroare de scriere si/sau intelegere si am presupus ca este o "reprezentanta comerciala", dat fiind faptul ca "reprezentantul fiscal" nu poate face fapte de comert adica "nu poate avea echipamente pe stoc" si nici nu poate incasa 27.000 lei cu titlu de TVA in numele si pe contul furnizorului din Austria; daca am gresit in ipoteza mea ??? nu stiu ?? e greu de spus.

Oricum informatiile sunt confuze si insuficiente pentru a fi analizate.
Astept completarea lor si-m voi revizui atunci opiniile.

Cu stima,
Profesionist in insolventa Eugen MARCOV
Revin cu noi explicatii.
Furnizorul din Austria a emis 3 facturi catre PF din Romania ( in antet era scris furnizorul si reprezentantul fiscal din Romania, cu codul fiscal RO ).In fiecare factura se mentiona in EURO valoarea utilajului, iar TVA era exprimata in RON.Am verificat si am constatat ca PF a efectuat 2 plati, una in EURO si una in RON ( la cea in RON in dispozitia de plata externa era scris "cv TVA din facturile 1,2 si 3", catre furnizorul din Austria.Urmare a inscrisului din factura la antet, am luat legatura cu reprezentantul fiscal al furnizorului din Austria, care are sediul in Bucuresti si este inregistrat in scopuri de TVA.Ei mi-au dat documente care atesta ca REPREZENTANTUL FISCAL al furnizorului din Austria, a inregistrat TVA colectat in aceeasi suma cu cea platita furnizorului din Austria de catre PF.Consider ca este anormal ca PF sa plateasca din nou TVA catre statul roman + majorarile aferente, in conditiile in care o alta societate din Romania ( in speta reprezentantul fiscal al furnizorului din Austria ), si-a inregistrat acest TVA ca TVA colectata.
In ceea ce priveste documentele de provenienta,acest PF a contractat aceste utilaje prin intermediul unui program SAPARD,va puteti inchipui ca aceste documente au fost verificate si re - verificate de nu stiu cite ori.Personal l-am intrebat pe patronul PF si mi-a spus ca aceste utilaje le-a primit la Roman,fiind aduse de catre o societate, dar ca proces verbal de predare - primire, la predator a figurat tot timpul furnizorul din Austria.Nici nu putea altfel, deoarece daca figura alta firma, cei de la Sapard nu ar fi luat in evidenta un astfel de document.
Multumesc si astept un raspuns.
PS Multumesc pentru raspunsurile care mi le-ati dat pina acum.
Cazul se refera la depasirea plafonului de achizitii intracomunitare de 10.000 euro la cursul de la data aderarii.
Cf art 153 1 din CF pers impozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de tva sunt obligate sa solicite inreg in scopuri de tva pt achiz intracomunitare daca depasesc plafonul pt achiz intracomunitare de 10.000 euro. Aceste pers, inreg cf art 153 1 nu pot comunica acest cod decit pt achiz intracomunitare.
Daca s-ar fi facut aceasta inreg cf art 153 1, factura emisa de furnizor ar fi trebuit sa fie facuta fara tva. Cumparatorul ar fi completat si depus cf art 156 3 un decont special de taxa iar la trimestru in care s-a facut achizitia ar fi completat decl 390.
Daca prin DVI va referiti la Declaratia vamala de import, de la data aderarii ea nu se mai completeaza si nici tva nu se mai plateste in vama pt achizitiile intracomunitare.
In ceea ce priveste deducerea pe care Dl Ion Rucsandrescu a facut-o in momentul in care s-a inreg ca platitor de tva cf art 153 este ajustarea tva deductibila cf art 148 (pct 53 alin 2 lit b din normele metodologice).
Dlui Rucsandrescu:
cazul prezentat de dvoastra este interesant.
Art 153 1 spune la alin 4 ca organele fiscale competente vor inreg din oficiu pers respectiva daca aceasta nu solicita inregistrarea. Ceea nu stiu (nu se deduce din CF) este cu ce data se face aceasta inreg, in cazul in care se constata in 2009 ca ea ar fi trebuit facuta in 2007. Daca data inreg din oficiu de catre organele fiscale este cu 2007, probabil ca atunci ei au dreptate cind va solicita plata tva si majorarile aferente, dvoastra putind solicita furnizorului dvoastra refacerea facturii si restituirea sumei de 27.000 lei. Recuperarea sumei de la furnizor este anevoioasa pt ca ei la rindul lor vor trebui sa recupereze tva-ul platit ca urmare a faptului ca dvoastra nu le-ati comunicat atunci un cod de intentificare in scop de tva.
Cei de la finante ar trebui sa va lamureasca care sunt procedurile.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Tva achizitii intracomunitare milea_liliana milea_liliana Va rog sa ma ajutati ca nu imi este clar urmatoarea situatie: O firma nou infintata ca neplatitoare de tva v-a face comert on-line cu achizitii ... (vezi toată discuția)
Regim special masini second hand-declaratii, inregistrari miha1978 miha1978 Buna ziua! Va rog, daca se poate, sa ma ajutati cu un raspuns la o intrebare legata de urmatoarea situatie: Reprezint o firma din Romania neplatitoare de ... (vezi toată discuția)
Marfa cumparata din ue cu tva platit acolo gheorghe2 gheorghe2 Daca sunt \"consumator\" si marfa e cumparata din UE cu TVA platit acolo, mai platesc TVA in vama ? (vezi toată discuția)