avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 515 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Trei asociații de proprietari pe un singur ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Trei asociații de proprietari pe un singur branșament la apă. Cum s-ar putea împărți cheltuielile în această situație?

Buna ziua, referitor la situatia cu un singur bransament, am o speta:
Exista 3 blocuri cu un singur bransament recunoscut de catre furnizorul de apa, blocurile au fost construite si date in folosinta fiecare la distanta de 1 an (le vom numi bl 1, bl 2, si bl 3).
Bl 1 si bl 2, au format o asociatie de proprietari (AP) urmand ca bl 3 sa adere la acea asociatie, doar ca situatia a luat-o pe un fagas nu tocmai normal si toti locatarii bl 3 au hotarat ca ei nu vor sa adere la acea asociatie (unul din locatari lucrand la o firma de administrare si influentandu-i pe toti locatarii ca pot forma o alta asociatie cu bransamentul lor cu toate cele a lor...-un lucru bun sa te gospodaresti singur).Mai nou si bl 1 doreste aceasta "rupere" si formarea unei asociatii proprii pt blocul lor.
Intrebarea mea este urmatoartea: in ce baza legala se pot infinta 3 asociatii separate pe un singur bransament? Reamintesc faptul ca este un singur bransament recunoscut de catre furnizorul de apa (dupa acel bransament exista 3 contore pe ficare bloc in parte) si furnizorul spune ca el nu recunoaste nici un alt contor si ca bransamentul a fost gandit si calculat pt toate cele 3 blocuri (practic refuza). Bun, se infinteaza 3 asociatii, la cine ramane bransamentul, la care din asociatiile de proprietari, poate o AP sa furnizeze utilitati catre o alta asociatie legal???, practic este refacturare...
Ce se intampla in cazul in care una din asociatii nu plateste catre cea care detine bransamentul??? (intrebarea estentiala este cum se refactureaza...AP este o organizatie non profit fara a avea cod CAEN de furnizare servicii sau refacturare utilitati...).
Daca proprietarul bransamentului care se va alege (dintre bl 1 bl 2 si bl 3) inchide robinetul...ca asa i-a venit lui, motivand ca eu stiu ce....cum raspunde el legal?
Daca este posibil sa-mi oferiti raspunsuri practice (cu exemple pe intelesul tuturor)-din ce am inteles din legea 230/2007, infintarea este posibila insa, nu face nicaieri referire la un bransament comun preluat de o singura asociatie si refacturarea catre alta asociatie....

Multumesc anticipat!
Ultima modificare: Luni, 15 Ianuarie 2018
Manuela Rășină, administrator
Cel mai recent răspuns: cyan , moderator 19:40, 15 Ianuarie 2018
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Sa clarificam niste aspecte actuale.

1. Catre cine factureaza furnizorul in prezent?

2. Cele 3 contoare la fiecare bloc sunt de acceasi clasa de precizie cu cel de bransament?

3. Cand se citesc cele 4 contoare, cel de bransament si cele 3 si de cine? Se intelege ca cel de bransament in citeste furnizorul dar este prezent cineva din administratia asociatiei?

4. Cine si cum repartizeaza in acest moment cheltuielile cu apa pentru cele 3 blocuri?

5. Cand se citeste contorul de bransament se citesc si celelalte 3 odata, se cumuleaza si apoi se imparte in mod egal diferenta? Sau cum?

Daca nu isi face fiecare bloc bransament separat, furnizorul ar fi tampit sa nu o faca si sa incaseze niste bani pe lucrari, singura posibilitate ar fi o conventie scrisa intre comitetele ex ale celor 3 asociatii cu privire la repartizarea consumului inregistrat de bransament si consumurile inregistrate de cele 3 contoare individuale.
Aceasta conventie poate fi realizata numai in conditiile in care cele 3 contoare si contorul principal au aceeasi clasa de precizie si sunt sunt citite simultan de reprezentantii asociatiilor. Diferenta rezultata intre contorul de bransament si suma celor 3 contoare se repartizeaza in mod egal.

Mai conteaza si cum este impartit traseul conductei de apa plecand din bransament catre cele 3 blocuri. Este posbil ca traseul sa treaca prin subsolul unui bloc si apoi sa se imparta catre celelalte doua.
Ce distanta este din contorul de bransament si intersectia celor 3 blocuri, asta in cazul in care intervine o avarie intre bransament si contorul blocului, daca avaria apare dupa contorul blocului este evident ca pierderea se repartizeaza blocului in cauza.
Daca avaria apare intre bransament si cele 3 contoare pierderea se repartizeaza in mod egal celor 3 blocuri.
In cazul in care conventia este bine gandita in privinta repartizarii cheltuielilor nu vor exista probleme in gestionarea situatiei.
Problema trebuie privita ca un bloc cu 3 scari care au fiecare contor.
Bransamentul este al furnizorului, nu ramane niciunui bloc.
Sa va raspund punctual:
1- in prezent furnizorul factureaza tot catre dezvoltator,asociatia de prop nu a preluat nici pana in momentul de fata contractul....delasare totala!
2-nu stiu foarte bine dar cu siguranta sunt.
3-nu se citesc cele 4 contoare- se citeste doar cel al bransamentului principal de catre furnizorul de apa si se transmite factura-firma de administrare citeste contoarele la fiecare ap in parte si diferenta intre factura de la furnizor si consumul locatarilor este impartita pe cota parte.....-aici am rasp si la pct 4 si 5. (cred).

Repet, am fost la directorul general al furnizorului (intr-o discutie destul de prieteneasca-nu oficiala!!!) si refuza sa mai efectueze o lucrare asupra bransamentului-deci nu este vorba de bani.
Intrebarea este urmatoarea: ce baza legala are in spate acea conventie de care imi spuneti? furnizorul de apa nu recunoaste acel tip de conventie- "pe mine nu ma intereseaza nici un fel de convetie, tratate sau alte acte...este un bransament omologat care raspunde nevoilor si capacitatii celor 3 blocuri, eu emit factura pe ce se citeste pe ceas" -cam asta este raspunsul furnizorului de apa.
Daca vorbim de o conventie bine gandita as vrea sa stiu ce are ea la baza....dupa cum am inceput comentariul, comitetul executiv este foarte delasator, cu o mica urma de retard si nesimtire cat cuprinde...
Situatia stiu ca este putin alambicata -furnizorul nu vrea nici sa faca bransamente separate, nici sa recunoasca vreo conventie iar firma de administrare vrea sa isi ia cat mai repede banii pe infintarea de noi AP si consultanta dar la eventuale probleme toti vor sa fie degrevati de vreo raspundere.....de aceea pun aici aceste intrebari-eu am refuzat pana acum sa semenz niste tabele facute cu pixul cu care au venit la usa cu surle si trambite-"gata ne despartiiiiiimmm....ce bine va fi..."

App- cine verifica Asociatiile de proprietari?- nu ma refer la un audit financiar contabil platit de locatari, o autoritate competenta -precum Curtea de Conturi pentru institutiile statului.


Multumesc frumos pentru timp si raspunsurile acordate.

Cu stima!
2 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Asociatiile de proprietari pot fi verificate si sanctionate de catre primarie prin serv de relatii cu asociatiile de proprietari.
Repartizarea diferentelor numai pe cpi este eronata, apa nu este consumata de apartament ci de persoanele din el.
Exista mai multe metode de repartizare a diferentelor de apa, una este pe persoane, alta proportional cu consumul, o combinatie din cele doua, pe cpi se repartizeaza cand diferenta este reziltatul unei avarii. Sunt destule topicuri deschise in forum pe tema diferentelor, dati o cautare pe forum pe aceasta tema.
Temeiul legal al conventiei intre cele 3 asociatii sunt hotararile adunarilor generale ale celor 3 asociatii.
Repartizarea cheltuielilor cu apa este eronata cum este facuta in prezent in conditiile in care fiecare bloc are contor general.
O repartizare echitabila se face prin citirea contoarelor blocurilor, a consumurilor individuale, se repartizeaza diferenta pe fiecare bloc in parte. In prezent, prin necitirea contoarelor fiecarui bloc se repartizeaza diferenta unui bloc catre proprietari din celelakte blocuri. Intelegeti ce vreau sa spun?
Cb=Cb1+Cb2+Cb3
Cb_consum bransament facturat
Cb1,2,3=Suma consumurilor individuale din bloc 1,2,3 +D1,2,3
Astfel fiecare bloc isi plateste fiecare diferenta dintre consumul contorului blocului si consumurile individuale ale locatarilor.
Cum isi repartizeaza fiecare bloc diferenta este alegerea proprietarilor din blocul respectiv hotarata in ad gen.
Reticenta furnizorului de a mai trage 2 contoare de bransament este de inteles, probabil sunt niste putori alese politic in functii de conducere .
Curtea de conturi verifica autoritatile si institutiile statului.
Furnizorul de apa este privat sau este in subordinea autoritatii locale?
Ultima modificare: Luni, 15 Ianuarie 2018
cyan, moderator
Daca toata problema s-ar reduce la "singurul bransament" problema este mai mult decat simpla si rezolvabila prin instalare de bransament pasant
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
@ynocentta, la ce fel de bransament pasant va referiti?
Ioan1988 a scris:
(dupa acel bransament exista 3 contoare pe fiecare bloc in parte)


~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Plata apa prin asociatie Dlaura21 Dlaura21 Bună ziua La noi în complex sunt 4 blocuri cu 4 asociații de proprietari. Dezvoltatorul a făcut un singur branșament la apa pe toate blocurile, deci ... (vezi toată discuția)
Plata intretinere maria1956 maria1956 buna ziua, am si eu o intrebare: la plata calduri , apei calde si reci deoarece consumul inregistrat intre contoarul de scara si cele date de locatari este ... (vezi toată discuția)
Diferențe consum apă contor de apartament și contor general al ansamblului residențial catalin27smb catalin27smb Locuiesc într-un ansamblu rezidențial format din 8 blocuri. Fiecare apartament din complex are prevăzut un contor de apă. Fiecare bloc este prevăzut cu un ... (vezi toată discuția)