avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 513 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Serviciul intern de prevenire si protectie
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Serviciul intern de prevenire si protectie

Buna ziua,

lucrez in cadrul unei societati care are in total aproximativ 400 de angajati impartiti pe mai multe puncte de lucru (mai multe judete).
In societate s-a organizat un singur SIPP la nivel de societate, iar membrii acestuia sunt dupa cum urmeaza:
- conducatorul SIPP are curs de 80 ore (conf. art.50 lit.b)
- un angajat cu curs de 120 de ore
- inspector prevenire cu curs de 120 de ore
- 9 angajati cu cursuri de 80 de ore
- 3 angajati cu curs de 40 ore
Intrebarea mea este daca s-a constituit corect SIPP, avand in vedere numarul de angajati al firmei. Mentionez ca, in SIPP fac parte angajati de la fiecare punct de lucru iar ei in cadrul societatii ocupa diferite pozitii (inspector prevenire, sef formatie) dar fiecare are pregatire in domeniul ssm.
In ceea ce priveste lucratorii desemnati, pentru ei se intocmeste separat decizie sau pot fi enumerati in cadrul acestei decizii de constituire a SIPP unde se mentioneaza lucratorii desemnati si reprezentantii lucratorilor.
Multumesc anticipat,
Denisa
Ultima modificare: Vineri, 24 August 2018
Ambra Denisa, utilizator
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 18:00, 24 August 2018
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
-Art. 19 (1) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au peste 250 de lucratori, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.
(2) In cazul in care serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la unul sau mai multe servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cupersonalul propriu.
In urma analizei pe care trebuia sa o faca la nivelul firmei (riscuri profesionale existente, puncte de lucru in locatii diferite, specific activitate, nr. de accidente de munca si/ sau boli profesionale inregistrate, nr. total de evenimente inregistrate la nivel de firma, etc.) angajatorul stabileste numarul de SIPP pe care le infiinteaza la nivelul firmei, respectiv daca apeleaza si la SEPP.
ITM in urma controalelor efectuate poate dispune ca masura, infiintarea si a altor SIPP in cadrul firmei.
Coordonarea SIPP de la nivelul firmei revine ca obligatie directa, angajatorului.
In cazul prezentat de dvs., angajatorul a infiintat un singur SIPP.
-Art. 20 (1) Desemnarea nominala a lucratorului/ lucratorilor pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie se face prin decizie scrisa a angajatorului.
(2) Angajatorul va desemna lucratorul numai din randul lucratorilor cu care are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga.
(3) Angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze.
-Art. 21 Pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, potrivit prevederilor art. 49
-Art. 22 (1) Angajatorul va stabili numarul de lucratori desemnati in functie de marimea intreprinderii si/ sau unitatii si/ sau riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia acestora in cadrul intreprinderii si/ sau unitatii.
(2) Angajatorul trebuie sa asigure mijloacele adecvate si timpul necesar pentru ca lucratorii desemnati sa poata desfasura activitatile de prevenire si protectie conform fisei postului.
In practica, numirea lucratorilor desemnati cu activitati ssm se face prin decizie individuala la care se anexeaza fisa de post (contine atributiile pe care lucratorul are capacitatea, timpul si mijloacele sa le efectueze), fisa care poate sa fie diferita in privinta atributiilor, de la lucrator la lucrator.
Pot fi desemnati lucratori in domeniul ssm doar acei lucratori cu care s-a incheiat contract individual de munca.
Pregatirea in domeniul ssm al lucratorilor desemnati trebuie sa fie in conformitate cu prevederile de la art.49
Ca exemplu, lucratorul cu pregatire de 40 de ore in domeniul ssm nu poate fi lucrator desemnat cu activitati de prevenire si protectie in domeniul ssm; acest lucrator, in cazul firmei dvs. poate fi doar reprezentat al salariatilor in CSSM.
Numarul de lucratori pe care ii desemneaza angajatorul ca lucratori in domeniul ssm se stabileste, de regula, in functie de nr. de locuri de munca/ posturi de lucru, activitati desfasurate si meserii practicate, de nivelul de risc profesional evaluat pentru fiecare loc de munca in parte.
-Art. 23 (1) Serviciul intern de prevenire si protectie trebuie sa fie format din lucratori care indeplinesc cel putin cerintele prevazute la art. 49 si dupa caz, alti lucratori.
(2) Conducatorul serviciului intern de prevenire si protectie trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute la art. 50.
(3) Incepand cu data de 1 iulie 2011, serviciul intern de prevenire si protectie trebuie sa fie format din lucratori care au contract individual de munca cu norma intreaga incheiat cu angajatorul.
-Art. 24 (1) Serviciul intern de prevenire si protectie se organizeaza in subordinea directa a angajatorului ca o structura distincta.
(2) Lucratorii din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie trebuie sa desfasoare numai activitati de prevenire si protectie si cel mult activitati complementare cum ar fi: prevenirea si stingerea incendiilor si protectia mediului.
(3) Angajatorul va consemna in regulamentul intern sau in regulamentul de organizare si functionare activitatile de prevenire si protectie pentru efectuarea carora serviciul intern de prevenire si protectie are capacitate si mijloace adecvate.
-Art. 25 Serviciul intern de prevenire si protectie trebuie sa aiba la dispozitie resursele materiale si umane necesare pentru indeplinirea activitatilor de prevenire si protectie desfasurate in intreprindere.
-Art. 26 (1) Angajatorul va stabili structura serviciului intern de prevenire si protectie in functie de marimea intreprinderii si/ sau unitatii si/ sau riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia acestora in cadrul intreprinderii si/ sau unitatii.
(2) Angajatorul trebuie sa asigure mijloacele adecvate pentru ca serviciul intern de prevenire si protectie sa poata desfasura activitatile specifice.
(3) Cand angajatorul isi desfasoara activitatea in mai multe puncte de lucru, serviciul de prevenire si protectie trebuie sa fie organizat astfel incat sa se asigure in mod corespunzator desfasurarea activitatilor specifice.
(4) In situatia in care activitatea de prevenire si protectie este asigurata prin mai multe servicii interne, acestea vor actiona coordonat pentru asigurarea eficientei activitatii.
-Art. 27 Serviciul intern de prevenire si protectie poate sa asigure si supravegherea sanatatii lucratorilor, daca dispune de personal cu capacitate profesionala si de mijloace materiale adecvate, in conditiile legii.
In cazul firmei dvs., componenta actuala SIPP nu respecta prevederile legale. Nu exista cursuri mentionate in legislatie in domeniul ssm cu perioada de 120 de ore. Lucratorii cu cirs de 40 de ore nu pot fi membri in SIPP. Conducatorul SIPP nu indeplineste conditiile prevazute la art.49
Pot fi lucratori in cadrul SIPP cu sarcini pe prevenire, indrumare, control doar lucratorii cu pregatire tehnica.
Alti lucratori in cadrul SIPP pot fi economisti/ statisticieni dar care nu au sarcini de prevenire si protectie in domeniul ssm sau medici si/ sau psihologi care se ocupa cu examinarea medicala la angajare si periodic, cu respectarea conditiilor de igiena la locurile de munca, cu examinarea psihologica a anumitor categorii de lucratori care trebuie autorizati in conditiile legii, etc.
-Art. 47 Nivelurile de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, necesare pentru dobandirea capacitatilor si aptitudinilor corespunzatoare efectuarii activitatilor de prevenire si protectie, sunt urmatoarele:
b) nivel mediu;
c) nivel superior.
-Art. 49 (1) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:
a) studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore.
(2) Nivelul mediu prevazut la alin. (1) se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a cursului prevazut la alin. (1) lit. b).
-Art. 50 (1) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului superior, care trebuie indeplinite in mod cumulativ, sunt urmatoarele:
a) absolvirea, in domeniile fundamentale: stiinte ingineresti, stiinte agricole si silvice, cu diploma de licenta sau echivalenta, a ciclului I de studii universitare, studii universitare de licenta, ori a studiilor universitare de lunga durata sau absolvirea cu diploma de absolvire a studiilor universitare de scurta durata;
b) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore;
c) absolvirea cu diploma sau certificat de absolvire, dupa caz, a unui program de invatamant postuniversitar in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 180 de ore.
(2) Indeplinirea cerintelor prevazute la alin. (1) se atesta prin diploma de studii si certificatele de absolvire a cursurilor prevazute la alin. (1) lit. b) si c).
(3) Cerinta minima prevazuta la alin. (1) lit. b) si c) este considerata indeplinita si in situatia in care persoana a obtinut o diploma de master sau doctorat in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
In cadrul firmei dvs. din precizarile pe care le-ati facut nu imi este clara pregatirea profesionala a lucratorilor din cadrul SIPP. Se pare ca nu sunt respectate prevederile legale nici in privinta pregatirii profesionale a lucratorilor din cadrul SIPP.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ssm LIA1992 LIA1992 BUNA ZIUA! Am absolvit facultatea-contabilitate si master -CAFEC iar, recent am absolvit un curs SSM de 80 ore. As putea sa initiez un PFA sa pot presta ... (vezi toată discuția)
Neclaritati ssm razvanoo7 razvanoo7 Buna ziua! Conducerea companiei doreste infiintarea SIPP si vor ca eu sa coordonez acest serviciu, mentionez ca pana acum au beneficiat de serviciile unui ... (vezi toată discuția)
Buna ziua! daca avem serviciu externalizat de ssm si psi (contractat ... hr.adswizz hr.adswizz Buna ziua! Daca avem serviciu externalizat de SSM si PSI (contractat cu o firma specializata) angajatul care se ocupa intern de aceasta parte de SSM este ... (vezi toată discuția)