Mda, va pote eu raspunde aici, administratia primeste o factura de la apa pe care trebuie sa o imparta echitabil in fiecare luna. Odata platita urmatoarea luna se considera de la 0, spre exemplu daca exista anumite pierderi in sistem, in functie de hotararea adunarii generale care ii dicteaza firmei ce sa faca, acestia repartizeaza conform regulilor mentionate. Daca spre exemplu luna aceasta primiti o incarcare in pierderi ea nu se recalculeaza luna urmatoare. ordinul 343/2010 de la ANRSC il gasiti aici:
[ link extern ]
Metodele de calcul pot varia , capitolul 2 art 4 stabileste un sistem, dar acest sistem nu este echitabil in practica, costul incalzirii poate sa varieze in functie de consumul declarat de apometre, in incercarea de a forta locuitorii sa consume mai putin pentru a avea un cost total mai mic, dar totusi exista o baza minima, pentru a putea incarca pe cei care nu locuiesc in condomiu (daca pleci iarna la munte, tot platesti caldura respectiva). Singura ocolire posibila la acest capitol este debransarea totala a blocului si montarea unei centrale de gaz/lemne/electrica pe bloc, lucru foarte dificil de facut in practica datorita cantitatii mare de apa
In esenta fiecare firma calculeaza aceste numere in functie de asociatie, undeva, candva asociatia de locatari a hotarat niste reglementari cu referire la acest lucru, aceste reglementari sunt apoi introduse in algoritm, iar numarul obtinut se distribuie conform altor reglementari ale asociatiei la locatari
Din experienta proprie va pot spune ca aceste numere pot varia substantial de la un bloc la altul in functie de repartizarea pierderilor si cantitatea acestora. Daca sunteti nemultumita de aceasta situatie singura care poate face ceva este asociatia de proprietari, reprezentata de presedinte, plangerea in instanta sau primarie doar ii verifica daca ei si-au respectat regulile impuse de sine si de adunarea generala. Puteti schimba repartizarea costurilor prin vot majoritar in adunarea generala oricand si oricum se doreste cat timp sunt respectate regulile in vigoare (adica nu puteti vota toti sa plateasca 5 apartamente alese arbitrar). Optiunile posibile variaza: in functie de consum platesti mai mult, in functie de suprafata, in functie de Nr. de persoane etc.. si numai aceste optiuni pot fi adoptate de adunarea generala, peste acestea se adauga o cota parte a caldurii (sau nu, poate fi fixa) si se obtine o suma
In esenta guvernarea asociatiei intra in atributiile adunarii generale, unde puteti vota alt presedinte, schimba firma cu care operati sau chiar decide sa va calculati singuri intern. Cat timp facturile sunt platite total si la timp dupa acest model, plangerile sunt solutionate doar prin verificarea calculelor. Problema este insa ca suma totala de plata este fixa, orice pe minus sau plus la dumneavoastra inseamna mai mult sau mai putin la ceilalti sau la o alta persoana, din acest motiv este foarte dificil sa propuneti o noua metoda de calcul
Spre exemplu un apartament de 3 camere cu o persoana i-ar putea convenii dupa Nr de locatari dar un apartament cu 4 persoane in 2 camere ar tine mortis la suprafata, pe cand un biet pensionar doreste echitabil dupa consum pentru ca el nu consuma mult, tocmai din acest motiv primaria permite asociatiilor sa decida intern si doar intareste decizia luata in final. Un alt exemplu este cel pausal, daca nu declarati consumul vi se atribuie o cota parte de consum, in graficul final exista diferente majore intre ce inseamna pausal la o persoana/apartament si ce inseamna pausal la 4 persoane/apartament, acelasi apartament dar cu numar diferit de persoane poate platii de 4 ori mai mult intr-o situatie (la pierderi ma refer aici) si de aici un nou calcul pentru repartizarea celorlalte costuri
O alta problema o reprezinta lipsa de transparenta, deoarece multe asociatii nu afiseaza lista cu aceste detalii, ducand astfel la diferente absurde. Totusi problema ramane ca exista pierderi, factura finala trebuie platita si toata lumea doreste un model care sa ii convina lui in detrimentul celorlalti, o decizie unanima este foarte rara, deseori ajungandu-se abia la un minim de voturi necesare
Lumea crede fals ca platesc doar ce consuma dar aceasta este o himera, lumea plateste ce consuma + ce consuma cei care nu declara, presupunandu-se ca la un control eventual situatia se va regla. In realitate nu este de loc asa deoarece consumurile nu sunt constante, s-ar putea sa-ti iei reducerea intr-o lunca cand nu locuiesti acolo si sa iei 0 in timp ce iarna tu ai platit 150Ron+ la "pierderile de apa" ca sa iasa factura finala. Evident cei ce fac asta fie tineri destepti fie batrani saraci, au tot interesul sa nu se efectueze verificari lunare la consum, sub diferite pretexte fie oboseala, lipsa de timp etc. , ei ii fac viata administratorului/presedintelui/asociatiei mai grea cand vor sa efectueze controale= nu deschid usa ceea ce forteaza asociatia sa redistribuie aceste pierderi celor care platesc , pentru a putea platii factura totala pe bloc si a nu ramane toti fara apa
Pe scurt asociatia de proprietari este doar metdoa statului de a impartii aceste probleme intre grupuri. Nu se poate lua niciodata o decizie coerenta pentru ca nu avantajeaza grupurile mentionate anterior tineri/pensionari/ 2 muncitori in casa/ un biet somer si din acest motiv exista probleme mereu, familia noua doreste reamenajarea blocului pentru viitorul copiilor ei, dar pensionara de la parter doreste sa isi permita medicamentele si sa manance luna aceasta, pe partea cealalta daca factura totala nu se plateste, distribuitorul inchide apa la toata lumea fara discutii, caz in care eventual se solutioneaza tot prin adunarea generala si se ia de la capat
Sper ca v-am lamurit macar in parte de unde vine problema. Pentru mai multe detalii consultati ordinul ANRSC si cautati portita de care aveti nevoie