avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 702 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Dreptul muncii
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Dreptul muncii

Imi puteti spune care este diferenta dintre ANGAJAT si SALARIAT?
Si ce reprezinta caracterul solemn si numit? Reprezinta aceste caractere o asemanare dintre CIM si CCM?
Nerespectarea formei scrise a CCM / CIM duce la sanctionarea angajatorului?
Regulamentul intern... pe ce se bazeaza in principiu? Nu se mai poate adauga nimic?
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 06:40, 30 Noiembrie 2009
Buna ziua,
diferenta dintre angajat si salariat este ca, salariatul poate ia si bani:) ( glumeam).
Practic nu exista nicio diferenta intre cei doi termeni.
Contract numit inseamna ca, este reglementat prin norma de drept al muncii. Un contract solemn cere indeplinirea unor formalitati, fara de care actul ar putea deveni invalid. Aici poate confirma sau infirma un jurist:)
Bineinteles ca, nerespectarea formei scrise atat a CIM cat si a CCM poate duce la sanctionare. Angajatorul nu poate modifica aceste contracte dupa bunul plac. Orice modificare trebuie facuta conform legii.
Regulamentul inten contine drepturile si obligatiile partilor, reguli privind disciplina muncii( timp de lucru,salariul), organizarea muncii, abateri disciplinare si sanctiunile aplicabile, reguli de proceduri disciplinare, reguli privind protectia si securitate muncii, reguli privind repectarea pricipiului nediscriminarii, modalitati de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice ( de ex: CIM- modificare, executare, incheiere), procedura de solutionare a cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor, reguli privind protectia maternitatii la locul de munca.
Fiecare angajator il poate "modela" atata timp cat sunt respectate prevederile legii ( Codul muncii, CCM).

allexandraciobanu a scris:

Imi puteti spune care este diferenta dintre ANGAJAT si SALARIAT?
Si ce reprezinta caracterul solemn si numit? Reprezinta aceste caractere o asemanare dintre CIM si CCM?
Nerespectarea formei scrise a CCM / CIM duce la sanctionarea angajatorului?
Regulamentul intern... pe ce se bazeaza in principiu? Nu se mai poate adauga nimic?


1. Forma scrisă a contractului individual de muncă este o condiţie de probă, iar nu de validitate, indiferent de tipul contractului de muncă.
Neincheierea în formă scrisă a contractului individual de muncă, sub sancţiunea stipulată de art. 276 alin. (1) lit. e) din Codul muncii, constituie contraventie.

2. Regulamentul intern este un act juridic întocmit de angajator după consultarea cu sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, prin care se stabilesc o serie de drepturi şi obligaţii, reguli disciplinare şi proceduri de soluţionare a anumitor aspecte legate de raportul juridic de muncă.
Acesta trebuie să cuprindă în mod obligatoriu cel puţin următoarele dispoziţii cu privire la:
- reguli privind protecţia, igiena şi securitatea în muncă în cadrul unităţii – în această situaţie angajatorul este obligat să se consulte şi cu Comitetul de securitate şi sănătate în muncă;
- reguli privind respectarea principiului nediscriminării şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnităţii – pentru stabilirea acestor reguli trebuie să se ţină seama de dispoziţii ale unor reglementări speciale;
- drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale salariaţilor – acestea decurg din lege, din Contractul colectiv de muncă aplicabil şi din Contractul individual de muncă încheiat cu fiecare salariat;
- procedura de soluţionare a cererilor sau reclamaţiilor individuale ale salariaţilor – prin regulamentul intern se pot stabili anumite mijloace de soluţionare a conflictelor, de preîntâmpinare a declanşării unor litigii care se pot soluţiona prin proceduri interne;
- reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
- abaterile disciplinare şi sancţiunile aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinară – angajatorul nu poate să se abată de la condiţiile procedurale stabilite prin acte normative;
- modalităţi de aplicare a altor dispoziţii legale sau contractuale specifice.

Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa salariaţilor conţinutul regulamentului intern, acesta producând efecte faţă de salariaţi din momentul încunoştiinţării lor. Modul concret de aducere la cunoştinţă a acestuia se stabileşte prin contractul colectiv de muncă aplicabil, sau prin conţinutul regulamentului intern.

De asemenea, regulamentul se afişează la sediul angajatorului. Nerespectarea oricăreia dintre prevederile regulamentului intern atrage răspunderea disciplinară a salariatului.

În situaţia în care intervine o modificare a regulamentului intern, aceasta este supusă procedurii de informare a salariaţilor.

Ca orice act, regulamentul intern poate fi contestat în măsura în care salariatul constată încălcarea vreunui drept. Controlul legalităţii cade în sarcina instanţelor judecătoreşti care pot fi sesizate în termen de 30 de zile de la data comunicării de către angajator a modului de soluţionare a sesizării formulate.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ce trebuie sa contina regulamentul inern alealex alealex regulamentul intern trebuie sa contina si dispozitii privitoare la anticoruptie? (vezi toată discuția)
Model regulament intern andutza_04 andutza_04 Va rog ma puteti ajuta cu un model de regulament de ordine interioara pentru un bar? Multumesc din suflet! (vezi toată discuția)
Introducere in contract de munca gica1 gica1 Conform carui articol din codul muncii pot sa concediez angajati pe motivul neprezentarii la munca 3 zile si cum il introduc in contractul de munca ca la 3 ... (vezi toată discuția)