avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 574 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... Comunicarea prin publicitate a actului administrativ ...
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

Comunicarea prin publicitate a actului administrativ fiscal

As vrea sa va supun atentiei urmatoarea problema in legatura cu impozitul anual din activitati independente - mai precis cu decizia de regularizare a impozitului pe anul anterior.

Potrivit art. 44 din codul de procedura fiscala, comunicarea acestei decizii se face in urmatoarele forme:

Art. 44 - Comunicarea actului administrativ fiscal

(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului căruia îi este destinat. În situaţia contribuabililor fără domiciliu fiscal în România, care şi-au desemnat împuternicit potrivit art. 18 alin. (4), precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, în condiţiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunică împuternicitului sau curatorului, după caz.

(2) Actul administrativ fiscal se comunică după cum urmează:

a) prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent şi primirea actului administrativ fiscal de către acesta sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului;

b) prin remiterea, sub semnătură, a actului administrativ fiscal de către persoanele împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;

c) prin poştă, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia;

d) prin publicitate.

(3) Comunicarea prin publicitate se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. În cazul actelor administrative emise de organele fiscale prevăzute la art. 35, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judeţean. În toate cazurile, actul administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.

(4) Dispoziţiile Codului de procedură civilă privind comunicarea actelor de procedură sunt aplicabile în mod corespunzător.


Normele de aplicare nu contin nimic in legatura cu comunicarea prin afisare pe site, sau mai bine zis nu mai sunt deloc corelate cu forma actuala a CPF.

Vi se pare ok comunicarea unei decizii de regularizare prin afisare pe site? Nu ar trebui sa existe niste precizari in legatura cu ce anume se afiseaza in public (mai ales cu referire la venituri/impozite)? Nu cumva trebuie respectate anumite prevederi pentru protectia informatiilor cu caracter personal?
In plus (si foarte important), in caz de litigiu, cum va face ANAF proba datei la care a publicat pe site informatia?
(poate mai vedeti si alte probleme care imi scapa)

PS: Problema mea vine in contextul in care un consultant fiscal mi-a spus ca anumite administratii fiscale afiseaza timp de o zi pe site lista cu regularizarile datorate, dupa care socotesc termenul de plata de 60 de zile incepand cu a 15-a zi dupa afisare. Mi se pare aberant - ar trebui sa stam cu totii zilnic cu ochii pe siteul administratiei fiscale?...
Ultima modificare: Joi, 10 Decembrie 2009
ContSters20980, utilizator
Dincolo de opinia mea personala fata de problema ridicata, exista DCC 667/30.04.2009 (MO 437/2009) de respingere a exceptiei de neconstitutionale ale dispozitiilor art.44 Cod procedura fiscala, in care Curtea constata ca aceste dispozitii nu contravin prevederilor art. 21, 24, 52 si 136 din Constitutie si ca “constatarea folosirii abusive a acestui mod de comunicare a actelor administrative este apanajul exclusive al instantelor judecatoresti … Numai instanta este cea competenta sa stabileasca daca comunicarea prin publicitate a actului administrative fiscal a afost efectuata in conditiile Codului de procedura fiscala”.
Apropo de secretul fiscal, acelasi Cod obliga la pastrarea secretului asupra informatiilor cu caracter fiscal dobandite ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu, dar exista derogarea prin exceptie in cazul “de nerespectare a legislatiei financiar-fiscale” cand actele pot fi facute publice prin mass-media.
Eu cred ca acea comunicare pe net se poate face numai atunci cand nu se cunoaste un sediu/domiciliu fiscal al debitorului, e un fel de varianta a afisarii la usa instantei!! :D
Nu sunt de acord cu afisarea datelor mele personale pe un sait daca se stie unde sa fiu gasita exact eu...
In plus, se poate face dovada foarte usor cu acte interne in ceea ce priveste data la care s-a facut afisarea. Ca si actele interne pot fi facute pro causa , asta e alta poveste si greu de dovedit.

Mi se pare aiurea sa mai folosim comunicarile de acte prin publicitate in secolul asta, insa asa zice si la procedura civila si am, si acolo, aceeasi problema: se cheltuie niste bani fara nicio finalitate.
Ieri mi-a zis o judecatoare: bine, facem procedura prin publicitate pentru termenul urmator, haideti sa propunem probe, ca pricum n-o sa vina nimeni nici atunci!
Putin mai incolo, pe cand incercam sa pastrez o aparenta ca totusi poate se prezinta: Doamna avocat, de-a ce ne jucam aici? De-a disparutul care citeste Zarul X in fiecare zi la sectiunea interesanta CITATII??
Din pacate aceasta practica nu este numai la nivelul institutiilor bugetare, ea este preluata si generalizata si la nivelul agentilor economici ce furnizeaza utilitati la nivel local . Initial introduc cu buna stiinta in contract aceasta prevedere si apoi intr-un ziar local cu audienta redusa publica anuntul de majorare tarife, bineinteles ca nimeni nu citeste dar ei se prevaleaza de prevederea contractuala si nimic nu se mai poate face in acel moment , ei si-au respectat contractul . Legal este , dar moral .............?
Relele cutume ale organelor statului sunt preluate de agentii economici privati din pacate pentru cresterea profitului.
AVLIL a scris:

Eu cred ca acea comunicare pe net se poate face numai atunci cand nu se cunoaste un sediu/domiciliu fiscal al debitorului, e un fel de varianta a afisarii la usa instantei!! :D
Nu sunt de acord cu afisarea datelor mele personale pe un sait daca se stie unde sa fiu gasita exact eu...
In plus, se poate face dovada foarte usor cu acte interne in ceea ce priveste data la care s-a facut afisarea. Ca si actele interne pot fi facute pro causa , asta e alta poveste si greu de dovedit.



Evident ca metoda afisarii prin publicitate trebuie sa fie de ultima instanta de ultima instanta, cum spune de altfel si textul DCC 667/2009 si cum dovedeste si jurisprudenta in cazul probarii neparcurgerii in mod exhaustiv a prevederilor lit.a, b si c art.44 Cod Pr. Fiscala inainte de a aplicarea modalitatii subsidiare prevazute la lit.d. In general, in practica, se ajunge la aceasta modalitate in cazul firmelor fantoma, fraudelor de tip carusel si a contribuabilor care incearca sa se sustraga obligatiilor fiscale, disparand “in ceata”. In celelalte cazuri – cum ar fi cel al deciziilor de regularizare – in general nu se ajunge la lit.d, daca si contribuabilul da dovada de buna credinta in colaborarea cu organul fiscal.

Cat despre probatoriu, instantele accepta in mod curent copia pe suport de hartie a anunturilor colective afisate pe portalul ANAF . (specialistii IT insarcinati cu procedura anuntului prin mijloace electronice au arhive impresionante cu toate anunturile postate, fotografii monitor PC si confirmari electronice solicitari anunt pe portal ANAF).

Ar fi multe de spus, cred, in legatura cu utilizarea datelor cu caracter personal si in alte domenii, nu numai privitor la comunicarea actelor administrative ci si in comert, sondajele de opinii derulate telephonic, etc., dar in reglementari – care nu vor fi niciodata perfecte - trebuie sa se tina cont de identificarea interesului general, coroborat cu alegerea raului mai mic.
:hm:
godspeed a scris:
Cat despre probatoriu, instantele accepta in mod curent copia pe suport de hartie a anunturilor colective afisate pe portalul ANAF . (specialistii IT insarcinati cu procedura anuntului prin mijloace electronice au arhive impresionante cu toate anunturile postate, fotografii monitor PC si confirmari electronice solicitari anunt pe portal ANAF).

Si cum dovedesc ei ca acele arhive sunt corecte sau ca imaginile nu sunt modificate? Mi se par atat de simplu de alterat incat mi se pare ridicol sa se accepte ca proba pur si simplu. E drept, nu ma pricep la aceste chestiuni si tocmai din acest motiv am intrebat.

Alte discuții în legătură

Guvernul a modificat codul de procedura fiscala. vezi ce s-a schimbat! Roland Mindrila Roland Mindrila Ordonanta Guvernului nr. 29/2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in ... (vezi toată discuția)
Actele administrative fiscale florin11111 florin11111 Buna ziua .Sunt nascut in 1987,nu am lucrat pana acum niciodata si zilele trecute am observat ca pe site-ul primariei orasului in care m-am nascut figurez ... (vezi toată discuția)