Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 199 soluții astăzi

Webinar Premium LIVE: Riscuri și obligații privind combaterea spălării banilor. Joi, 1 Iulie, de la ora 11:00. Rezervă loc și participă → 

Sinteza zilei avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Înscrie-te gratuit →

Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Cerere pentru decontarea unei parti din salariu, ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Cerere pentru decontarea unei parti din salariu, respinsa

Sunt în situația de a fi depășit cu 2 zile termenul prevăzut de art. II alin. (2) din O.U.G. nr. 92/28 Mai 2020 în ceea ce privește depunerea cererii pentru decontarea unei părți din salariu pentru luna Iulie 2020 (cererea a fost depusă pe 27 August 2020) și răspunsul pentru cererea depusă este că:
„termenul de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare privind depunerea documentelor de decontare a 41,5% din castigul salarial mediu ESTE TERMEN DE DECADERE. In consecinta, nu putem solutiona favorabil cererea dumneavoastra, motivat de faptul ca este depusa ulterior acestui termen.”

Mă gândesc la câteva lucruri care ar putea constitui argumente pentru formularea unei acțiuni în instanță, însă nu știu dacă am dreptate:
1. Prin O.U.G. nr. 99/25 iunie 2020 (deci ulterior O.U.G. 92/28 Mai 2020) au fost prorogate termenele pentru plata obligațiilor fiscale scadente după 21 Martie 2020, până la 25 Octombrie 2020.
Or, dacă depunerea cererii pentru decontarea unei plăți din salariu trebuia precedată de suportarea integrală a contravalorii salariilor angajaților (deci inclusiv a obligațiilor salariale) și termenul de plată a obligațiilor salariale pentru luna Iulie 2020 este 25 octombrie 2020, inclusiv, termenul prevăzut la art. II alin. (2) din O.U.G. nr. 92/2020 („începând cu data de întâi până la data de 25 a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile”) devine un termen extinctiv.

2. Termenul prevăzut de art. II alin. (2) din O.U.G. nr. 92/2020 este un termen de recomandare, fiind definit ca termenul înăuntrul căruia ar trebui îndeplinite anumite acte procedurale, a cărui nerespectare nu atrage consecinţe juridice cu privire la valabilitatea actului îndeplinit cu depăşirea acestui termen deoarece textul O.U.G. nr. 92/2020 nu prevede o sancțiune pentru nerespectarea acestuia.

3. Deși între elementele/argumentele din nota de fundamentare a O.U.G. nr. 92/2020 se preciziează că:
„se impune (..) necesitatea asigurării unui sprijin angajaților și angajatorilor în vederea reluării activității economice și menținerii forței de muncă pe care angajatorii o au la dispoziție”
„ținând cont de faptul că neadoptarea unor măsuri urgente, cu caracter excepțional, ar putea contribui la creșterea șomajului la nivel național, precum și la amplificarea decalajului socio economic dintre persoanele ale căror contracte de muncă au fost afectate direct de epidemia SARS-CoV-2 și restul populației”,

„aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată și impune adoptarea de măsuri active imediate pe calea ordonanței de urgență”.

termenul prevăzut de art. II alin. (2) pentru îndeplinirea actelor procedurale este unul strâns, care nu în concordanță cu acele argumente.

4. Conform Codului Fiscal, termenul pentru plata obligațiilor salariale este până la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale și că în general contribuabilii achită acele sume pe data de 25 (înăuntrul termenului prevăzut de legislația în vigoare).

Observ că termenul statuat la art. la art. II alin. (2) din O.U.G. nr. 92/2020 (“începând cu data de întâi până la data de 25 a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile”) este mai scurt decât termenul legal pentru plata obligațiilor salariale (art. 80 alin. (1), art. 168 alin (7) din Legea nr. 227 / 2015 privind Codul Fiscal), care este „până la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale”

Apoi, câtă vreme, depunerea cererii (pentru decontarea unei părți din salariu) trebuia să fie precedată de suportarea integrală de către angajator a contravalorii salariilor angajaților, deci inclusiv a obligațiilor salariale, s-a considerat oare că pe perioada stării de urgență și apoi a stării de alertă situația financiară a contribuabililor care au fost constrânși să-și suspende activitatea s-a îmbunătățit, astfel încât să achite obligațiile salariale „începând cu data de întâi (…) a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile”?
Angajatorii care au depășit acest termen au dintr-o dată altă situație economică și nu mai trebuie sprijiniți?

Alte discuții în legătură

Contract perioada determinata buna ziua, nu stiu exact de aceea ... luminita29 luminita29 Contract perioada determinata Buna ziua, nu stiu exact de aceea as dori sa ma ajutati cu o informatie. Citisem acum ceva timp de o facilitate a ... (vezi toată discuția)
Contract de munca pe trei luni, 41,5% de la stat, oug 132 rickisnooks rickisnooks Buna seara, am ramas fara loc de munca si as avea posibilitatea sa ma angajez temporar la firma unui prieten doar daca pot beneficia de prevederile OUG 132 ... (vezi toată discuția)
Cerere de decontare in baza legii282/2020. pentru luna noiembrie ... sebicom sebicom Cerere de decontare in baza Legii282/2020. Pentru luna noiembrie se poate depune in ianuarie, in baza Legii 282/2020, cerere de decontare a sumelor ... (vezi toată discuția)