ADI-urile sunt entități care pot deține acțiuni într-o companie publică de transport rutier local.
Constituirea ADI cu obiect de activitate relevant:
ADI-ul trebuie să fie constituit cu scopul expres de a înființa, organiza, reglementa, exploata, monitoriza și gestiona în comun serviciul public de transport local pe raza de competență a unităților administrativ-teritoriale membre. Aceasta se face în baza Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, a Legii nr. 215/2001 (actualmente Codul Administrativ) și a Legii-cadru a descentralizării nr. 195/2006.
Statutul juridic al ADI:
ADI-urile au personalitate juridică de drept privat și statut de utilitate publică, recunoscut prin efectul legii. Acest statut le permite să exercite și să realizeze în comun competențele autorităților administrației publice locale referitoare la furnizarea/prestarea serviciilor de transport public.
Decizia unităților administrativ-teritoriale membre:
Fiecare UAT membru al ADI trebuie să își exprime acordul, prin hotărâri ale consiliilor locale/județene, de a delega competențele sale privind serviciul de transport public către ADI. Aceste hotărâri trebuie să prevadă și participarea la capitalul social al societății de transport, dacă este cazul.
Aprobarea în Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) a companiei de transport:
Pentru ca o ADI să devină acționar într-o companie publică de transport rutier local (care, de obicei, este o societate pe acțiuni deținută de autoritățile locale), este necesară o hotărâre a Adunării Generale a Acționarilor companiei respective. Această hotărâre va aproba cooptarea ADI în structura acționariatului.
Modalități de intrare în acționariat:
Majorare de capital social: Compania de transport poate decide o majorare a capitalului social, iar ADI poate subscrie la noile acțiuni emise. Aceasta implică o contribuție financiară din partea ADI.
Transfer de acțiuni: Teoretic, una sau mai multe UAT-uri membre ale ADI ar putea transfera o parte din acțiunile deținute în compania de transport către ADI. Acest scenariu este mai puțin comun pentru companiile publice, care sunt de regulă deținute în totalitate de autoritățile locale.
Constituirea unei noi societăți: În unele cazuri, ADI-ul poate decide înființarea unei noi societăți de transport, în care să fie acționar majoritar sau unic, pentru a presta serviciul public.
Actualizarea actului constitutiv al companiei:
Odată ce s-a realizat intrarea în acționariat, actul constitutiv al companiei de transport rutier local trebuie modificat pentru a reflecta noua structură a acționariatului și înregistrat la Registrul Comerțului.
Respectarea legislației privind concurența și ajutorul de stat:
Procesul trebuie să respecte prevederile legale referitoare la concurență și ajutorul de stat, în special dacă serviciul de transport public este considerat un serviciu de interes economic general (SIEG). Aceasta înseamnă că obligațiile de serviciu public impuse operatorului trebuie să fie clare și stabilite de UAT/ADI, iar eventualele compensații pentru prestarea acestor servicii trebuie să respecte regulile ajutorului de stat.