avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1565 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Asociatie de proprietari-obligativitate facturare
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Asociatie de proprietari-obligativitate facturare

Buna ziua,
Va rog sa-mi spuneti daca o Asociatie de proprietari este obligata sa emita factura fiscala pentru un spatiu inchiriat unei persoane juridice, sau NU este obligata (si daca nu, unde scrie?!).
Exista contract de inchiriere a spatiului intre cele doua entitati.
Mi-ar fi de mare ajutor un raspuns! Multumesc!
art.155, art 127, art. 125 cod fiscal. Pe scurt: DOAR persoanele impozabile (care desfasoara activitate economica) au dreptul de a factura. Repartizarea cheltuielilor comune pe proprietari NU este activitate economica. Toata argumentatia legala se regaseste in discutia de aici: www.avocatnet.ro/content/for...

@Adriantot, eu nu tin neaparat sa fiti de acord cu mine, atat timp cat ne aflam pe un forum de discutii unde fiecare utilizator isi poate exprima liber o opinie si sustine legal. Daca stergeti comentariile argumentate care va contrazic, atunci utilizatorii nu vor avea din ce sa aleaga si sa culeaga. Va vor citi doar pe dvs si.....atat!!! Nu cenzurati si monopolizati forumul, lasati-i pe utilizatori sa discearna singuri intre argumentele pro si contra.
Ultima modificare: Marți, 22 Iulie 2014
andrei_k, utilizator
Va rog pentru ultima data, sa citati un articol dintr-o lege care sa prevada ca asociaatia "Nu are dreptul legal de a emite facturi" pentru cota de cheltuieli de intretinere, asa cum ati scris mai sus.
Multumesc!
Nu va enervati, nu face bine sanatatii! Cu rabdare, v-am raspuns si va raspund in continuare la toate intrebarile.

Sa lamurim din start: vorbim STRICT de repartizarea cheltuielilor comune de intretinere pe proprietari.

Nu exista niciun articol din lege care sa prevada "mot a mot" sintagma: Asociatia de proprietari NU are dreptul legal de a emite facturi pentru cota de cheltuieli de intretinere, dupa cum nu exista niciun articol din lege care sa prevada "mot a mot" sintagma: Asociatia de proprietari are obligatia de a emite facturi pentru cota de cheltuieli de intretinere la cererea oricarui platitor (persoana fizica sau juridica, membru sau nemembru al asociatiei, asa cum sustine dvs. Daca ar fi fost asa, atunci nu am mai fi avut despre ce sa discutam acum.

Art. 155 din C. Fiscal stabileste cine are obligatia de a factura in mod regulat sau la cerere. Lecturand acest articol veti vedea ca asociatiile de proprietari Nu au cum sa emita factura pt simplul motiv ca NU livreaza bunuri si NU presteaza servicii catre proprietarii care o compun.

ART. 155 Facturarea

(5) Persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, în următoarele situații:
a) pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vânzare la distanţă pe care a efectuat-o, în condițiile art. 132 alin. (2) şi (3);
c) pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate în condițiile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);
d) pentru orice avans încasat în legătură cu una dintre operațiunile menţionate la lit. a) şi b).


(9) Prin excepție de la prevederile alin. (5) lit. a), persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru următoarele operațiuni, cu excepția cazului în care beneficiarul solicită factura:
a) livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) livrările de bunuri şi prestările de servicii, altele decât cele menţionate la lit. a), furnizate către beneficiari persoane neimpozabile, altele decât persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fără nominalizarea cumpărătorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de călătorie sau abonamentelor, accesul pe bază de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, târguri, expoziții;
c) livrările de bunuri şi prestările de servicii, altele decât cele menţionate la lit. a) şi b), furnizate către beneficiari, persoane neimpozabile, altele decât persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrările de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate, servicii de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice preplătite. Prin norme se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie să le întocmească în vederea determinării corecte a bazei de impozitare şi a taxei colectate pentru astfel de operațiuni.

Deci, pt ca asociatia sa emita facturi in mod regulat sau doar la cerere, trebuie sa fie O PERSOANA IMPOZABILA.

ART. 127 C. Fiscal defineste notiunea de PERSOANA IMPOZABILA:

ART. 127 Persoane impozabile şi activitatea economică
(1) Este considerată persoană impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent de loc, activităţi economice de natura celor prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.
(2) În sensul prezentului titlu, activităţile economice cuprind activităţile producătorilor, comercianţilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea, constituie activitate economică exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate.

Operatia de repartizare a cheltuielilor comune NU este o activitate economica pt asociatiile de proprietari, nu se obtine un venit in urma repartizarii acestor cheltuieli, asa cum face spre exemplu TECHEM/ISTA. Ca exemplu, puteti folosi cu succes ca document justificativ pt fiecare proprietar modelul Notelor/Situatiilor de calcul pe care Techem/Ista le folosesc, daca proprietarii sunt mai mofturosi.


In schimb, dvs. sustineti ca:

Adriantot a scris:
Asa ca la cerea oricarui platitor (persoana fizica sau juridica, membru sau nemembru al asociatiei), asociatia are obligatia sa emita factura.
Ca, de regula, proprietarii de apartamente, nu solicita factura, este normal deoarece majoritatea nu tin contabilitatea acestor cheltuieli, nu deconteaza la randul lor undeva, nu apeleaza la ceva deduceri fiscale..., dar, repet, daca ar solicita factura, asociatia ar trebui sa intocmeasca si sa elibereze acea factura.


Si, v-ati argumentat punctul de vedere pe baza OUG nr. 28/1999 si art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a)

art. 155 C. fiscal, alin. (9) lit. a)
Persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru următoarele operațiuni, cu excepția cazului în care beneficiarul solicită factura:
a) livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;


Va rog sa comentati ce marfa livreaza asociatia catre proprietari prin magazinele de comert sau ce servicii catre populatia din bloc presteaza, pt care este obligata sa aiba casa de marcat si sa emita la cerere Facturi, oricui solicita, dupa cum ati afirmat:

Adriantot a scris:

Inregistrarile in contabilitate se fac pe baza de documente justificative. Printre acestea se gasesc si facturile al caror regim a fost modificat de mai multe ori.
In OUG nr. 28/1999 se prevede:
Art. 1. - (1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala.

Ultima modificare: Miercuri, 23 Iulie 2014
andrei_k, utilizator
Am mutat aceasta discutie din forumul asociatiilor de proprietari. Facturarea este o operatiune contabila si rog economistii si contabilii de aici sa citeasca.
Eu sustin ca orice persoana juridica indiferent ca este sau nu persoan impozabila (platitoare de TVA) sau nu, are obligatia sa emita factura la solicitarea celui care plateste. Asocitiile de proprietari fiind persoane juridice, trebuie sa emita factura pentru orice, inclusiv pentru cotele de intretinere, daca i se solicita de catre un membru al asociatiei ce este proprietar persoana fizica sau juridica.
Spun aceasta bazandu-ma pe legislatie si pe experienta parcatica.
In societatea mea comerciala ce are un spatiu comercial intr-o asociatie de proprietari, constitui obligatia de plata fata de asociatie, inregistrand in contabilitatea mea factura. Apoi pot sa o achit numerar primind chitanta ori prin contul bancar.
In asociatia mea de proprietari, pe langa apartamente cu proprietari persoane fizice, am peste 15 spatii comerciale cu proprietari persoane juridice (SA, SRL, Primarie, Judecatorie, Agentie imobiliara, Farmacie, Banca...). Acestora le eliberez luna de luna factura fara TVA iar ei achita catre asociatie prin casierie ori prin banca. Acestia nu ar putea sa se incarce in contabilitate doar pe baza listei de plata si-au solicitat intotdeauna facturi.

Acum un utilizator sustine sus si tare ca
asociatia de proprietari nu are dreptul legal de a emite facturi
.
Iar eu sustin in continuare ca asociatia de proprietari este obligata sa emita facturi daca i se solicita... Va rog revedeti ultima parte a discutiei.
Rolul principal al asociatiei de proprietari este de a imparti proprietarilor condominiului, corespunzator cotei din proprietate sau numarului de locatari, serviciile facturate de furnizorii de utilitati, la care se adauga cheltuielile proprii, si de a factura catre acestia suma rezultata.

Lista de plata este un centralizator.

Normal ar fi ca asociatia sa emita fiecarui proprietar factura aferenta fiecarei proprietati detinute pe care, ulterior, acesta sa o achite cu numerar, prin banca etc.

Daca in practica s-a generalizat sistemul simplificat cu lista si chitanta, asta nu inseamna ca factura este interzisa asociatiei de proprietari.
Ultima modificare: Luni, 28 Iulie 2014
Iulian MANEA, Contabil

Alte discuții în legătură

Asociatie proprietari platitoare de tva ContSters322126 ContSters322126 Buna ziua, Asociatia de proprietari are TVA... Pana acum, toate facturile care erau emise catre asociatie aveau TVA (Enel,Rebu,Apa Nova...),automat noi ... (vezi toată discuția)
Asociatia de proprietari este obligata sa emita si factura? skydegirl skydegirl Am o intrebare...daca in bloc sau la curte cu mai multe apartamente, isi are sediul si o societate comerciala, asociatia de proprietari(asociatia fiind ... (vezi toată discuția)
Factura de la asociatie timpuriu timpuriu doresc sa mi se elibereze factura fiscala pentru valoarea plati cotelor de intretinere mentionez ca presedintele si adiministratorul refuza eliberarea ... (vezi toată discuția)