Cazierul comercial a fost introdus în legislația de protecția consumatorilor de la noi în mai anul acesta, printr-o ordonanță de urgență, iar azi este oficial detaliat printr-un ordin al Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Implementarea cazierului ar trebui să aibă loc, conform ordonanței, cel târziu la final de noiembrie. Citește articolul
Mai multe prevederi care au apărut în dezbatere încă de prin 2019 au văzut „lumina” luna aceasta - vorbim de două acte normative, o ordonanță și o hotărâre de Guvern, care au apărut în Monitorul Oficial și care se vor aplica de sâmbăta asta, iar cei vizați sunt comercianții din aproape toate mediile de vânzare. Iar, dacă tot suntem la final de lună, ne uităm și la alte două acte normative apărute luna asta ce vizează plățile cu cardul și pe cele ramburs. Citește articolul
Pentru a ne alinia imperativelor europene, cei care comercializează produse vor fi obligați să afișeze la raft, pe lângă reducere, cel mai mic preț practicat pentru produsul redus în ultimele 30 de zile, potrivit HG adoptate de Guvern și publicate joi în Monitorul Oficial. Nerespectarea noilor reguli va atrage amenzi de până la 30.000 de lei. Deși noua reglementare fusese pusă mai demult în dezbatere, acum peste un an, acesta vine să transpună o directivă europeană abia acum, iar întârzierea Guvernului înseamnă pentru comercianți alinerea la noile reguli într-un timp extrem de scurt. Citește articolul
Noile reguli privind practicile înșelătoare ale comercianților includ, din 28 mai, referiri exprese la recenziile folosite de aceștia pentru a atrage noii clienți. În câteva cuvinte, comercianților li se va cere o delimitare clară a recenziilor provenite de la oameni care au cumpărat sau au folosit în mod efectiv un produs și restul, fiind interzise promovările pe spatele unor recenzii care, de fapt, nu pot fi dovedite. Citește articolul
Fie că vorbim de profesioniștii care vând în spațiile comerciale, fie la distanță, pentru obligațiile trasate de ordonanța privind drepturile consumatorilor se vor putea aplica amenzi și de trei sau patru ori mai mari decât cele actuale, printr-un act care se aplică din 28 mai. Citește articolul
Clauzele abuzive incluse în contracte şi alte nereguli comise de profesioniști în materia clauzelor abuzive vor fi sancţionate mult mai dur, potrivit unei ordonanțe care se va aplica din 28 mai 2022. Aceasta aduce mai multă protecție consumatorilor, iar asta înseamnă nu doar amenzi, ci și obligații suplimentare pentru profesioniștii care folosesc astfel de clauze. Tototdată, amenzile aplicate în baza Legii 193 nu vor mai putea fi plătite la jumătate în termenul de 15 zile. Citește articolul
România trebuie să implementeze o directivă europeană ce va introduce sancțiuni de până la 4% din cifra de afaceri pentru anumite încălcări ale legislației consumatorului și să aplice legislația aferentă până în 2022. Aceste amenzi se vor aplica, obligatoriu, doar pentru acele încălcări ale dreptului consumatorului care afectează cel puțin trei state membre ale Uniunii Europene (UE), deci vorbim de încălcări pe scară largă de tipul celor făcute de bănci (de pildă, folosirea de clauze abuzive în contracte de credit) sau de companii auto (de exemplu, manipularea motoarelor pentru a arăta, în timpul testărilor, că emit mai puține emisii decât emit ele în realitate). Citește articolul
Comercianții care vor limita sau chiar bloca accesul persoanelor din străinătate la informațiile online privind produsele sau serviciile oferite vor fi sancționați cu amenzi ce pot ajunge până la 50.000 de lei, potrivit unor norme care se aplică de mâine. De asemenea, aceștia vor putea primi amenzi și pentru discriminări bazate pe naționalitate sau locul de domiciliu atunci când vine vorba de produsele și serviciile oferite sau metodele de plată. Citește articolul
O plachetă specială care avertizează consumatorii că suprafața fructelor și legumelor a fost tratată cu pesticide și că, eventual, nu trebuie mâncată va trebui pusă la raft, lângă produse, de către toți cei care vând fructe și legume. Obligația e conținută de un proiect de ordin recent pus în dezbatere. Citește articolul
Comercianţii care folosesc practici comerciale incorecte şi care sunt sancţionaţi de autorităţi pentru acest lucru pot fi obligaţi să restituie clienţilor banii pe produse şi servicii, se arată într-un act normativ intrat în vigoare sâmbătă. În caz contrar, firmele riscă să primească o amendă de până la 50.000 de lei. Citește articolul