Formularele prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) află date despre evazioniștii din comerțul online produc deja efectele scontate, conform datelor furnizate recent redacției noastre. Astfel, în baza informațiilor din formularele D395 și F7000, care sunt depuse de intermediari, ANAF a identificat și notificat, în 2023 și 2024, mii de persoane care nu se conformaseră. Citește articolul
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune ca utilizarea termenului „ţărănesc” în denumirea, etichetarea sau promovarea produselor alimentare să nu mai poată fi considerată, în sine, o practică comercială înşelătoare. La fel, termenul nu ar trebui confundat cu cel de „tradiţional”, iar folosirea lui nu va necesita atestare oficială, atât timp cât sunt respectate regulile de etichetare. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a emis, în aprilie, un ordin care obligă comercianții să afișeze informația conform căreia vânzătorilor le este permis să legitimeze clienții care doresc să cumpere produse din tutun ori asociate acestora, în scopul verificării vârstei pe care o au. Măsura intră în vigoare pe 11 mai 2025. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) utilizează o fișă de control pentru verificarea conformității comercializării legumelor și fructelor, document ce poate fi considerat un ghid de bune practici pentru orice comerciant din acest domeniu. Respectarea cerințelor din acest document ajută atât la garantarea siguranței consumatorilor, cât și la evitarea sancțiunilor de către comercianți. Atenție, amenzile pe care le aplică ANPC au un caracter cumulativ, astfel încât suma totală pe care un comerciant poate ajunge să o plătească poate fi semnificativă. Citește articolul
Proiectul de ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) referitor la informarea consumatorilor privind adaosul comercial aplicat produselor a fost retras. Instituția susține că a decis să renunțe la această inițiativă după ce a primit reacții negative din partea mediului de afaceri, dar și pentru a evita ”posibilitatea scăderii competitivității României în raport cu alte state”. Citește articolul
Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) și securitatea cibernetică reprezintă două aspecte inseparabil legate în peisajul digital actual. GDPR impune operatorilor de date personale obligații stricte în ceea ce privește implementarea măsurilor tehnice și organizatorice adecvate pentru a asigura un nivel de securitate corespunzător riscului, inclusiv protecția împotriva accesului neautorizat sau ilegal și împotriva pierderii, distrugerii sau deteriorării accidentale. Neconformarea cu privire la aceste rigori poate atrage sancțiuni severe, după cum vei afla din cazurile prezentate mai jos. Citește articolul
În urmă cu doi ani, la începutul lunii iulie, Guvernul decidea să vină în ajutorul consumatorilor, impunând comercianților obligativitatea înlocuirii produselor neconforme, în 30 de zile de la achiziționare. O propunere legislativă înregistrată recent la Senat vine să completeze aceste prevederi, în condițiile în care amintita obligație nu este însoțită, în actuala legislație, de sancțiuni care să poată fi aplicate companiilor care nu se conformează acestei reglementări. Amenda maximă propusă este de 25.000 lei. Citește articolul
Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR) a devenit o componentă esențială a oricărei afaceri care operează în Uniunea Europeană sau care prelucrează datele cetățenilor UE. Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează nerespectarea acestui regulament, iar analiza unor spețe recente poate avea rolul unui ghid de bune practici în acest domeniu, pentru orice operator de date. Citește articolul
Proiectul de ordin prin care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) impune comercianților să afișeze adaosul comercial generează critici vehemente din partea organizațiilor de afaceri din România, care susțin că acesta contravine legislației naționale și celei europene, distorsionând concurența și încălcând drepturile antreprenorilor. Organizațiile asociative din domeniu avertizează că măsura ar putea afecta negativ investițiile și consumatorii, creând un climat investițional ostil, determinând discriminarea comercianților din România față de cei din afara țării. Citește articolul
Un calendar pentru uniformizarea trecerii la facturarea electronică la nivelul tuturor statelor UE și o obligație nouă privind plata TVA de către platformele online pentru anumite servicii sunt prinse în Directiva europeană supranumită „ViDA” („VAT in the Digital Age” - „TVA în era digitală”), oficializată recent. Citește articolul