Chiar dacă unele firme înregistrate în scopuri de TVA vor aplica sistemul plății defalcate a taxei de la 1 octombrie 2017, cele mai multe dintre acestea vor implementa sistemul din 2018, când acesta va deveni obligatoriu. În acest context, ne-am întrebat ce se va întâmpla cu facturile emise până la finalul anului în curs și care vor fi încasate începând cu ianuarie 2018. Citește articolul
Implementarea sistemului de plată defalcată a TVA-ului și posibilele efecte negative pe care această măsură le-ar avea asupra persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA reprezintă principala temă de discuție a mediului de afaceri din această perioadă. Cu trei luni înainte ca măsura să devină obligatorie, întreprinderile ar trebui să fie preocupate de adaptarea sistemelor informatice și rezolvarea dificultăților de lichidități, după cum reiese dintr-un studiu efectuat de PricewaterhouseCoopers (PwC) la solicitarea Comisiei Europene. De asemenea, companiile ar trebui să se preocupe de identificarea unor surse de finanțare a TVA-ului pe termen scurt, în contextul în care ANAF ar putea întârzia decontările. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției și plata primită în urma vânzării ulterioare se desfășoară prin numerar este a treia categorie de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA și ale cărei implicații le prezentăm astăzi pe larg. Sistemul de plată defalcată a TVA (cunoscut mai bine ca split TVA) presupune folosirea, de la 1 ianuarie 2018, a unui cont special numai pentru încasarea și plata taxei pe valoarea adăugată. În perioada octombrie - decembrie 2017, sistemul va fi opțional. Citește articolul
Firmele înregistrate în scopuri de TVA sunt cele obligate să aibă, odată cu aplicarea sistemului plății defalcate a TVA, cel puțin un cont special pentru TVA, separat de contul curent. Totuși, și companiile neplătitoare de TVA vor fi afectate de aplicarea noului mecanism, în condițiile în care vor fi nevoite să facă două plăți: una în contul curent al furnizorului, iar una în contul de TVA al acestuia. Iar lucrurile s-ar putea complica atunci când beneficiarul este din afara țării, de exemplu. Citește articolul
Aplicarea obligatorie a sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (denumită și split TVA) reprezintă principala preocupare a mediului de afaceri în această perioadă. Atât antreprenorii, cât și consultanții fiscali, contabilii și alți specialiști reclamă că implementarea acestui mecanism de plată va avea efecte negative asupra întreprinderilor mici și mijlocii, generând o pierdere a lichidității și o creștere a birocrației. Totuși, există soluții pentru evitarea (cel puțin parțială a) aplicării split TVA, iar în articolul de astăzi vă prezentăm cinci dintre acestea. Citește articolul
În contextul implementării sistemului plății defalcate a TVA, devenit popular printre profesioniști ca split TVA, ne-am întrebat ce va însemna, odată cu aplicarea mecanismului, pregătirea unui decont de TVA. Totodată, am vrut să vedem cum se va modifica, în mod concret, munca unui contabil sau a altei persoane care se ocupă de plăți și încasări în cadrul unei firme, motiv pentru care am stat de vorbă cu un specialist. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției se face prin virament bancar, iar plata primită în urma vânzării ulterioare se face prin numerar și/sau card bancar este o altă categorie de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA (a doua pe care o prezentăm). Pentru a veni în ajutorul companiilor, astăzi explicăm în detaliu cum se vor desfășura aceste operațiuni în lumina sistemului split TVA și ce complicații ar putea apărea. Citește articolul
În contextul în care implementarea sistemului plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată, cunoscut și ca split TVA, va presupune deschiderea unui cont dedicat TVA de către toate firmele înregistrate în scopuri de TVA, am stat de vorbă cu câțiva specialiaști pentru a afla dacă aceste detalii vor trebui să se regăsească și pe facturile emise odată cu aplicarea noului mecanism. Citește articolul
Aplicarea sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată, sau split TVA, va aduce contribuabililor înregistrați în scopuri de TVA cel puțin un cont dedicat încasării și plății acestei taxe. Astfel, imediat după deschiderea conturilor de TVA, fie la Trezorerie, fie la Trezorerie și la bancă, sunt posibile câteva scenarii, așa cum vom arăta mai jos. Citește articolul
Introducerea sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată, cunoscut și ca split TVA, va implica muncă suplimentară pentru implementarea tehnică, sunt de părere specialiștii. Astfel, lucrurile se vor complica semnificativ pentru firmele ce aplică mai multe cote de TVA sau pentru cele care lucrează mai ales cu numerar, de exemplu. Totodată, aplicarea split TVA va crește nevoia de investiții în afaceri. Citește articolul