Ralierea României la tendințele și standardele europene referitoare la reducerea poluării, în general, și la reciclare, în special, se manifestă, până la apariția unor rezultate raportate la scopul principal, prin creșterea presiunii puse, atât fiscal, cât și birocratic, pe o categorie importantă de agenți economici: producătorii și importatorii. Citește articolul
Plafonarea adaosului comercial la mai multe produse agricole și alimentare, precum laptele, făina, zahărul, ouăle sau fructele, a fost prelungită până la 31 decembrie 2024, conform unei legi oficializate joi. Măsura fusese gândită inițial pentru numai trei luni, însă autoritățile au prelungit-o de trei ori până acum. Citește articolul
Modificări recente la legislația privind diminuarea risipei alimentare a transformat măsurile facultative de reducere a risipei în obligatorii pentru operatorii economici din sectorul alimentar. Legea nr. 217/2016 impune implementarea unui set minim de măsuri pentru reducerea risipei, indiferent de dimensiunea companiei, dar mai stabilește și obligații referitoare la informarea și responsabilizarea personalului, educarea consumatorilor cu privire la consumul responsabil, oferirea opțiunii de a lua mâncarea rămasă la pachet în sectorul ospitalității și elaborarea și raportarea anuală a planurilor de diminuare a risipei alimentare. Citește articolul
O propunere înregistrată la Parlament toamna trecută prevede că centrele comerciale, parcurile comerciale, hiper și supermagazinele trebuie să aibă centre de prim ajutor dotate cu truse de prim ajutor și defibrilatoare și personal pregătit să ofere primul ajutor. Propunerea a fost adoptată la prima Cameră luni și merge acum pentru discuții la Camerea Deputaților, care are votul decisiv, inițiatorii susținând că modificarea legislației în acest sens e necesară pentru a asigura asistență medicală de urgență în situații critice care pot apărea în spațiile comerciale frecventate de un număr mare de oameni. Cu toate acestea, operatorii economici, din calitatea lor de angajatori, sunt obligați de lege să ia măsuri pentru acordarea primului ajutor, având cel puțin un lucrător care să fi fost instruit în acest sens. Citește articolul
Căderea primei zăpezi mai consistente a determinat atât îngreunarea traficului rutier, cât și al celui pietonal. Dacă degajarea străzilor intră în sarcina autorităților, curățarea trotuarelor nu cade exclusiv în seama lor, legislația obligând persoanele fizice și pe cele juridice să participe la această activitate. Cetățenii care nu își curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau imobilelor pe care le au în folosință riscă amenzi, valoarea acestora fiind stabilită de autoritățile locale. Citește articolul
Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, ușor accesibil consumatorilor, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității. Comercianții au la dispoziție până pe 25 ianuarie să se achite de noua obligație, riscând apoi „să fie delistați de pe pagina de vânzări”. Citește articolul
RetuRO, entitatea responsabilă pentru administrarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, a lansat a doua etapă de înregistrare pentru comercianții care comercializează băuturi ambalate. Această etapă este esențială pentru actualizarea informațiilor despre punctele de vânzare ale comercianților și adăugarea de noi locații în sistem. Citește articolul
Începând cu data de 3 noiembrie 2023, comercianții care vând băuturi în ambalaje nereutilizabile între 0,1 litri și 3 litri pot semna un contract pe platforma SGR administrată de RetuRO. Semnarea contractului este obligatorie pentru comercianții înregistrați și se face pe contul de utilizator. Până acum, peste 60.000 de comercianți s-au înregistrat în sistem, iar restul sunt încurajați să se înregistreze cât mai curând posibil. Citește articolul
Începând cu data de 30 noiembrie 2023, toți comercianții din România sunt obligați să implementeze Sistemul de garanție-returnare (SGR). Acest sistem se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar. O obligație care le revine este aceea de a informa consumatorii cu privire la procedura de returnare a ambalajelor reciclabile și la metodere de returnare a garanției aferente. Citește articolul
Înregistrată în aprilie în Parlament, a trecut azi de votul senatorilor o nouă propunere legislativă ce vizează comercianții, dar și producătorii din România. De data aceasta, inițiatorii vor să ajute consumatorul român să se orienteze mai repede către produsele care sunt făcute din materii prime provenite exclusiv din România, obligând comercianții, inclusiv din mediul online, să indice printr-un mic drapel lângă produs dacă e făcut cu astfel de materii prime, altfel riscând amenzi ce pot ajunge până la 100.000 de lei pentru marii comercianți. Citește articolul