Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, ușor accesibil consumatorilor, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității. Comercianții au la dispoziție până pe 25 ianuarie să se achite de noua obligație, riscând apoi „să fie delistați de pe pagina de vânzări”. Citește articolul
RetuRO, entitatea responsabilă pentru administrarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, a lansat a doua etapă de înregistrare pentru comercianții care comercializează băuturi ambalate. Această etapă este esențială pentru actualizarea informațiilor despre punctele de vânzare ale comercianților și adăugarea de noi locații în sistem. Citește articolul
Începând cu data de 3 noiembrie 2023, comercianții care vând băuturi în ambalaje nereutilizabile între 0,1 litri și 3 litri pot semna un contract pe platforma SGR administrată de RetuRO. Semnarea contractului este obligatorie pentru comercianții înregistrați și se face pe contul de utilizator. Până acum, peste 60.000 de comercianți s-au înregistrat în sistem, iar restul sunt încurajați să se înregistreze cât mai curând posibil. Citește articolul
Începând cu data de 30 noiembrie 2023, toți comercianții din România sunt obligați să implementeze Sistemul de garanție-returnare (SGR). Acest sistem se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar. O obligație care le revine este aceea de a informa consumatorii cu privire la procedura de returnare a ambalajelor reciclabile și la metodere de returnare a garanției aferente. Citește articolul
Înregistrată în aprilie în Parlament, a trecut azi de votul senatorilor o nouă propunere legislativă ce vizează comercianții, dar și producătorii din România. De data aceasta, inițiatorii vor să ajute consumatorul român să se orienteze mai repede către produsele care sunt făcute din materii prime provenite exclusiv din România, obligând comercianții, inclusiv din mediul online, să indice printr-un mic drapel lângă produs dacă e făcut cu astfel de materii prime, altfel riscând amenzi ce pot ajunge până la 100.000 de lei pentru marii comercianți. Citește articolul
Începând cu 30 iulie, OUG 67/2023 impune plafonarea adaosurilor comerciale pentru unele produse alimentare de bază. Adaosul producătorilor nu poate depăși 20%, iar distribuitorii pot avea maximum 5%, cumulat. Calculul adaosului și respectarea regulilor sunt complicate, iar distribuitorii riscă amenzi uriașe, dar și încălcarea legii concurenței. Citește articolul
Începând cu data de 30 iulie, firmele implicate în producerea, procesarea și vânzarea produselor alimentare ale căror adaosuri comerciale sunt limitate prin OUG 67/2023 vor fi nevoite să se supună rigorilor acestui act normativ. În caz contrar, ele pot primi amenzi de până la două milioane de lei. Totuși, conformarea trebuie făcută cu atenție, companiile riscând, de-a lungul acestui proces, să "alunece" sub incidența legislației de concurență, care interzice comunicarea de date comerciale între companii și obligă la stabilirea prețurilor strict pe baza cererii și ofertei. Pentru încălcările din domeniul concurenței, amenzile pot ajunge până la 2,5 milioane de lei sau 10% din cifra de afaceri. Citește articolul
În ce măsură ordonanța privind limitarea adaosurilor comerciale la unele produse agro-alimentare va avea efectul închipuit de Executiv rămâne de văzut - mai sunt câteva săptămâni până când aceasta începe să producă efecte. Ce este cert însă deja e că ordonanța îi va obliga pe operatorii economici vizați, destui la număr, să se mai acopere cu niște hârtii. Citește articolul
Prestatorii de servicii ar putea fi obligați să preia apelurile clienților în cel mult cinci minute de la inițierea acestora, riscând altfel amenzi de la 50.000 la 100.000 lei, potrivit unei propuneri legislative ce a primit azi votul favorabil al senatorilor. Citește articolul
A trecut deja puțin peste o lună de când e în vigoare noua obligație a restaurantelor, fast-food-urilor, berăriilor, ceainăriilor, organizatorilor de evenimente ce servesc mâncare sau unităților de catering să informeze consumatorii cu privire la ce conțin preparatele pe care le servesc. Pentru ca operatorii economici vizați să aplice cât mai corect noile norme, avem acum și un ghid orientativ. Printre altele, ghidul arată, de exemplu, că informațiile detaliate trebuie să se regăsească inclusiv pe panourile unităților de tip „drive-thru” sau cele afișate de fast-food-urile ce servesc mâncare la pachet. Citește articolul