La începutul lunii trecute a fost publicat în Monitorul Oficial noul Cod al Audiovizualului, adoptat de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), care abrogă vechiul cod din 2011. Printre principalele modificări aduse se numără extinderea reglementărilor privind publicitatea la medicamente și asupra tratamentelor medicale, produselor homeopate, dispozitivelor medicale și suplimentelor alimentare. De asemenea, se interzice promovarea farmaciilor în contextul în care acestea sunt asociate cu oferte sau promoții pentru produsele menționate. Citește articolul
Pentru a contracara valurile tot mai dese de dezinformare, un grup de parlamentari propune, printr-un proiect legislativ înregistrat recent la Senat, modificarea legislației audiovizualului, astfel încât radiourile și televiziunile să desfășoare campanii prin care să informeze cetățenii în legătură cu pericolul dezinformării și importanța verificării informațiilor din surse sigure și multiple. Citește articolul
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) este mai degrabă cunoscut ca autoritatea care sancționează (cu amenzi consistente) diversele derapaje verbale sau de poziție din emisiunile televizate. Mai puțin cunoscută, însă, este extinderea competențelor instituției în domeniul digital. Mai nou, CNA poate elimina conținutul audiovizual dăunător de pe internet, la sesizarea oricărei persoane. Cetățenii pot raporta materiale care conțin imagini în mișcare sau audio, ce prezintă pericol pentru minori, instigă la ură sau violență, dezinformează sau încalcă alte norme legale. Citește articolul
Modificările recente din legislația audiovizualului vizează două direcții principale: implementarea sancțiunilor internaționale și promovarea comunicărilor educative. Decizia Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) 185/2025 definește "restricțiile privind audiovizualul" și impune radiodifuzorilor și distribuitorilor obligația de a respecta sancțiunile internaționale, sub amenințarea unor amenzi între 10.000 și 100.000 lei. În paralel, Legea 27/2025 introduce conceptul de comunicări audiovizuale educative privind consecințele consumului de droguri și traficului de persoane, stabilind difuzarea lunară a acestora pe posturile cu audiență în rândul publicului de 10 - 50 ani, cu finanțare din fondul de rezervă al Guvernului. Citește articolul