La începutul lunii trecute a fost adoptată Decizia nr. 573/2025 (Noul Cod al Audiovizualului), care, printre altele, extinderea reglementărilor privind publicitatea la medicamente și asupra altor categorii de produse - tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare.
Practic, noul cadru normativ uniformizează regimul de promovare, impunând aceleași restricții pentru toate aceste tipuri de produse (de exemplu, ca în cazul publicității la medicamente, este interzisă difuzarea de publicitate și teleshopping pentru tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale şi suplimente alimentare dacă prezentările conţin recomandări ori avize ale asociaţiilor medicale).
Totuși, o noutate importantă introdusă prin Noul Cod este interzicerea promovării farmaciilor atunci când acestea sunt asociate cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare. Concret:
„Sunt interzise difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente, precum şi promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoţii la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare”.
În plus, a fost introdusă o nouă excepție de la interdicția privind difuzarea publicității pentru medicamente, acum și tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare în cadrul emisiunilor adresate minorilor, precum și în pauzele publicitare care le preced sau le urmează.
Conform Deciziei, singura excepție permisă vizează publicitatea pentru dispozitivele medicale destinate prevenirii bolilor cu transmitere sexuală și controlului concepției, cu condiția ca acestea să fie reglementate prin legislația specifică în vigoare.
Ce nu ar trebui să conțină publicitatea la tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare
Deși poate părea repetitiv, este important de reamintit că publicitatea la medicamente, iar în prezent și la tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare, nu trebuie să includă nicio mențiune care:
- să dea impresia că o consultaţie medicală sau o intervenţie chirurgicală nu este necesară, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic ori de tratament la distanţă;
- să sugereze că efectul tratamentului cu medicamentele, tratamentele medicale, produsele homeopate, dispozitivele medicale şi suplimentele alimentare respective este garantat, nu este însoţit de reacţii adverse sau că efectul este mai bun ori echivalent cu cel al altui tratament sau al altor medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale şi suplimente alimentare;
- să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi îmbunătăţită prin utilizarea medicamentelor, tratamentelor medicale, produselor homeopate, dispozitivelor medicale şi a suplimentelor alimentare respective;
- să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi afectată dacă nu se utilizează medicamentul, tratamentul medical, produsul homeopat, dispozitivul medical şi suplimentul alimentar respectiv; această interdicţie nu se aplică campaniilor de vaccinare efectuate de industria farmaceutică şi aprobate de Ministerul Sănătăţii;
- să se adreseze exclusiv sau în special minorilor;
- să sugereze că medicamentele, tratamentele medicale, produsele homeopate, dispozitivele medicale şi suplimentele alimentare sunt un aliment, produs cosmetic sau alt produs de consum;
- să sugereze că siguranţa sau eficacitatea medicamentului, tratamentului medical, produsului homeopat, dispozitivului medical şi a suplimentului alimentar este datorată faptului că acesta este natural;
- să poată, printr-o descriere sau reprezentare detaliată a unui caz, să ducă la o autodiagnosticare eronată;
- să ofere, în termeni inadecvaţi, alarmanţi sau înşelători, asigurări privind vindecarea;
- să folosească, în termeni inadecvaţi, alarmanţi sau înşelători, reprezentări vizuale ale schimbărilor în organismul uman cauzate de boli sau leziuni ori de acţiuni ale medicamentelor, tratamentelor medicale, produselor homeopate, dispozitivelor medicale şi ale suplimentelor alimentare asupra organismului uman sau a unei părţi a acestuia.
Comentarii articol (0)