Pentru a facilita interacțiunea cetățenilor români ce au domiciliul în străinătate cu autoritățile publice, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor, ca în pașapoartele acestora să apară și adresa din țara de domiciliu, nu doar numele țării. Acum, pentru că pașapoartele pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate (CRDS) sunt considerate documente de călătorie, nu și acte de identitate, aceștia sunt nevoiți să prezinte, atunci când interacționează cu instituțiile, două documente: pașaportul CRDS și o carte de identitate provizorie. Citește articolul
Organizarea a nu mai puțin de 144 de de consulate itinerante (mobile) în 25 de state apare în calendarul anual publicat chiar azi de către Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Acestea vor ajuta românii din străinătate care sunt stabiliți la distanță mare față de un oficiu consular permanent să aibă mai ușor acces la acte notariale, documente de călătorie și de stare civilă sau alte acte din România. Citește articolul
Proiectul de lege care stabilește că, pe lângă străinii ce stau în România de multă vreme sau sunt căsătoriți cu cetățeni români de mai mulți ani, vor putea obține cetățenia română și străinii cu soț/ soție din țara noastră ce locuiesc în afara granițelor acesteia a primit, la finalul lunii noiembrie, undă verde de la Parlament, dar președintele țării a trimis joi Curții Constituționale a României (CCR) o sesizare de neconstituționalitate în legătură cu acesta. Citește articolul
Tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani ar putea scăpa de obligația de a fi însoțiți de un adult atunci când călătoresc peste granițe, dacă un proiect înregistrat în această săptămână pentru dezbatere la Senat va ajunge să se aplice. Totuși, ei nu vor putea ieși din țară fără acordul părinţilor ori al reprezentanţilor legali. Citește articolul
Proiectul de lege prin care mai mulți parlamentari voiau ca serviciile publice oferite românilor din străinătate să fie îmbunătățite, prin introducerea unor măsuri de digitalizare și reducere a birocrației, a fost retras de inițiatori, ceea ce înseamnă că măsurile conținute nu se vor aplica. Mai exact, printre altele, de anul viitor, cererile de obținere a certificatului de cazier judiciar ar fi trebuit să poată fi depuse de românii de peste hotare și prin mijloace electronice, direct la secțiile de poliție din țară, nu doar la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, ca acum. Citește articolul
Formular de localizare a pasagerului, sau, pe scurt, formularul PLF, trebuie completat, începând din decembrie 2021, de către toate persoanele care intră în țară. Documentul se poate completa, mai nou, în cel mult patru zile, amenzile pentru neîndeplinirea acestei obligații fiind cuprinse între 500 și 3.000 de lei. Citește articolul
Amenzile primite în legătură cu documentul obligatoriu la trecerea graniței, respectiv formularul de localizare a pasagerului (PLF), sunt cuprinse, mai nou, între 500 și 3.000 de lei și intră în categoria sancțiunilor contravenționale. Astfel, ele pot fi plătite la jumătate din minimul amenzii stabilite de lege, dar și contestate în termen de cel mult 15 zile. În plus, ca o excepție de la regulă, în cazul unei amenzi primite pentru necompletarea formularului PLF, contestarea ei se face în județul în care are sediul direcția de sănătate publică care a emis procesul-verbal, de cele mai multe ori, acesta fiind cel în care are domiciliul persoana sancționată. Citește articolul
Din 20 decembrie, cei ce vor să intre în anumite țări europene, în prezent, în număr de 18, potrivit autorităților, trebuie să completeze un document numit formular de localizare a pasagerului (PLF). Documentul permite identificarea rapidă a persoanelor infectate cu COVID-19 ori a celor ce au intrat în contact cu acestea și luarea măsurilor necesare, inclusiv plasarea lor în carantină. În acest context, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută spre sfârșitul lui 2021, folosirea unui astfel de document și în țara noastră. Cei ce nu completează documentul ce, în țara noastră, se numește formular digital de intrare în România riscă amenzi de 3.000 de lei. Formularul PLF se poate completa și după intrarea în țară, respectiv timp de 24 de ore de la trecerea graniței. Citește articolul
Cei vaccinați împotriva COVID-19 în țară au posibilitatea de a obține certificatul verde relativ simplu, fie în versiunea electronică, prin intermediul unei aplicații informatice, fie în format tipărit, de la direcția teritorială de sănătate publică, de la primărie sau de la serviciul de evidență a persoanelor. În schimb, românii care s-au vaccinat doar parțial aici, una dintre doze fiind administrată în țările Uniunii Europene (UE) sau în Regatul Unit al Marii Britanii, trebuie să parcurgă o procedură specială pentru a putea primi certificatul verde de la autoritățile române. Citește articolul
Cetățenii români din străinătate cu venituri mici, care au nevoie de un pașaport pentru a se angaja, ar putea fi scutiți de plata taxei consulare pentru eliberarea documentului, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. În plus, taxa consulară pentru eliberarea unui pașaport simplu, în valoare de aproape 60 de euro, va putea fi plătită în străinătate și online, nu doar în numerar sau cu cardul la consulat, ca acum. Citește articolul