Ce prevede legislaþia europeanã care va fi transpusã prin aceastã 
    lege? 
      Regulamentul Parlamentului European ºi Consiliului (CE) nr. 
    178/2002 din 28 ianuarie 2002, care este transpus în proiectul de Lege Cadru, 
    reprezintã baza pentru asigurarea unui nivel ridicat de protecþie a 
    sãnãtãþii umane ºi a intereselor consumatorilor în legãturã cu alimentele.
    
    
    
  Ce este un aliment ? 
      În definiþia acquis-ului comunitar (Regulamentul Parlamentului 
    European ºi Consiliului (CE) nr. 178/2002), „aliment” (sau „produs alimentar”) 
    reprezintã orice produs sau substanþã, indiferent dacã este prelucratã, 
    parþial prelucratã sau neprelucratã, destinatã sau prevãzutã în mod 
    rezonabil a fi ingeratã de oameni. „Alimentele” includ bãuturile, guma de 
    mestecat ºi orice substanþã, inclusiv apa, încorporatã în mod intenþionat în 
    alimente în timpul producerii, preparãrii sau tratãrii lor. „Alimentele” nu 
    includ: hrana animalelor; animalele vii, în afara cazurilor în care ele sunt 
    pregãtite pentru introducerea pe piaþã pentru consumul uman; plantele, 
    înainte de a fi recoltate; produsele medicinale, în sensul specificat în 
    Directivele Consiliului 65/65/CEE ºi 92/73/CEE ; cosmeticele, în sensul 
    Directivei Consiliului 76/768/CEE ; tutunul ºi produsele din tutun, în 
    sensul Directivei Consiliului 89/622/CEE ; narcoticele sau substanþele 
    psihotrope, în sensul Convenþiei Unice a Naþiunilor Unite privind 
    Narcoticele, 1961 ºi al Convenþiei Naþiunilor Unite privind Substanþele 
    Psihotrope, 1971; reziduurile ºi substanþele contaminante. 
    
  Legislaþia europeanã în domeniul alimentar acoperã orice etapã de 
    producþie, prelucrare ºi distribuþie a alimentelor ºi a hranei pentru 
    animale produsã sau folositã pentru hrana animalelor producãtoare de 
    alimente. 
    
    
  Siguranþa alimentelor – prevederile legislaþiei europene, 
    transpuse în proiectul de lege 
  Conform legislaþiei europene, alimentele nu sunt comercializate dacã 
    nu prezintã siguranþã. Se considerã cã alimentele nu prezintã siguranþã dacã 
    acestea: 
    a. sunt dãunãtoare sãnãtãþii; 
    b. nu sunt adecvate consumului uman. 
    
    
  Atunci când se determinã dacã un aliment prezintã sau nu siguranþã, 
    trebuie sã se aibã în vedere: 
    (a) condiþiile normale de folosire a alimentului de cãtre consumator ºi 
    fiecare etapã de producþie, prelucrare ºi distribuþie; 
    (b) informaþiile furnizate consumatorului, inclusiv informaþiile de pe 
    etichetã sau la alte informaþii general disponibile pentru consumator în 
    privinþa evitãrii unor anumite efecte negative asupra sãnãtãþii ale unui 
    anumit aliment sau ale unei anumite categorii de alimente. 
    
    
  Atunci când se determinã dacã un aliment dãuneazã sãnãtãþii, 
    trebuie sã se aibã în vedere: 
    (a) nu numai efectele probabile imediate ºi /sau pe termen scurt sau 
    lung ale acelui aliment asupra sãnãtãþii unei persoane care îl consumã, dar 
    ºi asupra generaþiilor urmãtoare; 
    (b) efectele toxice cumulative probabile; 
    (c) sensibilitatea deosebitã, din punctul de vedere al sãnãtãþii, a unei 
    categorii specifice de consumatori, atunci când alimentul este destinat 
    acelei categorii de consumatori. 
    
  În cazurile în care un aliment care nu prezintã siguranþã face parte 
    dintr-un transport, dintr-un lot sau dintr-o partidã de mãrfuri alimentare 
    din aceeaºi clasã sau având aceeaºi descriere, se presupune cã toate 
    alimentele din respectivul transport, lot sau partidã nu prezintã nici ele 
    siguranþã, în afara cazurilor în care, în urma unei evaluãri detaliate, nu 
    existã nici o dovadã cã restul transportului, lotului sau partidei nu 
    prezintã siguranþã. 
    
    
  Hrana pentru animale 
  În ceea ce priveºte hrana pentru animale, acquis-ul comunitar prevede cã 
    aceasta prezintã riscuri pentru utilizarea cãreia îi este destinatã, dacã:
    
    - are un efect negativ asupra sãnãtãþii oamenilor sau animalelor; 
    - determinã un risc pentru consumul uman al alimentelor derivate din animale 
    producãtoare de alimente. 
    
    
  Retragerea de pe piaþã ºi controlul 
  Regulamentul 178/2002 aratã cã, dacã un agent cu activitate în domeniul 
    alimentar considerã sau are motive sã creadã cã un aliment pe care l-a 
    importat, produs, prelucrat, fabricat sau distribuit nu satisface cerinþele 
    de siguranþã alimentarã, el iniþiazã imediat proceduri pentru retragerea 
    alimentului respectiv de pe piaþã, dacã alimentul a ieºit de sub controlul 
    imediat al respectivului agent iniþial, ºi informeazã despre aceasta 
    autoritãþile competente. În cazul în care produsul ar putea sã fi ajuns la 
    consumator, operatorul informeazã în mod eficient ºi precis consumatorii în 
    legãturã cu motivul retragerii acestuia ºi, dacã este necesar, retrage de la 
    consumatori produsele care le-au fost deja furnizate, atunci când alte 
    mãsuri nu sunt suficiente pentru realizarea unui nivel ridicat de protecþie 
    a sãnãtãþii. Aceleaºi prevederi se aplicã ºi în ceea ce priveºte hrana 
    pentru animale, caz în care aceasta este distrusã. 
    
  Agenþii cu activitate în domeniul alimentelor ºi hranei pentru animale 
    iau mãsuri, în toate etapele producerii, prelucrãrii ºi distribuþiei din 
    unitatea aflatã sub controlul lor, astfel încât alimentele sau hrana pentru 
    animale sã satisfacã cerinþele legislaþiei referitoare la alimente care sunt 
    relevante pentru activitãþile lor ºi verificã îndeplinirea acestor cerinþe. 
    De asemenea, aceºtia trebuie sã fie capabili sã indice exact traseul 
    produsului respectiv (persoana sau unitãþile care le-au furnizat produsul 
    respectiv) ºi sã punã aceste informaþii la dispoziþia autoritãþii competente, 
    la cererea acesteia. 
    
    
  Instituþii de aplicare a legii în Uniunea Europeanã ºi în România
    
    Statul membru aplicã legislaþia referitoare la alimente, monitorizeazã ºi 
    verificã îndeplinirea cerinþelor relevante ale legislaþiei referitoare la 
    alimente de cãtre agenþii cu activitate în domeniul alimentelor ºi hranei 
    pentru animale în toate etapele producerii, prelucrãrii ºi distribuþiei, 
    prevede acquis-ul comunitar. 
    
    
  În România, instituþiile responsabile pentru aplicarea legii 
    sunt Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor ºi Mediului, Ministerului 
    Sãnãtãþii ºi Familiei, Autoritatea Naþionalã de Protecþie a Consumatorului 
    ºi instituþiile lor descentralizate. 
    
  Conform Regulamentului Parlamentului European ºi Consiliului (CE) nr. 
    178/2002, instituþia care gestioneazã în Uniunea Europeanã politica 
    referitoare la siguranþa alimentelor este Autoritatea Europeanã pentru 
    Siguranþa Alimentarã. O instituþie cu aceleaºi atribuþii a fost înfiinþatã 
    ºi în România, printr-o decizie luatã în ºedinþa de guvern din 28 august 
    2003. Noua instituþie se numeºte Agenþia Românã pentru Siguranþa Alimentelor, 
    iar decizia de înfiinþare a acesteia reprezintã un angajament al României în 
    negocierile cu Uniunea Europeanã pentru capitolul Libera circulaþie a 
    mãrfurilor. 
                
            
                
      
 
      
                  
      
     
                  
Comentarii articol (3)