Managerii romani considera ca influenta crizei economice este mai accentuata in prezent decat in cursul anului 2009, in timp ce, pe fondul reducerii costurilor, firmele intampina probleme legate de motivarea angajatilor si eficienta scazuta a muncii prestate de acestia, se arata in studiul "Provocari manageriale si evolutia organizatiilor in 2010", realizat de Danis Consulting.
„Dupa ce am analizat piata organizationala inainte, in mijlocul si (speram) spre sfarsitul crizei, vedem tot mai mult nevoia unui nou tip de management, mult mai responsabil spre comunitatile in care se fac afacerile, dar si spre nevoile subordonatilor. Dezvoltarea angajatilor trebuie sa fie o prioritate care sa depasasca constatarile privind calitatea si eficienta scazuta a muncii subalternilor. Si asta cu atat mai mult cu cat sperantele angajatilor se indreapta spre gandirea strategica, pe termen lung, a liderului post-criza”, se arata in studiu.
Conform studiului, peste jumatate dintre directorii si administratorii chestionati considera ca influenta crizei economice asupra firmei in care lucreaza este mai accentuata in prezent decat in cursul anului 2009. In aceste conditii, principala masura aplicata de firmele romanesti chestionate a fost reducerea costurilor.
Cu toate acestea, intre 52-84% dintre managerii intervievati considera ca firmele reactioneaza bine la schimbare, desi, Romania este pe ultimele locuri din Europa la indicatorul capacitate de schimbare.
Firmele mici au cei mai nemotivati angajati
Daca principalii factori de motivare a angajatilor sunt importanta muncii pe care o realizeaza (90%), atingerea tintelor individuale (86%) si oportunitatile de dezvoltare oferite de companie (86%), relatia cu seful sau colegii este considerata de catre angajati factorul cel mai demotivant.
Pe de alta parte, in privinta gradului de motivare a angajatilor, cele mai scazute valori se inregistreaza in firmele cu peste 1000 de angajati si in cele mici, care au intre 1 si 9 angajati, spre deosebire de anul trecut, cand firmele mici au raportat un nivel ridicat de motivatie in randul angajatilor.
Totodata, studiul arata ca, investigand viata curenta a firmelor, cel mai ridicat grad de motivare este mentionat de respondentii din firmele care au intre 251 si 500 de angajati.
Managerii se confrunta cu eficienta scazuta a muncii
Intrebati care au fost problemele de personal cu care s-au confruntat in ultimul an, cei mai multi dintre respondenti au mentionat eficienta scazuta (51%) si calitatea scazuta a muncii (21%).
De asemenea, principalele obstacole intampinate de manageri in sustinerea si dezvoltarea firmei in care lucreaza sunt lipsa abilitatii de gandire si planificare strategica si lipsa sprijinului din partea departamentului de resurse umane.
Comunicarea si gandirea strategica – esentiale pentru dezvoltarea firmei
Intrebati ce abilitati sau competente manageriale ar trebui sa isi dezvolte managerii de la diferite nivele ierarhice ale organizatiei pentru a sustine dezvoltarea afacerii, raspunsurile se concentreaza pe comunicare, gandire strategica si stabilire de obiective.
Totodata, managerii considera ca pentru a sustine dezvoltarea afacerii, subordonatii lor ar trebui sa isi dezvolte in primul rand abilitatea de a comunica eficient, urmata de munca in echipa si managementul timpului.
Reducerea bugetelor de dezvoltare-instruire nu afecteaza moralul angajatilor
In plus, 59% dintre manageri considera ca reducerea bugetelor de dezvoltare-instruire nu afecteaza moralul angajatilor, iar 45% dintre acestia nu cred ca reducerea bugetelor de dezvoltare ar afecta firma pe termen lung.
Despre studiu
Studiul anual "Provocari manageriale si evolutia organizatiilor“, editia 2010 este o cercetare ce urmareste viata organizatiilor din Romania si este realizat de firma de cercetare Danis Consulting, atestata de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Celor 48 de intrebari din chestionarul electronic le-au raspuns 218 persoane dintre care 45% sunt Directori Generali sau administratori iar inca cca. 45% sunt tot manageri.
Comentarii articol (0)