ACCES GRATUIT
Cazier fiscal
Prezentare cazier fiscal
Avocatnet.ro
05 martie
2003
Potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 75/2001, privitoare la cazierul fiscal, in
Romania a fost introdusa evidenta
electronica a contribuabililor - persoane fizice si juridice, asociati,
actionari si reprezentanti legali ai persoanelor juridice - care au savarsit
fapte sanctionate de legislatia financiar-fiscala si vamala. Pentru
explicarea cat mai buna a acestui concept, Ministerul Finantelor a emis o
declaratie oficiala care cuprinde explicarea catorva elemente esentiale
pentru intelegerea actuala a functionarii sistemului de evidenta a
contribuabililor prin intermediul cazierului fiscal. Pentru mai multe
amanunte, acum sau pe viitor, cu privire la legislatia in materie si cu
privire la noutatile pe care le implica sistemul cazierului fiscal, va
asteptam sa vizitati regulat
www.Avocatnet.ro si, pentru opinia oficiala asupra acestei materii,
www.mfin.ro.
Articolul continuă mai jos
1.
Ce este cazierul fiscal
Cazierul fiscal reprezinta o evidenta electronica a contribuabililor -
persoane fizice si juridice, asociati, actionari si reprezentanti legali ai
persoanelor juridice - care au savarsit fapte sanctionate de legislatia
financiar-fiscala si vamala, fiind in fapt un mijloc de evidenta si
urmarire a disciplinei financiare a contribuabililor.
Cazierul fiscal este gestionat de MFP pe doua niveluri, respectiv nivelul
central in cadrul Directiei generale a tehnologiei informatiei, unde s-a
organizat cazierul fiscal national si nivelul teritorial, in cadrul fiecarei
directii generale a finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti,
in care se tine evidenta contribuabililor care isi au domiciliul/sediul in
judetul respectiv.
2.
Ce fapte se inscriu in certificatul de cazier fiscal
In cazierul fiscal se inscriu faptele sanctionate de legile financiare,
vamale sau care privesc disciplina financiara, inclusiv cele care privesc
stabilirea si gestionarea impozitelor si taxelor. In certificatul de
cazier fiscal se inscriu numai faptele constatate prin acte administrative
asupra carora nu s-au exercitat in termenul legal caile de atac sau cele
asupra carora s-au pronuntat hotarari judecatoresti definitive/irevocabile.
Faptele care se califica pentru inscrierea in cazierul fiscal al
contribuabilului sunt impartite in doua categorii, infractiuni si
contraventii. In acest moment, au fost luate in considerare un numar de
34 de infractiuni si 14 contraventii, aprobate prin HG 31/2003.
Aceasta lista urmeaza a fi actualizata in masura modificarii legislatiei
specifice precum si in cazul in care, urmare analizei modului de functionare
al cazierului fiscal si al evolutiei comportamentului contribuabililor, se
considera necesara includerea sau eliminarea anumitor fapte.
3.
Care este procedura de solicitare si eliberare a acestuia
Contribuabilul care doreste eliberarea unui certificat de cazier fiscal
trebuie sa completeze o cerere scrisa si sa o depuna la Directia
generala a finantelor publice in a carui raza teritoriala isi are domiciliul
sau sediul. Aceasta cerere trebuie sa fie insotita de dovada platii
taxei extrajudiciare de timbru in valoare de 2.000 lei.
In mod obligatoriu, persoana care depune cererea trebuie sa prezinte actul
de identitate si/sau imputernicirea, dupa caz, iar in cazul persoanelor
juridice si actul care atesta numirea reprezentantului lor legal.
La momentul depunerii cererii, contribuabilul va fi instiintat de organul
fiscal cu privire la data la care urmeaza sa ii fie eliberat certificatul.
Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face numai personal
contribuabilului, respectiv reprezentantului acestuia, sub semnatura, cu
conditia prezentarii actului de identitate si a imputernicirii, dupa caz.
4.
Cine poate solicita eliberarea certificatului de cazier fiscal
Certificatul de cazier fiscal se elibereaza numai la cererea scrisa a
contribuabilului sau a reprezentantului acestuia, dupa cum urmeaza:
a) pentru contribuabilii persoane fizice, cererea de eliberare a
certificatului de cazier fiscal se depune personal sau prin reprezentant
pe baza de procura.
b) pentru contribuabilii persoane juridice, cererea se depune de
catre reprezentantul legal
c) pentru contribuabilii asociatii fara personalitate juridica,
cererea se depune de catre unul dintre asociati in baza
imputernicirii date de ceilalti asociati, sau de reprezentantul acestora.
5.
In cat timp se elibereaza
In conformitate cu OG 75/2001, certificatul de cazier fiscal se elibereaza
in cel mult 10 zile calendaristice de la data solicitarii eliberarii.
La cerere, pentru situatii de urgenta, certificatul poate fi eliberat in cel
mult 3 zile cu plata unei taxe de timbru majorata cu 100%.
6.
Ce valabilitate are
Certificatul de cazier fiscal este valabil 15 de zile de la data emiterii
si numai in scopul in care a fost eliberat.
7.
In ce cazuri este necesar certificatul de cazier fiscal
La momentul infiintarii de societati comerciale, asociatii,
actionarii sau reprezentantii legali ai persoanelor juridice sunt obligati
sa prezinte, alaturi de celelalte acte, si certificatul de cazier fiscal.
Pe langa aceasta situatie, prevazuta in OG 75/2001, legi care reglementeaza
domenii specifice de activitate au introdus conditia prezentarii
certificatului de cazier fiscal la momentul solicitarii autorizarii de
desfasurare a activitatilor guvernate de respectivele legi. De exemplu, prin
HG 751/2002 privind înfiintarea Comisiei de atestare si avizare în domeniul
impresariatului artistic s-a stabilit ca persoana fizica solicitanta a
atestatului de impresariat artistic trebuie sa prezinte Comisiei de avizare
si certificatul de cazier fiscal.
Un alt exemplu este cel al Legii nr.514/2002 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta nr.25/2002 privind Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
lege care introduce printre conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca
membrii CNVM si inexistenta cazierului fiscal.
8.
Care este aportul acestui sistem de evidenta si urmarire a contribuabililor
la disciplina financiara
Scopul principal al organizarii cazierului fiscal il constituie
prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, precum si intarirea
administrarii impozitelor si taxelor prin identificarea contribuabililor cu
risc fiscal ridicat.
In acest sens, activitatea de control fiscal precum si cea de colectare si
executare silita pot fi orientate cu precadere catre aceasta categorie de
contribuabili.
Totodata, cazierul fiscal constituie un instrument util pentru aplicarea
legislatiei specifice in domeniul obtinerii unor inlesniri la plata
obligatiilor fata de bugetul de stat, acordari de licente, autorizatii,
avize, participari la licitatii publice, etc.
9.
Care sunt sanctiunile aplicate
Conform OG 75/2001, nerespectarea prevederilor legale care reglementeaza
organizarea si functionarea cazierului fiscal de catre functionarii publici
din cadrul structurilor MFP, imputerniciti sa exercite atributii legate
de gestionarea cazierului fiscal, atrage raspunderea administrativa,
disciplinara, civila sau penala a acestora.
10.
Utilizarea pana in prezent a cazierului fiscal
De la data intrarii in vigoare a reglementarilor privind cazierul
fiscal – 9 septembrie 2002 – au fost inregistrate in baza de date
nationala un numar de 335 de fapte.
Dupa cum s-a precizat anterior, cazierul fiscal este gestionat electronic de
MFP, la nivel national si de fiecare directie generala a finantelor publice,
pentru contribuabilii aflati in raza sa teritoriala.
Modul de organizare al aplicatiei permite ca faptele constatate pe intreg
teritoriul tarii sa fie introduse in cazierul fiscal si sa fie distribuite
atat la nivel national cat si in bazele de date locale, baze de date care
contin de fapt informatiile pe baza carora se elibereaza certificatul de
cazier fiscal.
Preluarea efectiva a datelor se face cu ajutorul unei aplicatii informatice
de asistenta, creata de MFP si distribuita tuturor institutiilor care,
potrivit legii, trebuie sa raporteze fapte ce urmeaza a fi inscrise in
cazierul fiscal.
Protectia si confidentialitatea informatiilor inscrise in cazier este
asigurata atat informatic cat si prin regulamente interne stricte de acces.
Conform legii, datele inscrise in cazierul fiscal nu se furnizeaza decat
contribuabililor, pentru cazierul propriu, organelor de urmarire penala si
instantelor judecatoresti, la solicitarea acestora, precum si autoritatilor
fiscale competente din statele partenere, in baza acordurilor fiscale
internationale.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (2)