In zona investitiilor avem la fel de multe mituri si neintelegeri pe cate startup-uri si business-angels sunt; motiv pentru care multi antreprenorii isi pierd increderea in propriul business si in aceasta metoda de finantare.
In Romania, intre luna ianuarie si martie 2012 s-au infiintat aproximativ 48.000 de firme mici si mijlocii, un record pentru un prim trimestru din anul 2008 pana in prezent. Conform Global Entrepreneurship Monitor, Romania se afla pe locul doi in Europa in ceea ce priveste intentia de a infiinta o afacere, cele mai active domenii fiind zona de e-commerce, sectorul agricol, silvicultura si pescuitul.
Prin urmare, daca antreprenorii romani au avant in deschiderea de noi afaceri, ce ii retine in a gandi o colaborare pe termen lung cu un business angel sau venture capitalist? Impreuna cu colaboratorii nostri din cadrul proiectului VentureConnect (www.ventureconnect.ro), am incercat sa prezentam 5 dintre cele mai raspandite si temute mituri ale antreprenorilor in relatia cu posibilii investitori.
1. “Daca am o idee buna, este suficient pentru a atrage interesul investitorilor”
Foarte multi antreprenori, aflati in primele etape de dezvoltare ale afacerii lor, sunt tentati sa se “indragosteasca” de propria idee si omit aspectele esentiale care vin sa o sustina. Ce trebuie stiut este faptul ca investitorii sunt interesati de cifre, asadar, apectele financiare ale unui start-up sunt cruciale, mai ales daca acestea se bazeaza atat pe evolutii anterioare concrete cat si pe estimari viitoare la fel de promitatoare. De regula, investitorii se asteapta ca business-urile in care investesc sa fie jucatori viabili si in timp sa genereze un profit consistent.
2. “Voi pastra in continuare acelasi control al companiei pe care o detin”
Relatia antreprenor-investitor se bazeaza pe incredere si obiective comune. De regula, investitorii isi doresc sa se implice direct in managementul firmei pentru a stii care sunt urmatorii pasi si totodata pentru a sustine prin know-how si consiliere continua dezvoltare a afacerii. Antreprenorul are, in general, rolul de a implementa si de a genera schimbari strategice si de a aduce un plus de valoare. In acelasi timp, investitorul indeplineste rolul de evaluare a business-ului, evaluare bazata pe cat de eficient se cheltuiesc fondurile aduse prin infuzia de capital fata de valoarea reala generata.
3. “Investitorii actioneaza atent si sunt foarte greu de convins”
Nu este un lucru neobisnuit ca o companie sa prezinte planul de afaceri unui business angel intr-o luna, iar in urmatoarea sa se intalneasca pentru discutii finale si intrebari, urmand ca apoi sa deruleze procesul de negociere si semnare. Este adevarat ca obtinerea unei investitii implica un proces de durata, dar acest interval de timp ar trebui sa formeze o relatie de parteneriat puternica intre cele doua parti implicate. De altfel, ar fi pacat ca eforturile de obtinere a unei investitii, ce in mod normal pot sa dureze 2-3 luni de zile, sa nu fie exploatate la maximum atat de antreprenori, cat si de investitori.
4. “Investitorii de tip business angel aduc doar o infuzie de capital”
Investitorii intra, de regula, in doua categorii: cei implicati activ in conducerea afacerii in care investesc timp si resurse financiare si cei care pastreaza o anumita distanta, nefiind implicati direct, dar care asteapta date concrete la sfarsit de trimestru. De cele mai multe ori, si aici referindu-ne la Romania, investitorii de tip business-angel, se incadreaza in prima categorie, fiind de altfel direct interesati de succesul business-ului in care investesc. Contributia din partea acestora este necesara si se va remarca in timp.
5. “Singurul scop pentru care investitorii finanteaza startup-uri este inzecirea investitiei”
Perfect adevarat si nu este absolut nimic nefiresc. Investitorii, business-angels sau venture capitalists, sunt oameni instariti care sunt dispusi sa riste calculat sume importante de bani in startup-uri care promit, in special din zona de tehnologie, IT sau on-line. Valoarea unei investitii nu se poate calcula direct, mai ales cand antreprenorii primesc din partea investitorilor atat resurse financiare, cat si know-how-ul in a asigura surse constante de venit. Ramane totusi un mister cum reusesc multi business-angels sa impace asumarea acestui risc cu temerea de a pierde valoarea investita.
VentureConnect (www.ventureconnect.ro) este o initiativa sprijinita de AvocatNet.ro.
*Urmatoarea intalnire VentureConnect este programata pentru 31 Mai, Bucuresti. Evenimentul este sustinut de Allegro Group Romania si Fundatia Post-Privatizare.
Comentarii articol (1)