- Majorarea impozitului pe veniturile din dividende, dispariția impozitelor suplimentare din sectoarele petrol, gaze și bănci și precompletarea declarației unice cu datele despre taxele datorate sunt stabilite deja prin legislație.
- Însă măsuri precum înăsprirea regulilor privind deductibilitatea anumitor cheltuieli intragrup, majorarea impozitelor pe câștigurile de capital sau majorarea impozitelor locale pe clădiri, terenuri și mașini încă sunt pe „circuitul” de legiferare.
2. Impozit micro. Deși a fost în centrul discuțiilor în anii recenți, regimul micro nu are planificate noi modificări majore la nivelul autorităților (cel puțin, nu unele care să fie incluse în prezent în proiecte de acte normative cu șanse reale de aplicare din 2026). Astfel, singura noutate importantă din 2026 rămâne scăderea plafonului de venituri de la 250.000 la 100.000 euro, aceasta fiind stabilită de acum un an. Noul plafon se ia în calcul începând cu veniturile de la 31 decembrie 2025.
3. TVA. Nici în privința TVA-ului nu putem spune că există modificări majore iminente (sau discuții despre așa ceva) pentru 2026. Singurele aspecte de care ar trebui să țină cont contribuabilii anul viitor sunt decontul precompletat de TVA (sancțiunile sistemului e-TVA se aplică de la 1 ianuarie; dar în paralel există discuții despre un proiect-pilot de precompletare „pe bune” a decontului de TVA - caz în care e neclar ce se va întâmpla cu e-TVA) și TVA-ul redus pentru locuințele noi pentru persoanele fizice (cota de 9% mai este valabilă până la 31 iulie 2026, în anumite condiții; astfel, de la 1 august dispare o obligație a notarilor și încep să se reducă treptat litigiile pe acest subiect). În fine, deși este o schimbare din această toamnă, probabil că în 2026 va căpăta amploare în practică posibilitatea firmelor (românești și nu numai) de a aplica regimul de scutire de TVA dincolo de granițele țării de stabilire.
4. Taxe venituri salariale. Referitor la impozitul pe venit și contribuțiile pentru pensii, sănătate și muncă, nu există nici măcar discuții despre vreo majorare de cote, însă angajatorii trebuie să fie atenți la facilitatea constând în 300 lei netaxabili (este neclar, în acest moment, dacă aceasta se va mai aplica și în 2026, fiind programată să „expire” la 1 ianuarie). În rest, se pare că în coaliția de guvernare s-a ajuns la un consens pentru „înghețarea” salariului minim brut pe țară (deși rămâne de văzut dacă tot anul sau doar în prima parte), ceea ce înseamnă că taxele rămân la fel pentru cei plătiți cu minimul pe economie.
5. Taxe venituri independente. Principala modificare la acest capitol este că anul 2026 ar trebui să aducă o simplificare la calculul taxelor (impozitul pe venit și, după caz, contribuția la sănătate și contribuția la pensii). Aceasta deoarece, începând cu veniturile pe 2025 și taxele aferente, declarația unică se poate precompleta cu datele deja deținute de Fisc. Cadrul legal încă este în curs de definitivare, dar acest lucru n-ar mai trebui să dureze mult. O altă „noutate” importantă este că, așa cum scriam mai sus, salariul minim brut pe țară rămâne la același nivel în 2026, ceea ce înseamnă că nu se schimbă nici plafoanele de venituri în funcție de care persoanele fizice datorează contribuțiile sociale. Mai merită precizat că pachetul 2 include și unele mici ajustări în zona veniturilor independente.
6. Taxe venituri investiții. Aici avem unele noutăți importante, dar nu toate sunt oficializate. În primul rând, este stabilit deja ca, începând cu distribuirile făcute de la 1 ianuarie 2026, impozitul pe dividende să crească de la 10% la 16%. În al doilea rând, pachetul 2 de reformă include și modificări ale cotelor de impozit pentru câștigurile de capital de la bursă (de la 1% și 3% la 3% și 6%, în funcție de perioada de deținere a titlurilor de valoare). În plus, mai putem aminti aici și o categorie de active care se află într-un drum lent spre zona investițiilor - criptomonedele. Câștigurile din operațiuni cu monede virtuale vor fi impozitate și ele cu 16% (în creștere de la 10%), însă formal vorbim de venituri din alte surse, nu din investiții.
7. Impozite locale. Și impozitele locale pe clădiri, terenuri și mașini se vor majora (considerabil) în 2026, însă prevederile date în acest sens se află, de asemenea, în pachetul 2 de reformă. În același timp, amintim aici și triplarea așa-zisei taxe pe lux pe clădiri și mașini de mare valoare, deși aceasta nu intră formal la categoria dărilor locale.
Notă de context: Măsurile fiscal-financiare din pachetul 2 de reformă urmează să devină oficiale, într-o formă sau alta, pe final de 2025, deoarece Guvernul vrea să-și bazeze bugetul de stat pe 2026 inclusiv pe acestea. Legea se află acum la a doua verificare de constituționalitate, astfel că n-ar trebui să apară surprize care s-o întârzie din nou. În cel mai rău caz, nu este exclus ca măsurile să vină până la urmă prin OUG.
