Marti s-a publicat in Monitorul Oficial ordonanta de modificare a Codului de procedura Fiscala. Surpriza a intervenit atunci cand, citind textul actului normativ, imi dau seama ca doar o parte din prevederile incluse in proiectul publicat pe site-ul Finantelor au ramas in varianta finala a ordonantei.
La ce a renuntat Guvernul?
N-o sa tratez prevederile pastrate in OG, caci le puteti citi atat la noi pe
site, in diverse articole de analiza, cat si in Monitorul Oficial.
Voi trece in revista doar ceea ce a ramas pe dinafara. Poate reusiti sa ma lamuriti de ce a renuntat Guvernul la ele, pe ultima suta de metri.
Actele de executare, valabile fara semnatura si stampila Fiscului
Finantele voiau sa extinda posibilitatea emiterii actelor de executare si a celor procedurale( pe langa cele administrative) printr-un centru de imprimare masiva. In acest fel, acestor acte le putea fi aplicabila exceptia potrivit careia ele sunt valabile fara semnatura si stampila organului emitent.
Potrivit MFP, masura avea ca scop reducerea cheltuielilor de administrare, pe de o parte si, pe de alta parte eficientizarea administrarii fiscale, in conditiile in care exceptia priveste, in principiu, emiterea masiva de acte administrative.
Penalitati de intarziere reduse
De la stadiul de proiect pana la OG publicata in Monitorul Oficial, Guvernul a uitat si de
micsorarea penalitatilor de intarziere promisa. In proiect se prevedea reducerea cuantumului penalitatii de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale perceputa pentru intarzieri de peste 60 de zile de la 15% la 10 %;
Penalitate record daca declari mai putini bani la Fisc
Insa, cea mai drastica prevedere din proiectul initial se referea la introducerea unui regim sanctionator special in cazul stabilirii de catre inspectia fiscala de sume suplimentare datorate bugetului consolidat al statului. Astfel, se instituia o penalitate speciala de 30% din obligatiile fiscale principale de plata individualizate in decizia de impunere. Aplicarea acestei penalitati nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau majorarilor de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale.
Insa, de renuntarea la aceasta prevedere am aflat la scurt timp dupa sedinta Executivului cand secretarul de stat Liviu Voinea anunta ca, in urma consultarii cu partenerii sociali, Guvernul nu va mai introduce aceasta impunere.
Nici Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) nu era de acord cu introducerea unei astfel de prevederi.
"Masura va avea efecte negative majore asupra mediului de afaceri si va determina subiectivismul, arbitrariul functionarilor si cresterea coruptiei", considerau reprezentatii institutiei.
Potrivit CNIPMMR, odata cu aceasta masura s-ar fi instituit penalitati excesive, cumulate, de peste 42,4% pentru 60 de zile de intarziere (reprezentand o crestere cu 25%, raportat la cuantumul anterior al penalitatilor de 17,4%):
- dobanda de intarziere este de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere
- penalitatea de intarziere de 10% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse si
- penalitatea de 30% din obligatiile fiscale principale de plata individualizate in decizia de impunere.
Mai mult, pentru aplicarea penalitatilor nu existau criterii care sa elimine arbitrariul si subiectivismul functionarilor cu atributii de control fiscal, ceea ce in contextul cresterii cu 25% a cuantumului penalitatilor favoriza in mod evident cresterea coruptiei.
In opinia CNIPMMR, mentinerea penalitatilor foarte ridicate, in contextul crizei economice si a platilor intarziate, mai ales in contractele de achizitie publica, va genera falimentul multor agenti economici.
___________
P.S. Tu ce crezi, de ce a renuntat Guvernul la toate prevederile prezentate mai sus?
Comentarii articol (17)