Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Orice modificare în regulile de funcționare și verificare a tahografelor poate aduce noi riscuri pentru companie (amenzi, pierderea autorizației) dacă nu sunt respectate, iar departamentul de Management al Riscului trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, au fost modificate, potrivit unui ordin recent al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se stabilește armonizarea prevederilor legale apărute cu nici un an înainte cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legate de nerespectarea noilor reguli de dialog social și la stabilirea unor măsuri pentru a preveni posibilele probleme sau sancțiuni.
Guvernul are astăzi pe ordinea de zi un proiect de hotărâre pentru aprobarea Planului de acțiune 2025-2030, destinat promovării negocierilor colective, care va implementa un plan care include cinci direcții principale: promovarea negocierii colective, consolidarea asistenței administrative, suport pentru negocierile sectoriale, încurajarea negocierilor la nivel de unitate și întărirea capacității instituționale. Citește articolul
Articolul menționează cum această măsură previne un impact negativ și evită riscuri economice, sociale și turistice, aspecte esențiale pentru evaluarea și gestionarea riscurilor companiei.
Un proiect de lege ce avea ca obiect modificarea reglementării modului de utilizare a plajelor Mării Negre, precum și a activităților desfășurate pe acestea, a fost respins de Camera Deputaților, care a dat, în acest caz, votul decisiv din Parlament. Propunerea ar fi instituit posibilitatea atribuirii directe, fără organizarea unei proceduri de licitație, a contractelor de închiriere aferente suprafețelor de plajă rezultate în urma lucrărilor de înnisipare, adică de extindere a acestora. Atribuirea directă a noilor segmente de plajă ar fi urmat să fie permisă exclusiv operatorilor economici care, anterior efectuării lucrărilor, dețineau contracte de închiriere pentru suprafețe limitrofe mării. Citește articolul
Acest departament ar trebui să fie la curent cu aceste modificări pentru a evalua riscurile legate de conformitatea legală și de imaginea companiei în relația cu persoanele cu dizabilități și cu programele sociale, dar și pentru a monitoriza respectarea noilor reguli.
Ministerul Muncii a pus în transparență decizională un proiect de ordonanță care își propune să faciliteze procesul de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități, prin stabilirea clară a beneficiilor financiare la care acestea au dreptul și prin introducerea unor servicii sociale menite să sprijine viața independentă și integrarea în comunitate. Citește articolul
Articolul oferă detalii despre cum să se evite riscurile legale și financiare legate de contractele de muncă și beneficiile angajaților, prevenind astfel situațiile neplăcute și costisitoare pentru companie.
În ecosistemul complex al relațiilor de muncă, puține subiecte generează atâta confuzie și practică neunitară precum statutul elementelor constitutive ale salariului, dincolo de salariul de bază brut lunar, unele fiind cunoscute mai mult sub forma unor așa-zise „beneficii extrasalariale”. Ne referim aici, cu precădere, la tichetele de masă, dar și la alte avantaje materiale sau financiare care completează venitul salariatului. Întrebarea fundamentală care se impune este: unde le este locul acestor drepturi? Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze posibilele probleme sau riscuri pentru companie. Nerespectarea noilor reguli privind accesibilitatea sau gestionarea necorespunzătoare a parcărilor pentru persoanele cu dizabilități poate duce la amenzi, probleme de imagine sau chiar la procese.
Un proiect legislativ de modificare a legii privind protecția persoanelor cu handicap a fost depus recent la Senat. Inițiativa propune introducerea unui sistem diferențiat pentru facilitățile de parcare, în scopul asigurării unui acces real și nediscriminatoriu, în funcție de tipul și gradul de dizabilitate. Citește articolul
Înțelegerea modului în care autoritățile fiscale comunică este vitală pentru identificarea și gestionarea riscurilor. Dacă un document fiscal important nu este primit sau înțeles corect, pot apărea amenzi, dobânzi sau chiar litigii. Acest departament folosește aceste informații pentru a crea proceduri interne care să asigure că toate actele fiscale sunt gestionate corect și la timp, reducând astfel riscurile financiare și legale ale companiei.
Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile financiare și operaționale ale firmei, inclusiv cele legate de respectarea legilor fiscale și de distribuirea corectă a profitului.
Terminarea celui de-al treilea trimestru din anul 2025 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent (acolo unde este cazul) sub formă de dividende interimare. Pentru dividendele distribuite și plătite în 2025 se aplică o cotă de impozit de 10%, însă aceasta urmează să crească în 2026. Citește articolul
Acest departament analizează cum schimbările legate de impozitarea criptomonedelor pot influența riscurile de fraudă sau de nerespectare a regulilor. Îi ajută să se asigure că există sisteme interne pentru a monitoriza și controla aceste riscuri, mai ales când e vorba de fluxuri de bani noi.
Parlamentarii deciseseră anul trecut ca persoanele fizice care obțin câștiguri din tranzacțiile cu criptomonede să scape temporar de obligația de a achita impozitul pe venit, până la 31 iulie 2025, însă proiectul de lege cu această măsură a fost trimis la Curtea Constituțională a României (CCR), de către fostul șef al statului, criticile de neconstituționalitate nevizând însă aceasă măsură fiscală. Actualul președinte al statului a trimis înapoi în Parlament proiectul, solicitând eliminarea scutirii, dat fiind contextul și măsurile pe care Guvernul și-a asumat răspunderea recent. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să gestioneze riscurile legate de siguranța angajaților care conduc, asigurându-se că firma respectă regulile și că politicile interne sunt adaptate, pentru a reduce potențialele probleme.
O nouă categorie de persoane ar putea fi scutită de purtarea centurii de siguranță la deplasările cu mașina mică, indiferent dacă acestea conduc respectiva mașină sau sunt pasagere, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere de către Ministerul Sănătății. Mai exact, vor fi scutite de purtarea centurii de siguranță persoanele care suferă de afecțiuni care au necesitat intervenții chirurgicale de stomizare. Citește articolul