Informațiile sunt esențiale pentru calculul impozitelor (profit, venit, CASS), gestionarea datoriilor la stat (eșalonări), reguli noi privind capitalul social și distribuirea profitului, precum și cerințele privind conturile bancare și plățile cu cardul.
Al doilea pachet al reformei fiscal-bugetare dorite de noul Guvern conține și un proiect de lege cu o multitudine de modificări la codurile fiscale, însă vorbim și de modificări majore privind societățile și insolvența. După ce a fost găsit luna trecută cu o problemă punctuală de constituționalitate, actul s-a întors la Parlament, iar marți a fost adoptat de senatori și deputați, urmând ca peste două zile să meargă la promulgarea prin decret prezidențial. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum noile limite de despăgubire pot afecta costurile cu asigurările pentru mașinile firmei și bugetul pentru posibile daune.
O recentă modificare a legislației privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) aduce o schimbare în stabilirea limitelor minime de răspundere, acestea fiind fixate de acum în moneda națională. Noile plafoane de despăgubire sunt stabilite în lei atât pentru prejudicii materiale, cât și pentru vătămări corporale și decese, sumele fiind valabile pentru unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate. Această abordare înlocuiește practica anterioară de calculare a echivalentului în lei al sumelor exprimate în euro la data producerii accidentului. Citește articolul
Este esențial pentru a înțelege cum trebuie clasificate corect cheltuielile firmei și cum trebuie declarate veniturile asociaților, pentru a evita problemele cu ANAF și plata unor taxe suplimentare.
Într-un control recent la o companie din domeniul farmaceutic, s-a considerat că achiziția anumitor bunuri și servicii pe firmă a fost făcută, de fapt, în interesul asociaților. Astfel, costul acestora a fost reîncadrat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) drept venit din dividende, pentru care s-a impus plata impozitului aferent. Citește articolul
Articolul oferă ghidare detaliată despre cum să pregătești și să verifici toate documentele legate de taxe și contabilitate, esențial pentru evitarea problemelor cu Fiscul și pentru o bună gestionare financiară.
Sfârșitul de an fiscal reprezintă o perioadă de mare importanță pentru orice companie. Este momentul în care se finalizează închiderea contabilă, se întocmesc situațiile financiare și se fac ultimele raportări către autoritățile fiscale. Totodată, este perioada ideală pentru a identifica și gestiona potențialele riscuri fiscale care pot apărea în eventualitatea unei inspecții din partea Fiscului. Într-un mediu economic tot mai complex, în care legislația se modifică frecvent, o abordare proactivă și bine structurată poate transforma o verificare fiscală dintr-o sursă de stres într-o simplă formalitate. Citește articolul
Gestionează obligațiile fiscale, calculează taxele de plătit sau de recuperat și impactul costurilor cu asigurările obligatorii asupra bugetului companiei.
În perioada 10 - 16 noiembrie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a respecta toate termenele de plată a taxelor (accize, TVA) și pentru a înțelege cum se modifică legislația fiscală privind impozitul pe venit, contribuțiile de sănătate și alte aspecte financiare.
De la chestiuni fiscal-contabile și financiare la chestiuni juridice sau de muncă (și nu numai), în fiecare luni îți prezentăm cele mai importante lucruri de care ar trebui să știi în săptămâna curentă. Citește articolul
Departamentul financiar este direct interesat de încadrarea condițiilor de muncă, deoarece aceasta influențează contribuțiile sociale pe care angajatorul trebuie să le plătească pentru angajați. Orice modificare sau clarificare a legii în acest domeniu afectează bugetul și obligațiile fiscale ale companiei.
Printr-o decizie pronunțată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat (prin raportare la fosta lege a pensiilor), cu privire la faptul că sistemul românesc de încadrare în condiții deosebite de muncă, în măsura în care servește la acordarea de beneficii de pensie și de concediu suplimentar, rămâne o chestiune de drept național și că Directiva 89/391 nu conferă lucrătorilor un drept, opozabil statului sau angajatorului, de a obține prin acțiune în instanță această încadrare pentru a primi beneficii de pensie sau concediu suplimentar. Citește articolul
Pentru a estima și a înțelege impactul financiar al unor eventuale amenzi considerabile pe care autoritățile de concurență le pot aplica pentru practici ilegale, impact ce poate afecta bugetul și situația financiară a companiei.
Acordurile de tip no-poach sunt înțelegeri, explicite sau tacite, prin care companiile concurente convin să nu își recruteze sau angajeze reciproc salariații, putând lua inclusiv forma unor înțelegeri informale între manageri sau clauze ascunse în contracte comerciale. Considerate practici anticoncurențiale de Comisia Europeană, acestea pot fi sancționate cu amenzi substanțiale. Impactul asupra angajaților este semnificativ: limitează evoluția salariilor, reduce mobilitatea profesională și afectează dezvoltarea carierei. Despre acordurile de no-poach am discutat mai multe în interviul de azi cu Andreea Manolache, Managing Partner la Manolache, Lincaru și Asociații SCA. Citește articolul
Oferă informații despre cum se va schimba modul în care firma își pregătește și depune declarațiile fiscale, crucial pentru calculul și plata taxelor.
La final de săptămână, facem o scurtă recapitulare pentru tine a celor mai interesante lucruri despre care am scris: Citește articolul
Oferă informații despre cum se va schimba modul în care firma își pregătește și depune declarațiile fiscale, crucial pentru calculul și plata taxelor.
La final de săptămână, facem o scurtă recapitulare pentru tine a celor mai interesante lucruri despre care am scris: Citește articolul