Conform unui studiu citat de agentia de presa Mediafax, peste 50% dintre romanii din mediul urban spun ca nu se pot imagina fara un televizor in casa, cei mai multi dintre acestia lasand televizorul pornit fara sa ii acorde atentie.
Avand in vedere acest studiu, televizorul are o dubla utilizare: pentru unele persoane reprezinta o sursa de informare, un vehicul de comunicare, in timp ce pentru altii este doar un obiect care produce un sunet de fundal in casa. In plus, nu putem vorbi de televizor fara sa ne raportam la televiziune, pentru ca, practic, televizorul reprezinta suportul prin sunt receptionate mesajele transmise de televiziune.
In functie de comportamentul telespectatorilor, televizorul poate fi doar un simplu obiect care genereaza un sunet de fundal. Conform "Manualului de jurnalism", volumul I, coordonat de Mihai Coman, urmarirea unei emisiuni la televizor nu presupune o concentrare foarte atenta, telespectatorul putand avea in acelasi timp si alte preocupari. In plus, daca materialul transmis nu este suficient de interesant, atunci atentia telespectatorilor va scadea, fiind posibil ca ea sa fie atrasa de altceva si astfel sa se produca o "debransare".
"Adesea, unii telespectatori urmaresc doar auditiv emisiunea de stiri, ei vor privi la televizor numai daca se transmite ceva interesant", se precizeaza in acelasi document.
Astfel, urmarirea programelor TV nu poate fi comparata cu citirea unui ziar sau a unei carti. Chiar daca o persoana care citeste asculta in acelasi timp si muzica, atentia sa este indreptata, in principal, spre text, se mentioneaza in documentul citat.
Tinand cont de aceste aspecte, televizorul poate fi considerat si un viciu. Odata ce oamenii il deschid, fie il lasa aprins pe un canal de stiri sau de muzica si se ocupa de alte treburi, fie butoneaza telecomanda si scaneaza canalele in cautare a ceva care sa le atraga atentia. Astfel, ei isi arunca o privire scurta pe un canal, mai petrec alte cateva minute pe un alt canal, iar acestea, adunate, se transforma in destul de mult timp acordat televizorului.
Chiar si atunci cand oamenii merg intr-un bar sau restaurant unde exista un televizor, ei au tendinta sa isi arunce privirea pe ecranul acestuia. Desi nu se uita constant, tot nu se pot dezlipi de el. Mai mult, televizorul aduce oamenii laolalta, in diverse ocazii. De exemplu, atunci cand sunt meciuri de fotbal, oamenii se aduna la terase sau in baruri pentru a le viziona impreuna la televizor.
Totusi, daca televizorul este utilizat pentru informare, atunci el le duce telespectatorilor atat avantaje, dar si dezavantaje.
Televizorul, sursa de informare accesibila si generator de subiecte de discutie
Una dintre nevoile oamenilor este de a controla si de a supraveghea mediul inconjurator, iar aceasta nevoie poate fi satisfacuta prin acumularea de informatii, pentru ca oamenii evalueaza mediul inconjurator pe baza informatiilor pe care le primesc, scrie Mihai Coman in cartea "Introducere in sistemul mass-media".
Astfel, ca pentru a-si satisface nevoia de supraveghere si intelegere a lumii in care traiesc oamenii vor cauta sa obtina informatii si de la televizor.
Din acest punct de vedere, un prim avantaj al televizorului este acela ca reprezinta pentru marea masa o sursa de informare accesibila, disponibila 24 de ore pe zi. Indiferent de post, la televizor sunt prezentate principalele informatii pe care telespectatorii le primesc fara sa depuna cel mai mic efort de a le cauta. Mai exact, pentru cei care nu au acces la internet pentru a se informa din mediul online sau pentru cei care nu cumpara ziare, televizorul reprezinta una dintre principalele mijloace de comunicare, care ofera acces imediat la informatii. In plus, spre deosebire de internet, televizorul are avantajul ca imbina imaginea cu sunetul, astfel ca mesajele transmise audio sunt dublate de imagine (ca element de confirmare a celor spuse).
In plus, televizorul ofera oamenilor subiecte de discutie. Concret, o emisiune, un serial sau un talk-show poate sa reprezinte un prim pas pentru initierea unei conversatii. Oamenii incep sa povesteasca despre ce le-a placut, ce nu le-a placut, ce i-a socat sau i-a amuzat la televizor, fiind incurajata astfel comunicarea, impartasirea opiniilor si dezbaterile.
Potrivit cercetatorului francez Francis Balle, in numeroase situatii, diferiti oameni, care nu se cunosc si care se afla, din intamplare, impreuna, constata ca pot initia un dialog, deoarece au un punct de referinta comun: o emisiune sau un film, spre exemplu. Evident parerile lor pot fi diferite, dar termenul de plecare este acelasi, sustine cercetatorul.
Un alt argument in favoarea televizorului este ca ofera relaxare si distractie. Chiar daca divertismentul promovat in prezent la televizor nu este unul de cea mai buna calitate, totusi exista programe si chiar seriale (ale caror episoade nu sunt disponibile pe internet) pe care unii dintre telespectatori le vizioneaza. In acest mod, ei se deconecteaza de realitate, de grijile cotidiene si patrund intr-o lume imaginara care ii ajuta sa se relaxeze.
Televiziunea vinde divertisment la costurile cele mai reduse in raport cu teatrul, turismul, arta ori sportul, explica Mihai Coman in "Introducere in sistemul mass-media". De asemenea, consumul de divertisment nu raspunde numai dorintei de relaxare si refacere, dupa oboseala unei zile de activitate, dar satisface si nevoia omului de a scapa de sub presiunea cotidianului, de a evada si de gasi un refugiu intr-o lume imaginara, sustine acesta.
La randul sau, sociologul francez Jean Cazeneuve este de parere ca mass-media, implicit televiziunea, ofera "trairi de procura", astfel ca prin divertisment omul regaseste imaginea a ceea ce se teme sa vrea sa fie si a ceea ce isi marturiseste ca viseaza sa fie.
Mesajele audiovizuale nu sunt trecute prin filtrul gandirii
Desi televizorul, privit ca vehicul de informare, aduce celor care il folosesc cateva beneficii, totusi el prezinta si o serie de aspecte negative.
Astfel, televizorul incarca telespectatorii cu foarte multe mesaje care nu le sunt utile, nu ii educa si, in unele cazuri, nu ii informeaza. Acest lucru vine ca urmare a faptului ca, in ultima perioada, calitatea continutului programelor de televiziune a scazut destul de mult, asa incat timpul petrecut in fata televizorului devine unul pierdut. Jurnalele de stiri sunt construite pe baza unor informatii senzationale, uneori fara substanta, in timp ce emisiunile de divertisment sunt lipsite de ironie si umor si promoveaza incultura.
Totodata, accesibilitatea continutului mesajelor transmise la televizor are si un revers si anume reduce creativitatea si incurajeaza sedentarismul. Televizorul ofera totul de-a gata, astfel ca micsoareaza capacitatea de a gandi logic. Informatiile sunt deja pregatite si livrate direct catre telespectatori, fara sa mai fie necesar ca acestia sa le prelucreze si sa le treaca prin filtrul gandirii.
Potrivit "Manualului de jurnalism", telespectatorul nu are posibilitatile de percepere a informatiei pe care le are cititorul unui ziar. Mesajul audiovizual soseste in flux continuu, iar ceea ce nu se intelege in momentul difuzarii ramane o informatie pierduta. In schimb, cititorul unei pagini tiparite isi stabileste un ritm propriu de lectura in functie de dificultatea textului, de cunostintele sale, de starea sa de oboseala, arata sursa citata. El poate refuza un pasaj, daca nu a inteles, se poate opri pentru a medita asupra unei idei sau poate sa intrerupa lectura pentru a o relua mai tarziu.
Mai mult decat atat, petrecerea catorva ore, zilnic, in fata televizorului, incurajeaza sedentarismul, ceea ce reprezinta un minus pentru sanatate.
Nu in ultimul rand, un alt dezavantaj al televizorului este acela ca reclamele difuzate in timpul programelor intrerup sirul informatiilor pe care telespectatorii le primesc. Fie ca sunt jurnale de stiri, emisiuni de divertisment, documentare, fie ca sunt filme, acestea sunt intrerupte de reclame care dureaza foarte multe minute, timp in care acestia isi pierd rabdarea si schimba canalul. Prin comparatie, pe internet, de exemplu, utilizatorii detin controlul asupra a ceea ce vor sa vada. In plus, daca vor sa urmareasca un film pe internet, vor avea intotdeauna posibilitatea sa-l opreasca atunci cand doresc, sa-l deruleze inainte/inapoi sau sa-l amane pentru o alta zi, fara sa stea cu grija ca-l "vor pierde".
Voi va uitati la televizor? De ce?
Comentarii articol (10)