Inspectorii sociali au o serie de atribuții noi, printre care și aplicarea de amenzi contravenționale anumitor autorități publice și beneficiarilor ajutoarelor sociale, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 965 din 29 noiembrie 2016.
Noul statut al funcției publice de inspector social a intrat în vigoare la data publicării ordonanței, însă prevederile care se referă la regimul contravențiilor vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2017.
Practic, actul normativ vine să completeze regimul funcției de inspector social cu o serie de atribuții noi, dar și cu prevederi detaliate referitoare la drepturile și îndatoririle acestora. Prin Legea asistenței sociale nr. 292/2011 și prin OUG nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, funcția și statutul inspectorilor sociali erau reglementate sumar.
Necesitatea ca funcția publică de inspector social să aibă un statut propriu, cu prevederi mai detaliate, a fost prevăzută în chiar cuprinsul OUG nr. 113/2011, iar faptul că sistemul de servicii sociale se află într-o situație delicată, așa cum o sugerează și preambulul actului recent intrat în vigoare, a făcut ca Guvernul să grăbească procesul de adoptare a unui statut complet al funcției de inspector social, însoțit de un regim sancționatoriu care vizează numeroase persoane fizice și juridice.
În ce domenii pot aplica amenzi inspectorii sociali?
Potrivit noilor prevederi, cel mai important aspect care se modifică este că inspectorii sociali vor putea aplica amenzi contravenționale mai multor entități publice (primarilor, personalului serviciilor publice de asistență teritorială, personalului agențiilor de ocupare a forței de muncă și inspectoratelor teritoriale de muncă, inspectoratelor școlare etc.), angajatorilor și beneficiarilor anumitor ajutoare sociale ori altor drepturi.
În ceea ce privește venitul minim garantat, primarul care nu-și îndeplinește îndatoririle legate, spre exemplu, la termenele prevăzute de lege pentru efectuarea unei anchete sociale ori pentru aprobarea/respingerea cererii de acordare a ajutorului social, va putea fi amendat de către inspectorul social cu o sumă cuprinsă între 1.000 și 5.000 de lei (vechea limită minimă a amenzii era stabilită la 2.500 de lei). De asemenea, inspectorii vor mai putea aplica amenzi de la 500 la 2.000 de lei personalului de asistență socială pentru neîntocmirea documentelor și proiectelor care trebuie depuse la primărie pentru a fi semnate de către primar. În acest din urmă caz, limita maximă a amenzii era stabilită iniâial la 1.000 de lei.
Nici cei care beneficiază de ajutoarele sociale nu vor scăpa de amenzile inspectorilor sociali, dacă nu se supun obligației de a depune, din trei în trei luni, declarațiile pe propria răspundere privind componența familiei și cuantumul veniturilor. De asemenea, dacă aceștia uită să transmită primăriilor, în termen de 15 zile, orice modificare care a intervenit cu privire la domiciliu, componența familiei sau cuantumul veniturilor declarate inițial, aceștia pot fi amendați. Pentru beneficiarii ajutoarelor, ordonanța prevede amenzi cuprinse între 500 și 2.000 de lei.
În domeniul alocației pentru susținerea familiei, titularul alocației va putea fi amendat de inspectorul social cu o sumă cuprinsă între 500 și 2.000 de lei, dacă nu transmite primăriei, în scris, în termen de zece zile, orice modificare intervenită în legătură cu componența familiei sale ori cu veniturile realizate de membrii acesteia.
Asociațiile de proprietari care nu țin evidența lunară cu ajutoarele de încălzire a locuințelor sau cu ajutoarele pentru gaze naturale, potrivit măsurilor de protecție socială în perioada sezonului rece, vor putea fi amendate de inspectorii sociali cu sume cuprinse între 500 de lei și 2.000 de lei.
Amenzile sunt ceva mai mari, potrivit noilor reglementări, în ceea ce privește neîndeplinirea obligațiilor privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor. Concret, inspectorii sociali vor putea aplica amenzi cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei angajatorilor care nu aprobă cererile pentru concediul de creștere a copilului sau care își concediază salariatul în timpul unei astfel de concediu. În vechea reglementare, amenda putea fi stabilită între 1.000 și 2.500 de lei.
În cazul alocației de stat pentru copii sunt introduse o serie de fapte care pot fi sancționate contravențional de către inspectorii sociali și care vizează inspectoratele școlare, personalul de la serviciile de stare civilă și pe cei cărora li se face plata alocației. Spre exemplu, aceștia din urmă pot fi amendați cu sume între 500 și 2.000 de lei pentru că au uitat să comunice eventualele schimbări de domiciliu/reședință în termenul de 15 zile prevăzut de lege. Cu amenzi cuprinse între 500 și 2.000 de lei vor putea fi sancționate și inspectoratele școlare care nu transmit evidențele cu elevii care au împlinit vârsta de 18 ani și care nici nu mai frecventează școala, potrivit legii.
Atribuțiile principale ale unui inspector social
Potrivit noului statut, inspectorii sociali exercită o funcție de autoritate de stat și au, în principal, următoarele atribuții:
- controlează, monitorizează și desfășoară activități de investigare socială privind modul în care s-au stabilit și acordat asistența socială și serviciile sociale, inclusiv îndeplinirea condițiilor de încadrare într-un anumit grad de handicap, invaliditate ori dependență;
- evaluează modul de respectare a criteriilor și standardelor minime care au stat la baza acreditării furnizorilor și serviciilor sociale, sens în care pot formula recomandări;
- îndrumă persoanele fizice și juridice, cu atribuții în domeniul protecției sociale, în vederea îmbunătățirii activității și prevenirii faptelor de încălcarea prevederilor legale;
- dispun măsuri de remediere a deficiențelor constatate în timpul misiunilor de inspecție socială;
- sesizează instituțiile abilitate atunci când constată nerespectarea legislației în vigoare, putând stabili inclusiv termene de realizare a anumitor obiective pentru cei controlați;
- constată contravenții și aplică sancțiuni.
Aceștia își pot exercita atribuțiile de serviciu numai în baza legitimației, insignei și ordinului de deplasare semnat. Inspectorul care prezintă toate aceste acte asupra sa "are dreptul să aibă acces liber, permanent și fără înștiințare prealabilă la locul destinat furnizării de servicii sociale, precum și la sediul unităților care stabilesc modul de încadrare în grad și tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependență", după cum se prevede în OUG nr. 82/2016. În plus, activitățile de inspecție și investigare socială se pot desfășura și în afara orelor de program, chiar și în zilele libere, sămbăta și duminica.
Inspectorii pot beneficia de examene medicale gratuite
Inspectorii sociali au, mai nou, pe lângă drepturile, îndatoririle şi incompatibilităţile prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, şi drepturi, îndatoriri şi incompatibilităţi specifice funcţiei deţinute, justificate de complexitatea activităţii de inspecţie. Cu alte cuvinte, un inspector social are următoarele drepturi specifice, potrivit ordonanței:
- beneficiază de un examen medical gratuit, la finalizarea unei acțiuni de control în medii care prezintă risc de îmbolnăvire;
- poate participa la programe de formare profesională continuă în domeniul specific de activitate și în domeniile conexe;
- poate participa la schimburi de experiență și bune practici în domeniul inspecției sociale cu instituții sau organisme similare din țările membre ale Uniunii Europene;
- beneficiază de protecție din partea structurilor specializate ale statului față de amenințările, violențele sau față de oricare alte fapte care îl pun în pericol pe el, familia și/sau bunurile lui, ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu sau în legătură cu acestea;
- beneficiază de drepturile prevăzute de legislația în vigoare referitoare la personalul care îndeplinește funcția de control.
Potrivit OUG nr. 82/2016, funcţia publică specifică de inspector social este incompatibilă cu orice altă funcţie publică, cu excepţia celor prevăzute de Statutul funcţionarilor publici. Totodată, inspectorului social i se interzice:
- să dețină funcţii şi să desfăşoare activităţi remunerate sau neremunerate în cadrul entităţilor supuse controlului;
- să efectueze misiuni de inspecție la entităţile la care el, soţul/soţia sau rudele de gradele I-IV au interese directe profesionale, economice sau de altă natură;
- să efectueze misiuni de inspecție la entităţile cu care a încheiate relaţiile de muncă sau de colaborare în decursul a trei ani de la data încetării acestor relaţii.
Inspectorul social care se află într-o situație de incompatibilitate, potrivit Legii nr. 188/1999, sau care încalcă interdicțiile menționate mai sus poate fi sancționat disciplinar, contravențional, civil sau penal.
Notă: Prevederile recent intrate în vigoare au fost incluse inițal într-un proiect de lege, însă, așa cum reiese și din preambulul actului publicat, necesitatea adoptării acestora într-un timp cât mai scurt a făcut ca ele să facă obiectului unei ordonanțe de urgență. Un proiect de lege parcurge un drum mai lung și mai complicat pentru a putea fi adoptat, astfel că el trebuie dezbătut și votat în fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentului, trebuie să obțină votul favorabil al Camerei decizionale, să fie promulgat de președintele țării și apoi să fie publicat în Monitorul Oficial. În schimb, adoptarea unei ordonanțe de urgență se face în ședințele săptămânale ale Guvernului, votul este dat de un număr mult mai mic de persoane și procedura este mult mai rapidă (concret, este nevoie doar de adoptarea de către Executiv și publicarea în Monitor).