Înlocuirea vechilor case de marcat cu cele noi se dovedește a fi un proces mai anevoios decât sperau autoritățile. Acesta a început în luna mai a anului trecut, odată cu autorizarea primelor aparate noi, și abia este la jumătate, deși termenele-limită legale pentru înlocuirea caselor de marcat au fost depășite de ceva timp.
Concret, companiile mari și mijlocii ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la 1 iunie 2018, iar companiile mici ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la 1 august 2018. Asta după ce calendarul oricum a fost amânat de câteva ori înainte să fie „bătut în cuie”.
Până la jumătatea lunii august 2018 (deci după trecerea termenelor), autoritățile aveau în evidențe numai 29.000 de aparate noi, cu jurnal electronic, instalate la companii. În condițiile în care se estima un total de 800.000 de aparate vechi de înlocuit la nivel național.
Procesul a continuat să se miște cu dificultate chiar și după ce amenzile au putut fi aplicate de autorități (ce-i drept, nu tuturor firmelor, pentru că a putut să intervină legislația prevenirii), adică după 1 septembrie și 1 noiembrie 2018.
La sfârșitul anului trecut, abia un sfert dintre vechile aparate fuseseră înlocuite, adică în jur de 200.000. Cu toate acestea, reprezentanții Ministerului Finanțelor estimau în februarie 2019 că procesul de înlocuire se va finaliza până la jumătatea anului, adică până luna asta. Cu aceeași ocazie, se aprecia că numărul real al aparatelor vechi ar fi, de fapt, undeva la 700.000 - 750.000.
Însă nici în prezent situația nu este tocmai ideală. Conform celor mai recente informații ale Ministerului Finanțelor, abia în jur de 385.000 de aparate noi sunt în funcțiune la companii. Adică aproximativ jumătate dintre cele vechi au fost înlocuite într-o perioadă de un an și un pic.
În momentul de față, autoritățile nu pot începe procesul conectării efective a noilor case de marcat la Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale. De ce? Pentru că nu se poate face asta înainte ca toate vechile case de marcat să fie scoase din funcțiune.
„După ce se finalizează această etapă, urmează să discutăm etapa conectării și, în a doua parte a acestui an, apreciez că vom fi pregătiți să facem și această conectare. Pentru că sunt două etape. Acum nu avem ce conecta”, a declarat Doru Dudaș, director general la Ministerul Finanțelor, în februarie 2019.
Așadar, în condițiile în care procesul înlocuirii caselor de marcat cu jurnal tipărit este abia la jumătate, conectarea noilor aparate la sistemul național de monitorizare al Fiscului este, de asemenea, întârziată.
Din martie 2019, Fiscul face eforturi susținute pentru a stimula companiile să se grăbească cu achiziția și instalarea aparatelor noi, dar rezultatele vizibile întârzie să apară. La jumătatea lunii martie, atunci când s-a început o campanie agresivă de controale la firme, abia 300.000 de aparate noi erau în funcțiune. În curând se fac trei luni de la acel moment și încă nu s-a ajuns la „borna” de 400.000 de aparate înlocuite.
Registrul național prin care se va ține evidența caselor de marcat din România va ajuta Fiscul la monitorizarea tuturor aparatelor, conform unui ordin apărut anul trecut în Monitorul Oficial. În acest sens, firmele vor fi obligate să-și conecteze la internet casele de marcat, astfel încât datele fiscale să ajungă direct la autorități. Până se ajunge la conectarea aparatelor la registrul național, firmele trebuie să facă raportări lunare la Fisc.
Potrivit legislației în vigoare, amenzile pentru nerespectarea calendarului înlocuirii caselor de marcat sunt cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei. În plus, firmelor le sunt confiscate sumele nejustificate și li se suspendă activitatea până-și schimbă casele de marcat și achită amenzile.