Cumpărarea unei mașini din Uniunea Europeană
În esență, implicațiile fiscale ale achizițiilor de mașini diferă în funcție de statutul companiei (dacă e plătitoare sau neplătitoare de TVA) și de vechimea vehiculului (dacă este nou sau nu) și valoarea aferentă.
Cei de la CFO Network spun că, la achiziția de mașini noi, se plătește TVA-ul în România. Însă, dacă o firmă e neplătitoare de TVA, aceasta trebuie să obțină un cod de taxă. În cazul mașinilor rulate, TVA-ul nu se plătește în România.
Impozitarea mașinilor de serviciu
În esență, la firmele care deduc doar 50% din cheltuielile și TVA–ul aferent folosirii unei mașini, pentru salariați cheltuielile aferente deplasărilor în scop personal nu se consideră venit taxabil. Astfel, nu se plătesc taxe.
Însă dacă cheltuielile și TVA-ul se deduc integral, cheltuielile pentru deplasările în scop personal ale salariaților sunt considerate venituri taxabile, subliniază sursa citată.
Cei de la CFO arată că valoarea cheltuielilor și a TVA-ului aferent sunt deductibile 100% numai în situațiile în care mașinile sunt folosite exclusiv în scopul activității economice.
Folosirea autoturismelor exclusiv în scopul afacerilor firmei trebuie să fie justificată însă. În acest sens, trebuie întocmite foile de parcurs (care să includă informații precum categoria de vehicul folosit, scopul și locul deplasării, kilometrii parcurşi, norma proprie de consum de carburant pe kilometru parcurs).
Așadar, dacă se deduce doar 50% din cheltuieli și TVA, foile de parcurs nu sunt obligatorii.
Important! Iată ce trebuie reținut și în cazul deplasărilor în vacanțe cu mașinile de serviciu.
De precizat că regula deducerii în proporție de 50% se aplică momentan doar plătitorilor de impozit pe profit. Dar este intenția autorităților de a permite pe viitor și folosirea netaxabilă, în scop personal, a mașinilor puse la dispoziție de microfirme și plătitorii de impozit specific. Măsura a fost inclusă recent într-un proiect de act normativ inițiat de ministrul finanțelor.
Până una-alta, expertul contabil Vera Constantin explică în detaliu ce tratament fiscal trebuie aplicat la microîntreprinderi, atunci când mașina e folosită și pentru afacere, și în scop personal.
În plus, să nu uităm că pentru mașini trebuie achitat anual impozitul local, dacă acestea erau deținute de firmă la data de 31 decembrie a anului anterior. Impozitul se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a autoturismelor.
Riscuri fiscale la casarea sau lipsa mașinii din inventar
Alte aspecte importante pentru companiile care au mașini folosite de salariați țin de casare și inventar. Mai precis, dacă se decide casarea mașinilor care nu mai pot fi folosite sau pentru care reparațiile ar costa prea mult, este importantă valorificarea materialelor obținute după dezmembrare.
Dacă nu există o dovadă a valorificării materialelor, Fiscul poate considera că mașina a fost lipsă la inventar și să considere cheltuiala neamortizată nedeductibilă și să ajusteze TVA-ul aferent cheltuielii neamortizate, conform celor de la CFO.
Iar dacă este vorba de furtul unei mașini și există acte de la poliție pentru a dovedi asta, atunci cheltuiala este deductibilă și nu se ajustează TVA.
Evitarea problemelor la controalele Fiscului
În esență, companiile care vor să evite neplăcerile legate de cheltuielile cu mașinile trebuie să țină cont de câteva reguli de bun-simț care reies inclusiv din informațiile prezentate mai sus.
Mai precis, trebuie evitate practici precum folosirea vehiculelor în interes personal fără a se face ajustarea cheltuielilor și a TVA-ului, necompletarea foilor de parcurs, deducerea TVA-ului de pe bonuri fiscale care nu sunt conforme cu legislația sau necompletarea ordinelor de deplasare, conform CFO Network.
În plus, cei de la Darian DRS atrag atenția și asupra unor greșeli frecvente pe care le pot face firmele la deducerea cheltuielilor. Printre ele se numără calcularea greșită a deducerii de 50% la calcularea impozitului pe profit sau limitarea deductibilității aplicată doar cheltuielilor cu combustibilul.