Un proiect de ordin republicat recent de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) obligă operatorii de transport public să ofere informații clare cu privire la accesul persoanelor cu dizabilități în mijloacele de transport. Acestia vor trebui să amplaseze indicații vizuale, audio și tactile pentru ghidarea pasagerilor cu dizabilități atât în mijloacele de transport, cât și în stații sau pe peroane. Operatorii economici vor trebui să ofere inclusiv contracte, facturi sau documente de informare în alfabetul Braille.
Pentru a proteja consumatorii cu dizabilități în transportul public și în spațiile adiacente, ANPC propune dezbaterii publice un
proiect de ordin care va institui reguli clare pentru operatorii de transport, cu referire la informarea acestei categorii de pasageri. Noile reglementări se vor aplica tuturor operatorilor de transport public rutier, feroviar și naval.
Conform documentului, transportatorii trebuie să furnizeze
informații clare cu privire la accesul persoanelor cu dizabilități în mijloacele de transport și în spațiile aferente. Informațiile trebuie să fie sub forma unor
instrucțiuni vizibile, constând în
pictograme simple, concise, intuitive și inteligibile, privind urcarea și coborârea persoanelor cu dizabilități din mijloacele de transport, inclusiv referitoare la obligația personalului angrenat de a le informa cu
privire la stația unde urmează să efectueze coborârea, precum și modalitatea concretă prin care acestea vor fi sprijinite.
De asemenea,
operatorii de transport public trebuie să amplaseze marcaje speciale și panouri informative la
peroane, refugii și stații, pentru a indica locul ușii dedicate accesului persoanelor cu dizabilități și pentru a oferi instrucțiuni privind modalitatea de preluare a acestora. Operatorii trebuie să afișeze procedura de urcare și coborâre a persoanelor cu dizabilități și să asigure ca șoferii să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la stația de coborâre și modul în care acestea vor fi ajutate. Informațiile trebuie să fie accesibile și persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, inclusiv prin utilizarea alfabetului Braille.
În
aeroporturi, trebuie să se furnizeze informații privind sprijinul acordat persoanelor cu dizabilități pentru acces, circulație și îmbarcare.De asemenea, este obligatorie afișarea pe ușile de acces, pe panourile informative aflate în imediata vecinătate a acestora sau în sălile de așteptare indicații clare și accesibile tuturor categoriilor de persoane cu
dizabilități, constând în pictograme sau semnale luminoase precum și un sistem audio, privind modalitatea prin care aceste persoane sunt sprijinite pentru a avea acces, circula sau a se îmbarca. Aceste informații trebuie să fie integrate în regulamentele operatorilor de transport și ai spațiilor respective.
Operatorii de transport public trebuie să ofere
persoanelor nevăzătoare comunicări, informații și avertizări în format audio sau Braille. În cazul clădirilor sau spațiilor care nu pot avea rampe sau alte modalități de acces pentru persoanele cu dizabilități, firmele trebuie să furnizeze informații clare cu privire la modul în care aceste persoane pot obține asistență. Pentru documentele și materialele oferite consumatorilor,
inclusiv facturi și contracte, companiile vor fi obligate să ofere variante dedicate persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, inclusiv prin utilizarea alfabetului Braille.
Documentul a fost lansat pentru prima dată în dezbatere publică în luna septembrie, republicarea actuală pe site-ul ANPC suferind modificări minore față de
varianta inițială.
Atenție! Pentru a se aplica, odinul trebuie adoptat de autoritatea emitentă și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)