Lista inițială a produselor riscante vizate de raportare n-a fost modificată de la apariție și până acum, astfel că proiectul de ordin inițiat de ANAF va fi prima modificare a acesteia. Documentul fusese pus inițial în dezbatere în noiembrie 2023 (și urma să fie aplicat de la 1 martie 2024), iar acum a fost republicat, cu unele completări (și urmează să se aplice de la 1 iulie 2024). Concret, lista actuală va fi extinsă cu (ultimele patru puncte sunt noi față de proiectul inițial):
- carne și organe comestibile (codurile NC de la 0201 la 0210);
- pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice (codurile NC 0302, 0304 și 0306);
- lapte și produse lactate; ouă de păsări; miere naturală; produse comestibile de origine animală, nedenumite și necuprinse în altă parte (codurile NC de la 0401 la 0407 și 0409);
- tutunuri brute sau neprelucrate; deșeuri de tutun (cod NC 2401);
- alte tutunuri și înlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte și esențe de tutun (cod NC 2403);
- combustibili minerali, uleiuri minerale și produse rezultate din distilarea acestora; materiale bituminoase; ceară minerală (coduri NC: 2710 19 66, 2710 19 99, 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87 și 2707 99 99);
- săpunuri, agenți de suprafață organici, preparate pentru spălat, preparate lubrifiante, ceară artificială, ceară preparată, produse pentru întreținere, lumânări și articole similare, paste pentru modelărie, „ceară dentară” și preparate dentare pe bază de ipsos (coduri NC: 3403 19 10 și 3403 19 80);
- produse diverse ale industriei chimice (cod NC 3814 00 90);
- alte articole textile confecționate; seturi; îmbrăcăminte purtată sau uzată și articole textile purtate sau uzate; zdrențe (capitolul NC 6309).
Produsele riscante aflate acum pe lista vizată de e-Transport vor rămâne în continuare acolo și după modificarea pregătită de ANAF.
Optimizări la procedura sistemului
În noiembrie 2023, ANAF pusese în dezbatere, la pachet cu cel de mai sus, și un al doilea proiect de ordin, însă acesta viza modificarea procedurii de utilizare a e-Transport. Momentan, actul n-a fost oficializat, dar nici n-a fost republicat în dezbatere.
Principalele modificări propuse de autorități erau următoarele:
- în privința stabilirii valorii totale a bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul transportului declarat, se prevede că, în cazul importurilor, valoarea bunurilor declarate este valoarea înscrisă în factura externă;
- o să apară reguli pentru confirmarea datelor declarate în e-Transport. Mai precis, va exista opțiunea de confirmare a transporturilor declarate anterior (confirmat, confirmat parțial sau infirmat vor fi opțiunile), secțiunea specială urmând să fie completată după finalizarea transporturilor;
- înainte de verificările automate ale sistemului, datele transmise prin API vor avea statusul „în prelucrare”;
- dacă cu ocazia verificărilor în legătură cu un transport de bunuri riscante sistemul afișează statusul „în prelucrare”, personalul de control va consemna constatările efectuate fără a lua alte măsuri, urmând ca stabilirea respectării prevederilor legale să se facă ulterior operațiunilor de verificare automată a datelor transmise în e-Transport. Dacă personalul de control n-are posibilitatea, prin mijloacele proprii, să verifice statusul în legătură cu un transport, acesta va consemna constatările fără a lua alte măsuri, urmând ca stabilirea respectării prevederilor legale să se facă ulterior operațiunilor de verificare automată a datelor transmise în e-Transport.
Atenție! Ca să se aplice, cele două proiecte trebuie aprobate și publicate în Monitorul Oficial.