Amenzile pentru neraportarea anumitor transporturi internaționale de bunuri în e-Transport se vor aplica de la 31 martie 2025, după o nouă amânare prin OUG a sancțiunilor. Însă amânarea regimului sancționatoriu nu vizează toate companiile care fac transporturi internaționale, ci numai pe acelea care dețin, la data transportului, un certificat de operator economic autorizat (AEO). Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de trei ori - cel mai recent pentru 1 aprilie 2025. De precizat că primele două amânări au fost stabilite numai la nivel declarativ și că abia a treia a venit printr-un act normativ. Citește articolul
Aplicarea graduală a confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate în e-Transport este în vigoare din 21 noiembrie 2024. Doar că această măsură mai are nevoie și de un ordin cu norme procedurale pentru a deveni cu adevărat aplicabilă în practică. Anterior modificărilor, confiscarea era aplicabilă integral încă de la prima abatere. Citește articolul
Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări. Citește articolul
În cazul faptelor pentru care se poate face confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, în contextul e-Transport, autoritățile au stabilit o aplicare graduală a acestei sancțiuni complementare, potrivit unui act normativ recent oficializat. Totodată, se mai prevede suspendarea temporară a amenzii pentru nemonitorizarea prin GPS a vehiculelor cu care se fac transporturi rutiere raportate în sistem, dar și posibilitatea (aparent riscantă) de a face modificări la datele transporturilor ulterior expirării codului UIT. Citește articolul
De câteva luni, autoritățile au stabilit că sancțiunea complementară a confiscării nu se mai aplică la contribuabilii care, în lipsa codului UIT din e-Transport, înregistrează bunurile în documente justificative și în contabilitate. Totuși, asta nu înseamnă că se poate ignora complet raportarea în e-Transport, pentru că altfel există riscul aplicării unei sancțiuni contravenționale. Citește articolul
Într-o situație în care beneficiarul a obținut un cod UIT în e-Transport pentru toată marfa, dar furnizorul trimite jumătate din bunuri printr-un transport și jumătate printr-un alt transport, cum trebuie procedat? În esență, trebuie obținut și un al doilea cod UIT, iar beneficiarul trebuie să facă unele comentarii în aplicația e-Transport din Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Contribuabilii care apelează la procedura de vămuire la domiciliu, în cazul importurilor, scapă de obligația raportării transportului în e-Transport și a obținerii codului UIT, punctează specialiștii. Totuși, vorbim de puține cazuri în care este posibil acest lucru. Citește articolul
În privința operațiunilor internaționale ce implică transporturi pe teritoriul României, specialiștii Deloitte România atrag atenția că autoritățile folosesc camere video pentru verificarea existenței codului UIT, în contextul folosirii sistemului e-Transport. Prin urmare, chiar dacă un camion „scapă” de control la trecerea prin vamă, verificările pot interveni oricum. Citește articolul
Avem în discuție un import care implică o cantitate mare de bunuri fără risc fiscal. Societatea vrea să folosească mașina proprie pentru a le duce de la punctul vamal la sediu, dar asta înseamnă că trebuie făcute două drumuri. În această situație, specialiștii spun că trebuie obținute două coduri UIT diferite în e-Transport, dar că se poate folosi aceeași factură pentru ambele drumuri. Citește articolul