ACCES PREMIUM
De ce premium?
Șase probleme cu e-Factura la care MF trebuie să răspundă, conform CCF: De la deducerea TVA de la 1 iulie la situația celor cu codul de TVA anulat
Mai multe probleme practice legate de folosirea sistemului e-Factura în relația B2B au fost adunate de Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă transmisă recent Ministerului Finanțelor (MF). Printre altele, fiscaliștii cer de la MF clarificări oficiale privind deducerea TVA-ului începând cu 1 iulie 2024, situația celor care au codul de TVA anulat, situația agricultorilor care aplică regimul simplificat de TVA sau facturile centralizatoare.
Articolul continuă mai jos
1. De la 1 iulie 2024, deducerea TVA-ului va fi posibilă și în baza altor documente decât e-factura originală? Fiscaliștii aduc în discuție regula conform căreia, de la 1 iulie 2024, numai factura electronică transmisă în e-Factura și sigilată de MF va fi considerată factura originală în relația B2B.
De aici se deduce că fără exemplarul original nu se va putea obține deducerea TVA-ului. CCF spune că există și situații în care deducerea TVA ar trebui permisă fără ca factura să fi fost transmisă prin e-Factura - de exemplu, un reprezentant al unei societăți face o achiziție dintr-un magazin fizic pentru care primește o factură tipărită sau un salariat plecat în deplasare care primește o factură tipărită pentru cazarea la hotel. Este subliniat că interzicerea deducerii taxei pe motive legate de formă este contrară jurisprudenței europene, dar și că
există în continuare probleme cu amenda aplicată contribuabililor care acceptă, începând din iulie, facturi în alt format decât cel considerat original.
2. Ce se întâmplă în cazul facturilor emise în primul trimestru din 2024, dacă nu sunt raportate în e-Factura? Altă chestiune spinoasă este
cea a facturilor emise în perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024. Deși se prevede că în această perioadă nu se aplică amenzi pentru netransmiterea facturilor în e-Factura, MF ar trebui să clarifice dacă se pot aplica, totuși, amenzi pentru acestea începând cu 1 aprilie 2024. CCF opinează că amendarea pentru facturile emise în primul trimestru al anului nu este posibilă nici înainte de 1 aprilie, nici începând cu această dată.
3. Contribuabilii cu codul de TVA anulat trebuie să folosească e-Factura? Potrivit adresei trimise la MF, reprezentanții CCF spun că legislația nu prevede actualmente dacă persoanele impozabile care au codul de TVA anulat trebuie să emită sau nu facturi cu TVA pentru operațiunile taxabile. Momentan, singura certitudine este că acești contribuabili trebuie să achite TVA pentru operațiunile taxabile. Interpretarea CCF pentru această situație este că cei cu codul de TVA anulat nu trebuie să emită facturi, dar obligația ar interveni, totuși, dacă vorbim de livrările efectuate de persoane impozabile cu codul de TVA anulat în cadrul procedurii de executare silită și/sau de persoane impozabile aflate în procedura falimentului.
4. Facturile centralizatoare trebuie transmise în e-Factura? O altă problemă practică identificată de consultanții fiscali este cea a facturilor centralizatoare. În prezent, soluțiile tehnice nu acoperă emiterea e-facturilor în această situație. Potrivit Codului fiscal, o persoană impozabilă poate întocmi o factură centralizatoare pentru mai multe livrări separate de bunuri, prestări separate de servicii, către același client, în anumite condiții.
5. Facturile emise de executori, în cadrul executărilor silite, trebuie transmise în e-Factura? Conform CCF, nici în această situație soluțiile tehnice nu acoperă emiterea e-facturilor în momentul de față. Astfel, este neclar ce ar trebui să facă executorii.
6. Ce trebuie să facă micii agricultori care aplică regimul special de TVA? Micii agricultori au posibilitatea să aplice un regim special de TVA care îi scutește de multe dintre obligațiile pe care le au, în mod normal, plătitorii de TVA. Însă nu este clar în toate cazurile dacă micii agricultori ar trebui să folosească e-Factura.
Context: Legea 296/2023 a stabilit un calendar destul de scurt de trecere la folosirea obligatorie a e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B. De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii trebuie deja să folosească noul sistem, însă în paralel pot folosi și regulile vechi de facturare, până la 30 iunie 2024. Totodată, nefolosirea e-Factura poate fi sancționată abia de la 1 aprilie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura ar urma să devină unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, iar facturile tipărite își vor pierde valoarea fiscală.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.