OUG 27/2025, intrată în vigoare în data de 22 aprilie, stabilește, pe lângă standardele abilităților digitale, și mecanismele de monitorizare a implementării cadrului și procesul de revizuire periodică, cu scopul de a asigura relevanța acestuia într-un peisaj digital aflat în continuă evoluție.
De asemenea, o parte semnificativă a documentului explorează interacțiunea cetățenilor cu sistemele de inteligență artificială în contextul DigCompRo, prezentând exemple concrete de cunoștințe, abilități și atitudini necesare.
În acest context, o analiză avocatnet.ro privind progresul digitalizării în România, care evidențiază discrepanța dintre disponibilitatea tehnologiei și nivelul scăzut al competențelor digitale la nivelul populației, poate fi consultată în acest articol.
Revenind la OUG 27/2025, obiectivul principal al nou - instituitului DigCompRo este de a standardiza și de a oferi o orientare clară a competențelor digitale pentru cetățeni.
Acest cadru servește ca un sistem de referință suficient de extins pentru a acoperi o multitudine de cazuri de utilizare și suficient de detaliat pentru a descrie cunoștințele, abilitățile și aptitudinile necesare în peisajul digital aflat în rapidă evoluție.
Absența unui astfel de cadru clar și unitar a fost identificată, după cum se arată în preambulul documentului, ca un risc major care poate compromite atingerea unor obiective strategice esențiale pentru modernizarea societății și economiei românești.
Lipsa sa împiedică instituțiile publice și private să acționeze coerent și eficient în direcția dezvoltării competențelor digitale, făcând adoptarea urgentă a DigCompRo o prioritate incontestabilă.
Din perspectiva individuală, DigCompRo facilitează autoevaluarea competențelor digitale, identificarea nevoilor și oportunităților de formare și creșterea șanselor de angajare.
La nivel instituțional, cadrul ajută la analiza cerințelor pieței muncii, actualizarea standardelor ocupaționale și a programelor de formare, orientarea politicilor educaționale, recunoașterea competențelor (inclusiv nonformale/informale) și sprijinirea investițiilor în tehnologie.
Conform documentului, DigCompRo servește ca reper obligatoriu pentru fundamentarea strategiilor, definirea obiectivelor și monitorizarea proiectelor de dezvoltare a competențelor digitale, fiind referința pentru descrierea acestor competențe în standardele ocupaționale și de pregătire profesională elaborate de autoritățile din domeniul muncii și educației. O metodologie specifică de utilizare urmează a fi aprobată în șase luni de la data intrării în vigoare a ordonanței.
Structura DigCompRo include șase domenii: un domeniu de bază (fundamente, acces, atitudini) și cinci domenii principale (alfabetizare informațională și de date, comunicare și colaborare, creare de conținut digital, siguranță și sustenabilitate, rezolvare de probleme și antreprenoriat).
În ceea ce privește performanța, aceasta este evaluată pe patru niveluri (elementar, intermediar, avansat, înalt specializat), bazate pe complexitatea sarcinii, autonomie și proces cognitiv.
DigCompRo este cartografiat în raport cu Cadrul european DigComp 2.2 și include referințe specifice privind interacțiunea cu inteligența artificială, iar implementarea sa este monitorizată prin indicatori specifici în educația formală, educația adulților, ocuparea forței de muncă și la nivel societal, incluzând rate de participare, certificare, integrare curriculară și utilizare a serviciilor digitale.
Ordonanța prevede și corelarea nivelurilor DigCompRo cu alte certificări (precum ECDL/ICDL). Cadrul pe care îl reglementează va fi revizuit și actualizat periodic, la maximum trei ani, sub coordonarea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, în consultare cu alte ministere și experți, pentru a rămâne relevant în fața evoluțiilor tehnologice.
Comentarii articol (0)