- APA este un act administrativ care stabilește condițiile determinării prețurilor de transfer în tranzacțiile cu persoane afiliate, pentru o perioadă fixă de timp.
- Procedura obținerii APA implică depunerea unei cereri, plata taxei aferente și consultări cu autoritățile fiscale.
- Ulterior emiterii APA, sunt necesare raportări anuale către Fisc privind respectarea acordului.
Totodată, important de menționat este că, potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal, o persoană este considerată afiliată dacă relaţia ei cu altă persoană este definită de cel puţin una dintre următoarele situații:
- o persoană fizică este afiliată cu altă persoană fizică dacă acestea sunt soţ/soţie sau rude până la gradul al III-lea inclusiv;
- o persoană fizică este afiliată cu o persoană juridică dacă persoana fizică deţine, în mod direct sau indirect, inclusiv deţinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori dacă controlează în mod efectiv persoana juridică;
- o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă cel puţin aceasta deţine, în mod direct sau indirect, inclusiv deţinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealaltă persoană juridică ori dacă controlează în mod efectiv acea persoană juridică;
- o persoană juridică este afiliată cu altă persoană juridică dacă o persoană deţine, în mod direct sau indirect, inclusiv deţinerile persoanelor sale afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atât la prima persoană juridică, cât şi la cea de-a doua ori dacă le controlează în mod efectiv.
1. tranzacţiile viitoare care fac obiectul APA se apreciază în funcţie de data depunerii cererii;
2. contribuabilul va putea solicita un APA şi pentru determinarea rezultatului fiscal atribuibil unui sediu permanent;
3. anterior depunerii cererii de emitere sau modificare a unui APA, contribuabilul poate solicita în scris organului fiscal competent o discuţie preliminară pentru încheierea unui acord sau, după caz, stabilirea condiţiilor pentru modificarea acordului;
4. cererea pentru emiterea APA trebuie să fie însoţită de documente relevante pentru emitere, precum şi de dovada plăţii taxei de emitere;
5. prin cerere, contribuabilul propune conţinutul APA, iar, în scopul soluţionării acesteia, organul fiscal competent poate solicita contribuabilului clarificări cu privire la cerere şi/sau documentele depuse;
6. anterior emiterii APA, organul fiscal competent prezintă contribuabilului proiectul de act administrativ, acordându-i acestuia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, exceptând situația în care contribuabilul renunţă la acest drept şi notifică acest fapt organului fiscal;
7. contribuabilul poate prezenta clarificările solicitate de organul fiscal competent sau își poate exprima punctul de vedere în termen de 60 de zile lucrătoare de la data solicitării clarificărilor necesare ori de la data comunicării proiectului APA;
8. în soluţionarea cererii contribuabilului se emite APA, iar în ipoteza în care contribuabilul nu este de acord cu acordul emis, acesta transmite, în termen de 30 de zile de la comunicare, o notificare la organul fiscal emitent;
9. APA este opozabil şi obligatoriu faţă de organul fiscal, numai dacă termenii şi condiţiile acestuia au fost respectate de contribuabil;
10. termenul pentru soluţionarea cererii de emitere a unui APA este de 12 luni în cazul unui acord unilateral, respectiv de 18 luni în cazul unui acord bilateral sau multilateral;
11. contribuabilul, titular al unui APA, are obligaţia de a depune anual, la organul fiscal emitent al acordului, un raport privind modul de realizare a termenilor şi condiţiilor acordului în anul de raportare, acest raport depunându-se până la termenul prevăzut de lege pentru depunerea situaţiilor financiare anuale, respectiv a raportărilor contabile anuale;
12. în perioada de valabilitate, APA poate fi modificat prin prelungirea valabilităţii, extindere sau, după caz, revizuire la solicitarea titularului acordului, prin depunerea unei cereri în acest sens. Prelungirea valabilităţii acordului de preţ în avans poate avea loc atunci când contribuabilul solicită aceasta în situaţia existenţei aceloraşi termeni şi condiţii. Extinderea poate avea loc în situaţia în care contribuabilul solicită includerea în APA încheiat a altor tranzacţii cu persoane afiliate. Revizuirea poate avea loc în situaţia în care intervin circumstanţe şi elemente de fapt ce nu au fost previzionate sau au fost inexact previzionate la momentul emiterii APA şi care pot influenţa termenii şi condiţiile acordului. Cererea de modificare poate fi depusă cu cel puţin 30 de zile înainte de împlinirea termenului de valabilitate, sub sancţiunea decăderii. În cazul în care cererea de modificare se aprobă după împlinirea termenului de valabilitate a APA, aceasta produce efecte şi pentru trecut, respectiv pentru perioada cuprinsă între momentul împlinirii termenului de valabilitate şi data comunicării deciziei de aprobare a modificării;
13. APA poate fi emis unilateral, bilateral sau multilateral. APA unilateral este emis de organul fiscal competent din România. APA bilateral sau multilateral este emis în comun de către organul fiscal competent din România şi autorităţile fiscale competente din statele în a căror jurisdicţie se află persoanele afiliate contribuabilului solicitant. APA bilateral sau multilateral poate fi emis numai pentru tranzacţii cu contribuabili care provin din ţări cu care România are încheiate convenţii pentru evitarea dublei impuneri. În acest caz, sunt aplicabile prevederile referitoare la ,,Procedura amiabilă" prevăzute în convenţiile pentru evitarea dublei impuneri;
14. emiterea unui APA se supune unei taxe de emitere sau modificare, după cum urmează:
- de 20.000 euro, la cursul comunicat de Banca Naţională a României în ziua efectuării plăţii, pentru contribuabilii mari. În cazul modificării acordului, taxa este de 15.000 euro, la cursul comunicat de Banca Naţională a României în ziua efectuării plăţii;
- de 10.000 euro, la cursul comunicat de Banca Naţională a României în ziua efectuării plăţii, pentru celelalte categorii de contribuabili. În cazul în care valoarea consolidată a tranzacţiilor incluse în acord depăşeşte echivalentul a 4.000.000 euro, la cursul comunicat de Banca Naţională a României la data de 31 decembrie a anului fiscal pentru care se depune raportul privind modul de realizare a termenilor şi condiţiilor acordului, sau contribuabilul este încadrat în categoria mari contribuabili în perioada de valabilitate a acordului, taxa de emitere este de 20.000 euro. În cazul modificării acordului, taxa este de 6.000 euro, la cursul comunicat de Banca Naţională a României în ziua efectuării plăţii. În cazul în care valoarea consolidată a tranzacţiilor incluse în acord depăşeşte echivalentul a 4.000.000 euro, la cursul comunicat de Banca Naţională a României la data de 31 decembrie a anului fiscal pentru care se depune raportul privind modul de realizare a termenilor şi condiţiilor acordului, sau contribuabilul este încadrat în categoria mari contribuabili în perioada de valabilitate a acordului, taxa de modificare este de 20.000 euro;