Regulile principale ale inspecției
Un prim aspect fiscal important de precizat constă în faptul că, în conformitate cu prevederile art. 118 din Codul de procedură fiscală, se stabilesc principalele reguli privind desfășurarea activității de inspecţie fiscală. Astfel, organele de inspecție fiscală trebuie să țină seama de următoarele reguli principale:
- activitatea de inspecţie fiscală se organizează şi se desfăşoară în baza unor programe anuale, trimestriale şi lunare;
- inspecţia fiscală se exercită pe baza principiilor independenţei, unicităţii, autonomiei, ierarhizării, teritorialităţii şi descentralizării;
- inspecţia fiscală se efectuează o singură dată pentru fiecare tip de creanţă fiscală şi pentru fiecare perioadă supusă impozitării (principiul unicității inspecției);
- la începerea inspecţiei fiscale, organul de inspecţie fiscală trebuie să prezinte contribuabilului/plătitorului legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului de inspecţie fiscală. Legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu pot fi prezentate şi prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanţă. În cazul organului fiscal central, prezentarea legitimaţiei de inspecţie şi a ordinului de serviciu se realizează conform procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui ANAF. Începerea inspecţiei fiscale trebuie consemnată în registrul unic de control ori de câte ori există obligaţia ţinerii acestuia;
- inspecţia fiscală are în vedere examinarea tuturor stărilor de fapt şi raporturile juridice care sunt relevante pentru impozitare sau verificarea modului de respectare a altor obligaţii prevăzute de legislaţia fiscală şi contabilă;
- inspecţia fiscală se efectuează în aşa fel încât să afecteze cât mai puţin activitatea curentă a contribuabilului/plătitorului şi să utilizeze eficient timpul stabilit pentru efectuarea inspecţiei fiscale;
- la finalizarea inspecţiei fiscale, contribuabilul/plătitorul este obligat să dea o declaraţie scrisă, pe propria răspundere, din care să rezulte că au fost puse la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate pentru inspecţia fiscală. În declaraţie se menţionează şi faptul că au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de contribuabil/plătitor;
- contribuabilul/plătitorul are obligaţia să îndeplinească măsurile prevăzute în actul întocmit cu ocazia inspecţiei fiscale, în termenele şi condiţiile stabilite de organul de inspecţie fiscală.
Competența de efectuare a inspecției
În ceea ce privește competența de efectuare a inspecției fiscale, important de precizat este faptul că activitatea de inspecţie fiscală se exercită exclusiv, nemijlocit şi neîngrădit de organul fiscal competent, stabilit potrivit prevederilor cap. I - Competenţa organului fiscal central şi cap. II - Competenţa organului fiscal local ale titlului III din Codul de procedură fiscală.
Ca o excepție, competenţa de efectuare a inspecţiei fiscale în cazul creanţelor administrate de organul fiscal central poate fi stabilită prin ordin al preşedintelui ANAF şi în sarcina altor organe fiscale care nu au competenţă potrivit cap. I - Competenţa organului fiscal central al titlului III din Codul de procedură fiscală.
Un alt aspect fiscal relevant constă în faptul că, în conformitate cu prevederile art. 120 din Codul de procedură fiscală, se stabilesc o serie de reguli speciale privind competenţa de efectuare a inspecţiei fiscale de către organul fiscal central, cum ar fi:
- în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin ordin al preşedintelui ANAF se pot constitui, la nivelul aparatului central, structuri care au competenţă în efectuarea inspecţiei fiscale pe întreg teritoriul ţării;
- competenţa de efectuare a inspecţiei fiscale de către organul fiscal central se poate delega altui organ fiscal central, în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF;
- în situația delegării competenţei, organul de inspecţie fiscală căruia i s-a delegat competenţa înştiinţează contribuabilul/plătitorul despre delegarea de competenţă.
Selectarea contribuabililor pentru inspecție
Referitor la selectarea contribuabililor/plătitorilor pentru inspecţie fiscală, important de menționat este faptul că selectarea contribuabililor/plătitorilor ce urmează a fi supuşi inspecţiei fiscale este efectuată de către organul de inspecţie fiscală competent în funcţie de nivelul riscului, aceasta stabilindu-se pe baza analizei de risc, iar contribuabilul/plătitorul nu are dreptul să facă obiecţii cu privire la procedura de selectare folosită.
Modificări importante aplicabile din 2026
Începând cu data de 1 ianuarie 2026, în ceea ce privește activitatea de inspecție fiscală, vor intra în vigoare o serie de modificări și completări introduse prin OUG nr. 188/2022, după cum urmează:
1. la articolul 118 din Codul de procedură fiscală se va introduce un nou alineat, care va reglementa că „Activitatea de inspecţie fiscală efectuată de organul fiscal central se organizează în baza programelor întocmite la nivel central”;
2. la articolul 118, alineatul (2) se va modifică, stabilindu-se că „Inspecția fiscală se exercită, în cazul organului fiscal local, pe baza principiilor independenței, unicității, autonomiei, ierarhizării, teritorialității și descentralizării, iar în cazul organului fiscal central se exercită pe baza principiilor independenței, unicității, autonomiei ierarhizării și deconcentrării”;
3. articolul 119 se va modifica şi va avea prevedea următoarele:
- inspecţia fiscală se exercită exclusiv, nemijlocit şi neîngrădit de organul fiscal central competent potrivit art. 29 sau organul fiscal local competent potrivit art. 37 şi 38. Organele fiscale care sunt competente să efectueze inspecţia fiscală sunt denumite organe de inspecţie fiscală;
- prin excepţie de la prevederile art. 30, în cazul creanţelor administrate de organul fiscal central, organele de inspecţie fiscală au competenţă de efectuare a inspecţiei fiscale pe întreg teritoriul ţării;
- dispoziţiile articolului 119 sunt aplicabile în mod corespunzător şi în cazul verificării documentare efectuate de către structurile de inspecţie fiscală din cadrul organului fiscal central;
5. la articolul 121, alineatul (1) se va modifica, stabilindu-se că, „În cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal local, selectarea contribuabililor/plătitorilor ce urmează a fi supuşi inspecţiei fiscale este efectuată de către organul de inspecţie fiscală competent, în funcţie de nivelul riscului. Nivelul riscului se stabileşte pe baza analizei de risc. În cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor/plătitorilor pentru efectuarea acţiunii de inspecţie fiscală se efectuează la nivelul aparatului central al ANAF, în funcţie de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc”;
6. la articolul 121 din Cod se va introduce un nou alineat, care va reglementa că, „Prin excepţie de la alin. (1), în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, contribuabilii/plătitorii pot fi selectaţi în mod aleatoriu pentru efectuarea unei acţiuni de inspecţie fiscală. Termenii şi condiţiile în care se realizează selectarea aleatorie se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANAF. Într-un an calendaristic, procentul maximal de contribuabili/plătitori selectaţi în mod aleatoriu nu poate depăşi 10% din totalul contribuabililor/plătitorilor selectaţi pentru efectuarea inspecţiei fiscale în anul respectiv. Depăşirea procentului de 10% reprezintă abatere disciplinară, iar conducătorul structurii de inspecţie fiscală are obligaţia să ia măsuri de sancţionare a persoanelor vinovate”.