Noua versiune a declarației va fi folosită începând cu veniturile aferente lunii august 2025, ceea ce înseamnă că prima sa depunere va fi la termenul din 25 septembrie 2025.
Modificările vin în contextul în care Legea 141/2025 a stabilit recent o extindere a categoriilor de persoane care trebuie să achite CASS. Aceste persoane erau asigurate anterior fără a datora CASS. Astfel, potrivit inițiatorilor proiectului, se datorează CASS, mai nou, pentru următoarele venituri:
Pentru aceste categorii de persoane, plătitorii de venituri sunt cei obligați la stabilirea, reținerea, declararea (prin D112) și plata CASS. Declararea și plata se fac lunar până la data de 25 a lunii următoare plății veniturilor.
Este important de precizat că, în cazul coasiguraților, se folosește declarația 212, care deja a fost adaptată de ANAF noutăților legate de CASS.
Totodată, Legea 141/2025 a introdus modificări la cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă pentru boli obișnuite.
Astfel, inițiatorii spun că noutățile aduse de proiectul de ordin sunt, în principal, următoarele:
1. Actualizarea nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”, prin:
- introducerea unor noi tipuri de asigurați:
- persoanele care primesc drepturi în baza actelor normative prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^9) din Codul fiscal (valorile 3.1 - 3.6);
- persoanele beneficiare de ajutor de incluziune și ajutor pentru familia cu copii. Tipul de asigurat anterior a fost redenumit avându-se în vedere abrogarea art. 154 alin. 1) lit. l) din Codul fiscal (valoarea 4);
- modificarea mențiunilor referitoare la obligația de plată a CASS aferente tipurilor de asigurat cu valorile 2, 5, 6 și 35;
3. Includerea la secțiunile referitoare la indemnizațiile de sănătate (C.2 și E.2) din „Anexa angajator” a unor informații cu privire la indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă prevăzute la art. 17 din OUG 158/2005.
4. Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor pentru completarea formularului 112.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie aprobat de ANAF și publicat în Monitorul Oficial.